Gå til innhold

Jeg drømmer hele tiden om at jeg er gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men man blir ikke sanndrømt av å drømme en ting som det er store sjanser for at skal skje, og så skjer det.

Et poeng jeg prøvde å vise var at selv om man drømmer noe høyst usannsynlig og det skjer, så behøver man vel ikke å være sanndrømt likevel.

Eller er det umulig å drømme noe veldig spessielt samtidig som det skjer dagen etter uten at det var en avhengighet mellom drømmen og hendelsen?

Oi... Det var vel å ta litt i?? :gjeiper:

Forresten, hvor mye av hjernens kapasitet er det vi egentlig bruker, og hvorfor bruker vi ikke alt ?? Jeg bare spørr. Kan det hende at vi ikke har vitenskaplige svar på alle spørsmål her i verden??

Hva var det jeg skrev som var å ta i?

Du sier "hvorfor bruker vi ikke alt?", men først må vi jo få avklart: bruker vi ikke alt?

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et poeng jeg prøvde å vise var at selv om man drømmer noe høyst usannsynlig og det skjer, så behøver man vel ikke å være sanndrømt likevel.

Eller er det umulig å drømme noe veldig spessielt samtidig som det skjer dagen etter uten at det var en avhengighet mellom drømmen og hendelsen?

Hva var det jeg skrev som var å ta i?

Du sier "hvorfor bruker vi ikke alt?", men først må vi jo få avklart: bruker vi ikke alt?

Hjernen er ikke et pålitelig instrument. Var setningen jeg syntes var å ta litt i..

Om vi bruker all kapasitet i hjernen, vet jeg ikke.. Men av det jeg har lest og hørt (nei, jeg har ingen kilder! ) Bruker vi lite i forhold til hva som er mulig. Men jeg er også litt enig med deg. De som blir betegnet som genier bruker mye mer enn "oss vanlige" (ihverfall meg, deg vet jeg ingen ting om) Men så er mange av de også på kanten av å bli "gale" Da tenker jeg på feks John Nash, matematikeren som vant Nobels pris i '94, var det det?

Men nå er vel dette en diskusjon som ikke hører under "Jeg drømmer hele tiden at jeg er gravid" :gjeiper:

(Som jeg har hørt betydningen er; Ny start, begynne på en ny periode i livet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Men man blir ikke sanndrømt av å drømme en ting som det er store sjanser for at skal skje, og så skjer det.

Hvis man drømmer noe som går i oppfyllelse, er det helt tilfeldig.

Det er riktig at en ikke kan si en er sanndrømt. men at en drøm går i oppfyllelse vil jeg ikke påstå er bare tilfeldighet. Som jeg prøvde å eksemplifisere, sanndrømming handler ofte om at drømmene innrømmer ting i livet som en ikke ønsker å innrømme i våken tilstand. Derfor kan en drømme om at en reiser et bestemt sted, mens en ikke kan drømme hva som er helgens korrekte V75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at en ikke kan si en er sanndrømt. men at en drøm går i oppfyllelse vil jeg ikke påstå er bare tilfeldighet. Som jeg prøvde å eksemplifisere, sanndrømming handler ofte om at drømmene innrømmer ting i livet som en ikke ønsker å innrømme i våken tilstand. Derfor kan en drømme om at en reiser et bestemt sted, mens en ikke kan drømme hva som er helgens korrekte V75.

Det synes jeg høres fornuftig ut. Altså det handler om psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aa droemme at man reiser et bestemt sted, for aa saa bestille seg en reise, blir jo noe helt annet. Aa droemme noe konkret som skjer hvor hendelsen er 100% utenfor din kontroll blir vel noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aa droemme at man reiser et bestemt sted, for aa saa bestille seg en reise, blir jo noe helt annet. Aa droemme noe konkret som skjer hvor hendelsen er 100% utenfor din kontroll blir vel noe annet?

Er det umulig å drømme noe konkret hvor hendelsen skjer dagen etter og er 100% utenfor din kontroll hvor det bare var tilfeldighet?

Føler jeg har spurt om dette 150 ganger nå. Tydeligvis ubehagelig å svare på.

Dette har med hvordan hjernen alltid ser mønstre, korrelasjon og kausalitet vet du. Avhengige eller uavhengige hendelser. Vanskelig?

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det umulig å drømme noe konkret hvor hendelsen skjer dagen etter og er 100% utenfor din kontroll hvor det bare var tilfeldighet?

Føler jeg har spurt om dette 150 ganger nå. Tydeligvis ubehagelig å svare på.

Dette har med hvordan hjernen alltid ser mønstre, korrelasjon og kausalitet vet du. Avhengige eller uavhengige hendelser. Vanskelig?

Nei det er absolutt mulig, det er jo det vi snakker om. Vi har helt forskjellig syn paa det og faar la det vaere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er absolutt mulig, det er jo det vi snakker om. Vi har helt forskjellig syn paa det og faar la det vaere med det.

Ok så det er mulig. Takk.

Hvordan skiller du så mellom tilfeldigheter som vi begger er enige må skje uungåelig, og en mystisk "forutanelse"?

Hvorfor blir "å drømme noe konkret som skjer hvor hendelsen er 100% utenfor din kontroll" noe annet?

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så det er mulig. Takk.

Hvordan skiller du så mellom tilfeldigheter som vi begger er enige må skje uungåelig, og en mystisk "forutanelse"?

Hvorfor blir "å drømme noe konkret som skjer hvor hendelsen er 100% utenfor din kontroll" noe annet?

Hvis du droemmer at din beste venn blir ranet av 3 maskerte menn mens han er paa ferie i Stockholm, og nettopp dette skjer 2 dager etter, saa maa du gjerne kalle det en tilfeldighet fremfor en "mystisk" forutanelse.

Vi har forskjellig syn paa det, enkelt og greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du droemmer at din beste venn blir ranet av 3 maskerte menn mens han er paa ferie i Stockholm, og nettopp dette skjer 2 dager etter, saa maa du gjerne kalle det en tilfeldighet fremfor en "mystisk" forutanelse.

Vi har forskjellig syn paa det, enkelt og greit.

Jeg regner med at minst 1000 mennesker drømmer at bestevennen sin blir ranet hvert døgn. Samtidig regner jeg med at et enda større antall mennesker faktisk blir ranet hvert døgn. At det en gang i blant skulle matche med en av de som drømmer og en av de som blir ranet er ikke annet enn statistikk.

Hvordan kan du kalle det noe annet?

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange, ihvertfall en 10-20 deja vu drømmer. Alså at jeg vet hva som blir sagt, hvem som krysser gaten eller hvem som kommer inn døren FØR hva som blir sagt, hvem som krysser gaten eller hvem som kommer inn døren.

Det er ganske merkelig. For jeg vet jeg har drømt om det, noen ganger har jeg drømt om det flere ganger. Det har ikke vært noen spesielle hendelser, men ganske artig opplevelse :)

Første gangen det skjedde var da jeg var liten. Tidlig barneskole alder.

Hva man skal kalle det, er ett fett for meg, men at jeg har drømmene det vet jeg. Hva andre mener, eller har oppfattning av, vell..... :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...