minienthe Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 vi funderer etterhvert på å kjøpe bolig, fortrinnsvis enebolig sammen og jeg grubler på hva vi må regne med i utgifter på dette utenom låneutgifter. jeg tenker forsikring (innbo + boligmasse), kommunale utgifter, strøm, renovasjon og en buffer til evnt reparasjoner og kjøleskap som dør osv. men fortsatt har jeg følelsen av at jeg har glemt noe ? vi vil være samboere uten barn med skjev lånefordeling og jeg tenker i tillegg gjensidig testament + gjeldsforsikring just in case. vil ha en advokat til å ordne testament og eierforhold med tanke på lånefordelingen. høres dette greit ut ?
CoffeeCup Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Husk dokumentavgift! Svimlende 2,5 prosent av boligens verdi.. Ellers så klarer jeg ikke se om dere har glemt noe!
minienthe Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 utgifter ved kjøp har jeg regnet inn i låneutgifter. har fortsatt en ubehagelig følelse av at noe mangler men fatter ikke hva
kirstiJ Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Måking om dere skal ha noen til å gjøre det.
iMe Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Eventuell eiendomsskatt, om du ikke har det under komunale utgifter.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Hva med internettutgifter/bredbåndsutgifter samt tv lisens og abonnement på kabel tv/satelitt/bakkenett? Og eventuell fasttelefon hvis det behøves. Er varmt vann inkludert i fellesutifter eller en del av ordinære strømutgifter? Stort sett aktuelt i sameier/borettslag, har man enebolig er det gjerne egen varmtvannstank som man varmer med egen strøm, derved blir det en del av strømutgiftene. Ellers må man jo vurdere om man kan ta seg råd til/ønsker de "unødvendige" tingene som f. eks avisbonnement, ekstra kanaler på tv o.l. Ville også vurdert boligkjøperforsikring som etterhvert begynner å bli vanlig nå. Dette er jo en engangsutgift, men det kan være lurt å vurdere. Ellers bør man jo også planlegge litt i forhold til oppussing, altså ikke rene reparasjonutgifter men større oppgraderinger av bolig. Rett og slett vurdere tilstanden til alle rom i huset man skal kjøpe, og vurdere om de må pusses opp nå eller omtrent hvor mange år det skal gå før de pusses opp, og spare ut fra det. Spesielt bad er ganske dyrt å pusse opp, så lurt å lage en plan
minienthe Skrevet 30. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2011 Måking om dere skal ha noen til å gjøre det. snøfreser er tingen Eventuell eiendomsskatt, om du ikke har det under komunale utgifter. den hadde jeg glemt, takker Hva med internettutgifter/bredbåndsutgifter samt tv lisens og abonnement på kabel tv/satelitt/bakkenett? Og eventuell fasttelefon hvis det behøves. Er varmt vann inkludert i fellesutifter eller en del av ordinære strømutgifter? Stort sett aktuelt i sameier/borettslag, har man enebolig er det gjerne egen varmtvannstank som man varmer med egen strøm, derved blir det en del av strømutgiftene. Ellers må man jo vurdere om man kan ta seg råd til/ønsker de "unødvendige" tingene som f. eks avisbonnement, ekstra kanaler på tv o.l. Ville også vurdert boligkjøperforsikring som etterhvert begynner å bli vanlig nå. Dette er jo en engangsutgift, men det kan være lurt å vurdere. Ellers bør man jo også planlegge litt i forhold til oppussing, altså ikke rene reparasjonutgifter men større oppgraderinger av bolig. Rett og slett vurdere tilstanden til alle rom i huset man skal kjøpe, og vurdere om de må pusses opp nå eller omtrent hvor mange år det skal gå før de pusses opp, og spare ut fra det. Spesielt bad er ganske dyrt å pusse opp, så lurt å lage en plan internett er satt opp på lista nå, fasttelefon trenger vi ikke. kabel-tv var smart å få med og den boligkjøperforsikringen hadde jeg ikke tenkt over en gang så det var lurt du sa. fellesutgifter blir ikke aktuelt da ingen av oss vil ha leilighet/rekkehus med tette naboer. oppussing har jeg lagt under reparasjonskostnader, vi regner nok med at vi må ta noen runder med malerkosten/hammer og spiker +++ selv og få inn fagfolk på bad og kjøkken men tar en ting om gangen.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 internett er satt opp på lista nå, fasttelefon trenger vi ikke. kabel-tv var smart å få med og den boligkjøperforsikringen hadde jeg ikke tenkt over en gang så det var lurt du sa. fellesutgifter blir ikke aktuelt da ingen av oss vil ha leilighet/rekkehus med tette naboer. oppussing har jeg lagt under reparasjonskostnader, vi regner nok med at vi må ta noen runder med malerkosten/hammer og spiker +++ selv og få inn fagfolk på bad og kjøkken men tar en ting om gangen. Ja, jeg tror boligkjøperforsikring kan være veldig lurt. Spesielt siden de fleste som selger tegner eierskifteforsikring. Det betyr at man møter et profesjonelt forsikringsselskap og ikke eieren selv hvis man skal reklamere på forhold som ikke ble nevnt i kjøpsprosessen. Og da er det greit å selv kunne stille med forsikringsselskap Selv har jeg ikke det siden jeg bor i forholdsvis nytt leilighetskompleks som ble nøye gjennomgått før kjøp. Men jeg vil nok ha det hvis jeg skal kjøpe enebolig da det er flere ting å tenke på i forhold til vedlikehold der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå