Gå til innhold

Lurer på om vi skal prøve på nr 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på om vi skal prøve å få en barn nr 3. De to forrige gangene ble vi lett gravide, så denne tanken er gitt at det skjer igjen (vet det ikke nødvendigvis er sånn).

Vi har en gutt på 3 år og en jente på ett år. Vi tenker å vente til jenten er 2 år, slik at hun er nærmere 3 år når et evt søsken nærmer seg, og at storebror er nærmere 4 4 1/2..

Men, kan noen dele sine erfaringer med det å gå fra 2 til 3 barn? Blir det komplett kaos? Hva med bil, feriereiser osv? Måtte en av dere gå ned i stilling for å få hverdagen til å gå rundt? Ble det trangt i huset? Var dere utslitte hele tiden? Er noen villig til å sitte barnevakt??

Som dere skjønner har vi egentlig veldig lyst, vi er bare usikre på hvordan hverdagen ville bli.

Setter stor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme, selv om situasjonen vår er litt annerledes enn din. (Samboer at to barn fra før av, og er veldig usikker på om han orker å ha flere barn. Jeg har såklart lyst på egne barn, så det er en litt trist situasjon.) Men vil ikke kuppe tråden din!!! Interessant å høre hvordan andre opplever å ha flere enn to barn :)

Skrevet

Jeg har ikke egne barn, så dette er bare spekulasjon...

Dersom alle tre er så små at de må ha bilsete, så kan det være vanskelig med "vanlig" bil. De fleste biler er det ikke plass til tre seter ved siden av hverandre baki.

Ellers er vel de fleste reiser lagt opp til to voksne + to barn, men tror ikke det er noe problemer å være en til.

De fleste barnehager har søsken-inntak, slik at man har lettere for å få plass til alle samme sted. Ellers er det klart at det tar ekstra tid om morgenen og ettermiddagen hvis du må innom to barnehager og en skole...

Så er det jo fritidsaktiviteter som kan ta alt fra mye tid til mindre; jeg tror kanskje jeg ville begrense hvor mye de kan være med på uansett om de var en eller tre, det tar jo tid, koster penger og barna blir slitne også.

Det er hva man gjør det til, helt enkelt.

Skrevet

Selv har jeg bare ett barn, men siden jeg har flere vennepar som har fått barn nr. 3 i år tar jeg meg den frihet å svare, siden jeg har spurt dem om dette selv. Disse er heller ikke typene som pakker alt inn i rosa lodotter og idylliserer noe som helst.

De har altså sagt at overgangen fra 2 til 3 er MYE mindre krevende enn å gå fra 0 til 1 eller 1 til 2 barn. Når man får barn nr 3 aktiviserer ofte de to andre barna hverandre, man har allerede rutiner i hverdagen som er tilpasset barn, man har hatt baby i hus 2 ganger før slik at "man har det i hendene" og vet hva det innebærer. Man er rett og slett mer rutinert.

De jeg kjenner som har tre barn har gjerne jobbet litt mindre de første årene baby nr 3 har kommet til verden, men etterhvert er de tilbake i full jobb mens barna går i barnehage/skole. Flere av de jeg kjenner som har fått barn nr. 3 har måttet kjøpe seg ny bil for å få plass til alt sammen. Det er "vanlig" 5-seters bil, men alle barna m/bilseter får plass i baksetet.

Ferier har jeg ikke spurt dem om, men å få barn nr 3 har ihvertfall ikke hindret dem i å storkose seg på turer i sommer. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi lurer på om vi skal prøve å få en barn nr 3. De to forrige gangene ble vi lett gravide, så denne tanken er gitt at det skjer igjen (vet det ikke nødvendigvis er sånn).

Vi har en gutt på 3 år og en jente på ett år. Vi tenker å vente til jenten er 2 år, slik at hun er nærmere 3 år når et evt søsken nærmer seg, og at storebror er nærmere 4 4 1/2..

