Gå til innhold

Vil dette opplegget virke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en jente på 19 som gjerne vil bli kvitt litt fett og få en strammere og mer definert kropp.

Er 168 cm og veier ca 57 kg, vil kanskje ned til 55..

Så til spørsmålet :)

Hvis jeg trener styrke + 30 min på tredemølla to ganger i uka, pluss to kondisjonsøkter (spinning, step, boxing, jogging eller lignende) og ligger på ca 1600 kcal om dagen, tror dere jeg vil nå målet mitt da?

Annenhver helg jobber jeg også på et sted som innebærer mye løfting og gåing (går på skole ellers).

Håper noen kan svare meg, greit å vite om opplegget kommer til å virke eller ikke! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil helt sikkert komme til å ha en effekt. Men det er ikke så lurt å bare ta utgangspunkt i tallet vekta viser. Trener du styrke vil du muligens kunne gå opp i muskelmasse etter en stund. Muskler veier mer enn fett, og dermed vil du ha en slank, fin og definert kropp, men ikke nødvendigvis veie mindre.

Skrevet

Takk for svar, skal huske på det! :) Tenkte å måle med en bukse jeg har som er ganske trang, og prøve å la være å gå på vekta på en stund..

Skrevet

Er en jente på 19 som gjerne vil bli kvitt litt fett og få en strammere og mer definert kropp.

Er 168 cm og veier ca 57 kg, vil kanskje ned til 55..

Så til spørsmålet :)

Hvis jeg trener styrke + 30 min på tredemølla to ganger i uka, pluss to kondisjonsøkter (spinning, step, boxing, jogging eller lignende) og ligger på ca 1600 kcal om dagen, tror dere jeg vil nå målet mitt da?

Annenhver helg jobber jeg også på et sted som innebærer mye løfting og gåing (går på skole ellers).

Håper noen kan svare meg, greit å vite om opplegget kommer til å virke eller ikke! :)

For det første så er det bortimot umulig å si for folk som ikke kjenner deg og ditt aktivitetsnivå om dette kan funke. F. eks. skriver du at du løper 30 minutter på tredemølla. Det er jo stor forskjell om du holder en hastighet på 6 km/t eller 10 km/t. Hvis du hadde sagt hvor langt du løper så hadde det i hvertfall vært mulig å ha en viss oppfatning, fordi energiforbruket avhenger av distansen og ikke tiden du holder på. Fra fysikken:

Arbeid = kraft x vei.

Tid er ingen faktor her. Riktignok bruker du litt mer energi når du løper fort fordi du får et mindre energieffektivt løpesett, men det er ikke så stor forskjell, og uansett umulig å si noe om for fremmede på et forum, da må det målinger i idrettslaboratorium til.

Dessuten er 1600 kcal om dagen veeeeldig lite, særlig for en i din alder. Hadde du vært 155 cm høy og spinkelt bygd kunne det holdt, men for deg høres det ut som et idiotopplegg. Hvis du nå trengte å gå ned i vekt så måtte du ha spist en mengde som ligger litt under det du forbrenner på en dag. Hvis du skal trene og være aktiv så vil du nok havne godt over 2000 kcal på en dag, det nøyaktige tallet er selvsagt vanskelig for meg å estimere utifra det lille du har sagt om deg selv. 1600 kcal for deg blir en sultekur. De fleste som prøver slike opplegg sprekker. Det er også mange som har slanket seg feite på slike opplegg, fordi de mister muskelceller og dermed får lavere forbrenning.

For det andre så har du en helt grei vekt. Du ligger i nedre del av normalområdet, og du har overhodet ikke noe behov for å gå ned i vekt. Derimot har du høyst sannsynlig noen vrangforestillinger om hvordan en kvinnekropp bør se ut. Du er i den alderen der mange jenter går fra jentekropp til kvinnekropp, dvs. rundere former. Hvis du sammenligner med slik du var for 3-4 år siden så er det helt naturlig om du har fått rundere former, selv om du fremdeles er veldig slank.

Det er mange med spiseforstyrrelser som har begynt som deg, å tenke at de blir fornøyd med kroppen bare de går ned 2 kg. Jeg sier ikke at du nødvendigvis blir spiseforstyrret av dette, men du har allerede usunne tanker om kropp og vekt.

For all del, tren i vei, men spis til du er passe mett, ikke tell kalorier! Alle mennesker som er fysisk i stand til det bør være i aktivitet hver dag. For lite aktivitet i vårt moderne teknologiske samfunn er hovedårsaken til at folk blir feitere enn de var for 40-50 år siden. De fleste skal kunne ha en riktig vekt ved å spise til de er passe mette, man skal ikke trenge å telle kalorier. Apetitten fungerer imidlertid best som regulator hvis man er i litt aktivitet hver dag. Det er mye viktigere, både for helsa og vekta, å gjøre noe som får opp pulsen hver dag enn å trene på treningsstudio 2-3 ganger i uka. Eksempler: Sykling til jobb/skole, ta trappa i stedenfor hei, eller tunge løft som i din jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...