Gå til innhold

Ryggskade, nav og overkjøring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt teit tittel, men uansett..

Jeg har en samboer som har hatt en del ryggproblemer de siste årene. Mye vondt i korsrygg, mye vondt i nakke og skuldre, samt vondt i brystkasse og mage pga stress. Han har jobbet som nattkjører i rundt 3 år. Dvs, han har kjørt i en bil som ikke hadde nok plass til at han skulle få sitte særlig komfortabelt (han er ganske høy og setet kunne ikkje justeres, så det tærte på både rygg, nakke og ben når han ikke fikk strekt seg ut litt mer) og kjørt under tidspress til en by 2 timer unna for å hente en stor mengde tunge pakker, som han kjørte tilbake til byen vi bor i, før han måtte kjøre til et lite sted ca 45 minutter unna for å hente enda flere pakker som han returnerte med til byen vi bor i. Jobben med løfting og bæring, samt å stå på kne bak i arbeidsbil for å sortere og plassere pakkene har tært en del på ryggen.

Ettersom tiden gikk ble han til slutt sykemeldt. Legen gav han sykemelding, men etter en-to måneder nektet turnuslegen å gi han mere piller fordi hun var redd han ville bli avhengig. Han byttet fastlege siden fastlegen hans hadde ganske lang ventetid og han ville komme til en lege som ville gi han smertestillende piller (paralgin) samt stressreduserende (vival). Den nye fastlegen var utenlands og han endte opp hos en vikar som ikke tok han seriøst i det hele tatt. Han måtte bl.a krangle seg til en henvisning til fysioterapaut og MR. Fysioterapauten kjente litt på ryggen hans og løftet på bena hans før han fastslo at ingenting var galt og at smerten kom av at han ikke løftet pakkene på "korrekt" måte, han måtte bare begynne i jobb igjen for det var ingen grunn til å være sykemeldt. Klarte heldigvis å krangle seg til sykemelding i en stund framover, fram til han kom seg til MR. MR'en viste at noe ikke var helt rett, så han ble henvist til spesialister hos en klinikk i Bergen.

Etter å ha vært hos tre spesialister i Bergen fikk han endelig diagnose. Det tok vel nesten 8 mnd fra første sjukemld og han har måttet krangle seg til alt fordi legene ikke har tatt han seriøst. Det viste seg at han har skjevt bekken, noe som er medfødt og som han har hatt hele livet uten å være klar over det. Når han har løftet ting har ikke ryggen eller bena tatt belastningen, men bekkenet har tatt all belastning, noe som har ført til at han har hatt konstant vondt. Vi har egentlig ikke fått noe særlig med informasjon om denne tilstanden. Men spesialistene sa klart i fra at han ikke ville kunne fortsette i den jobben han hadde og at han ikke burde belaste ryggen noe særlig, for han kan risikere å ende opp i rullestol.

Fastlegen kom tilbake og har, tross diagnosen, ikke tatt han særlig seriøst. Han har knapt fått sykemeldinger i 2 uker i slengen, sambo har fått piller men det er en evig kamp for å få nye resepter på paralgin, som er det eneste som hjelper på ryggen (legen påstår han bruker mere enn det han skal, men han bruker faktisk mindre enn det som står på pilleboksen). Nav er lite hjelpsomme, de har prøvd å dytte han tilbake i jobben til tross for at de har fått papirene på at han IKKE kan tilbake i jobben og at han kan ende opp i rullestol om han fortsetter å belaste ryggen og bekkenet på den måten. Sambo har såklart nektet og vist til papirene, men de ser ikke ut til å bry seg med det. Han har gått sykemeldt i over 1 år nå og har søkt på AAP. Nav lovte han at han skulle få ta videreutdanning over internett, men det har de naturligvis gått tilbake på nå og har begynt å snakke om andre jobber, de har bl.a forsøkt å få han til å ta en jobb hvor han må klatre opp i stolper med tunge ledninger over skulderen - noe som vil belaste han på feil måte.

Jeg ser at sambo er sliten og lei av å måtte takle smerte, familie-problemer og i tillegg måtte slåss mot både leger og nav. Vet ikke hva vi kan gjøre, er det noen som har noen gode råd og tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste behandlign for ryggen er å være i bevegelse. jeg forstår godt at leger ikke har lyst å skrive ut resept på resept med paralgin og vival, det er vanedannende, og gjør han avhengig før du vet ordet av det.

• Liker 1
Skrevet

hei...

slitet med det samme selv. kunne ikke kjøre bil, bruke girstang eller bevege meg omtrent.

gikk igjennom masse behandling, piller osv. men ble ikke bedre.

når jeg begynte med regelmessige turer/trening. så ble jeg mye bedre. nå er jeg såpass at jeg ikke merker noe spesielt til problemene...

så mitt råd. få han til å starte med turer/trening... er utrolig vondt 1 uka.men det går over....

Skrevet

Den beste behandlign for ryggen er å være i bevegelse. jeg forstår godt at leger ikke har lyst å skrive ut resept på resept med paralgin og vival, det er vanedannende, og gjør han avhengig før du vet ordet av det.

I bevegelse ja, men ikke å jobbe i en jobb som bare gjør det verre!

TS: Jeg må si at samboeren din har fått hårreisende behandling.

Bytt fastlege, igjen. Legen SKAL hjelpe ham. Og har han fått papirer på at han ikke kan ha denne typen fysisk arbeid, kan jeg ikke skjønne at NAV prøver å tvinge igjennom dette. Har de gitt noen begrunnelse til avslaget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...