Men, kan noen dele sine erfaringer med det å gå fra 2 til 3 barn? Blir det komplett kaos? Hva med bil, feriereiser osv? Måtte en av dere gå ned i stilling for å få hverdagen til å gå rundt? Ble det trangt i huset? Var dere utslitte hele tiden? Er noen villig til å sitte barnevakt??

Som dere skjønner har vi egentlig veldig lyst, vi er bare usikre på hvordan hverdagen ville bli.

Setter stor pris på svar!

Vi har fått tre barn på 4 år, og lurte veldig på den siste (som nå er drøyt fem måneder). De to andre er altså 2,5 og 4,5.

Mine erfaringer er foreløpig:

- Svangerskapet var mer slitsomt enn de to andre, mest på grunn av mangelen på hvile utenom arbeidstid. Burde ha vært sykemeldt mesteparten av svangerskapet, egentlig.... jobbet altfor mye.

- Barseltiden var tøff, men det ble langt bedre etter 4 måneder.

- Vi måtte ha ny bil. Hadde en firedørs sedan :), og gikk rett på syvseter. Fant ut at stasjonsvogn ikke ville holde.

- Det har vært litt kaotisk de siste månedene, men nå går det mye bedre. Huset og hagen har blitt litt vanskjøttet i sommer. Det er mange småbarn som skal ha omsorg, og vi har rukket mindre enn før. Stort sett har vi bare rukket å vaske klær og rydde opp etter forrige måltid, og ikke noe mer :ler:. Men som sagt går det bedre nå.

- Vi har skaffet oss vaskehjelp, men vi hadde nok klart oss uten også.

- Vi har nettopp vært på chartertur alle mann, og det var travelt! Men også hyggelig og absolutt overkommelig.

- Vi har vært slitne begge to i sommer, jeg syntes spesielt perioden 2 til 4 måneder var tøff (for egen del), men nå føler jeg meg ikke så sliten. Prioriterer egen søvn veldig høyt.

- Jeg tror det er uaktuelt at vi skal jobbe fullt begge to når permisjonen er over. Orker ikke en sånn hverdag.

- Vi har for lite plass til 3, men det visste vi før vi prøvde på sistemann også :).

- Barnevakt kommer nok til å bli en utfordring de neste årene. Vi har ett par besteforeldre som ikke orker allverdens, og de har foreløpig mer enn nok med de to eldste. I vår situasjon har vi ihvertfall gitt avkall på en del barnevaktmuligheter ved å få 3 barn, men dette kommer jo an på hva slags nettverk man har.

Nå er våre ganske tette, og du beskriver en litt større aldersforskjell som jeg synes høres bedre ut :). Jo eldre søsken, jo lettere ser jeg for meg at det er å få en baby, samtidig som tette barn forhåpentligvis gir gode lekekamerater.

Jeg synes forøvrig overgangen fra 2 til 3 var ganske grei. Det største "sjokket" for oss kom fra 1 til 2, men når vi først hadde dreisen på 2, så var 3 ganske grei skuring.

Tredjemann er forøvrig et fantastisk vidunder, og det er sjelden man angrer på barna man får! Jeg er utrolig glad for å ha fått lillebror inn i familien.

Jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt med 3 barn. Men jeg var ikke forberedt på at jeg skulle bli så sliten. Barseltiden har vært tøff. Men nå er det heldigvis mye bedre, og jeg satser på at det bare går oppover herfra :).

Skrevet

Tusen takk for svar, mye av det som er skrevet her er tanker jeg har gjort meg, som altså bekrefter det jeg har tenkt :)

Jeg tenker også at barseltiden kan bli litt mindre avslappende, når man har to små i tillegg.

Jeg tror nok vi måtte kjøpt en større bil; nå skal jo barn sitte i bilsete til de er 140 cm, og det er de vel kanskje i midten av barneskolen?

Jeg kjenner at lysten er der, og da har nok vedkommede som skrev tidligere rett, man angrer sjelden på de barna man får ;)

Får tenke på dette i et halvt års tid! Er det noen flere som har erfaringer de vil dele?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...