Gå til innhold

Påkledning på skole/SFO

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Marken
Skrevet

Sønnen min begynte nylig på SFO og skole. Han har alt han trenger på plassen sin av regntøy, dobbelt skifte etc.

I går når jeg hentet gutten min var han gjennomvåt. Han hadde ikke tatt på seg verken gummistøvler eller regntøy. Han hadde vært ute hele dagen uten jakke og kun i joggesko.

Jeg sa til sønnen min at han måtte ta på regntøy når de skulle være ute, noe han da ikke har hatt på seg hele dagen. Jeg skjønner at dette er skole og at barna må lære seg å være mer selvstendig, men kan man ikke regne med at barna får noe som helst hjelp når de nettopp er begynt på SFO/skole. Da tenker jeg ikke på hjelp til å kle på, men kanskje bare minne barna på at de kanskje skulle ta på regntøyet?

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Før friminuttet pleide vi si "i dag er det regntøy-vær" etc. slik at barna visste hva de skulle ta på seg :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Har selv jobbet på SFO der barn har løpt ut uten jakker i kulda. Da sender vi dem rett inn for å ta på jakkene, om de går i 1. eller 4. klasse. Synes det er merkelig at ikke personalet har bedt sønnen din kle ordentlig på seg. Det er jo også vanlig å si ifra til alle barna før de kler på seg at det regner idag og de derfor må ta på seg regntøyet.

Skrevet

Her var det slik i første og andre klasse, at de fikk beskjed hva de skulle ha på.

I fjor prøvde de la ungene skjønne det selv, i år (4 klasse) blander de seg sjelden oppi, så de går sånn så som så kledd innimellom.

Guttungen er flinkt til å kle seg så han ikke fryser, og slenger på seg regnjakke... men regnbuksa den blir sjelden brukt, så han kommer ofte hjem våt på buksa.

Skrevet

Jeg har jobbet i 1.-3. klasse, og har aldri latt elevene gå ut uten passende yttertøy... Sier alltid ifra om at "idag snør det og er kaldt, så ha på lue, votter, tykke klær" osv! Man kan faktisk ikke forvente av en førsteklassing at han tar ansvar for dette selv, en påminning er nødvendig. :)

Skrevet

Hos meg er det fast prosedyre å si noe om hva vi skal ha på oss før vi går ut, men du kan være sikker på at det er en eller to som er superkjappe i garderoben og ikke kler seg skikkelig likevel. De vi ser ute som ikke er skikkelig kledd, får beskjed om å kle på seg. For noen er det nok å gi beskjed, andre må fotfølges inn for å sikre at de kler seg.

Også har vi alle de som hardnakket påstår at de ikke HAR regntøy... helt til en voksen skyver jakken til siden, og der henger posen med regntøy og venter. :sukk:

Skrevet

Jeg skulle likt å jobbe på slike SFO'er der det er nok å be barna om å ta på seg regntøy og så gjør de det. Der jeg jobbet for noen år siden var det sannelig ikke så enkelt nei. Det vil jeg tro har med mange ting å gjøre, som sosioøkonomiske forhold, sammensetningen av barnegruppa osv. I allefall var det sånn at vi brukte veldig masse tid og krefter på å få regntøy på de minste, og siden det var få voksne i forhold til antall barn så skjedde det innimellom at noen klarte å snike seg ut uten regntøy. Når det ble oppdaget ble barna sendt inn igjen, men ikke alle lar seg oppdage og ikke alle går inn igjen når de får beskjed.

Så spørs det da hvor mye ressurser man skal bruke på skoleunger som ikke tar på seg de klærne de skal, kontra ressurser brukt på alle de andre barna som også trenger voksent tilsyn. SFO er en vanskelig kabal der det er svært vanskelig å holde oversikt pga liten voksentetthet. Av nettopp disse grunnene jobber jeg ikke på SFO lenger og kommer nok aldri til å gjøre det mer heller. Sånn som kommunen min bestemmer at ting skal være i forhold til antall barn pr voksen synes jeg rett og slett ikke det er forsvarlig, og barna blir nødt til å ta veldig mye ansvar selv, dessverre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...