Gå til innhold

"Barna min skal slippe å jobbe mens de går på skolen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg først få understreke at de jeg retter dette mot er foreldre med normaltfungerende tenåringer, ikke dem som har tenåringer med diagnoser eller andre ting som gjør det vanskelig nok å få hverdagen til å gå rundt.

Jeg både leser på nett og hører rundt meg om foreldre som stolt forteller at deres barn slipper å jobbe mens de går på skole. Det virker som de synes det er helt på sin plass at tenåringene deres skal slippe å bekymre seg om andre ting enn skole, sosialt liv og noen plikter på hjemmebane.

Det jeg lurer på når jeg hører sånt er om disse foreldrene ikke er redde de gjør barna sine en stor bjørnetjeneste?

De aller fleste tenåringer klarer helt fint å jobbe ved siden av skolen. Jeg mener faktisk det er sunt for dem å ha en liten jobb der de kan tjene egne penger og lære mer om både ansvar og pengers verdi. Å gå ut av videregående uten å ha hatt en deltidsjobb (alt fra å jobbe i butikk til å være barnevakt for naboens barn) høres for meg ut som en bortskjemt tenåring som ikke har lært at man må jobbe hardt og slite litt iblant.

Vår 13-åring har måket snø i nabolaget tidligere og gått tur med hunder. Nå prøver h*n å få sin første "skikkelige" jobb. H*n håper h*n kan bli avisbud. Får h*n ikke den jobben så blir det fortsatt småjobbing i nærområdet. 17-åringen vår begynte sin jobbkarriere som barnevakt og fikk for halvannet år siden jobb på en kafé der h*n fortsatt jobber. Ingen av barna er skolelys, begge må bruke tid på skolearbeidet. Men det hindrer dem ikke i å jobbe ved siden av. Det blir litt mindre tid til sløving og til venner, men likevel har de tid til begge de delene også. De lærer seg noe om struktur og prioriteringer, og vi ser at begge to vokser veldig på å ha ansvar og tjene egne penger.

Hva er fordelene ved å la normaltfungerende tenåringer slippe å jobbe ved siden av skolen?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg jobbet ikke gjennom videregående, og var/er normalt fungerende, og absolutt ikke bortskjemt.

Jeg vet godt at man må jobbe for pengene. Og er ansvarsfull, med utdannelse og en ansvarsfull jobb.

Skole er faktisk en fulltidsjobb. Hadde du likt å måtte gått på jobb, når du endelig var ferdig med jobben?

Fordelene er jo at barnet kan bruke tid på skolearbeid i stedet for å jobbe.

• Liker 27
Skrevet

Hørte en mor si i sommer at gutten hennes ikke hadde sommerjobb fordi han hadde så mye fotballtreninger. Nå er det litt annerledes, men det kan altså være forskjellige grunner til at barn/ungdom ikke jobber.

Skrevet

De vil nok bare at barna skal få så gode forutsetninger som mulig, for å kunne skaffe seg gode karakterer og å leve de siste årene under deres tak som bekymringsfrie (sett bort fra bekymringer i forhold til skole) unger. I og for seg en god tanke.

Hvis man har en tenåring som benytter denne anledningen til å ikke gjøre noe som helst produktivt, og bare sitte inne hele dagen, gjerne uten å gidde å prøve å få gode karakterer - da har man gjort et dumt valg som foreldre.

Hvis man har en tenåring som får gode karakterer (eventuelt gjør så godt h*n kan) og som bruker resten av tiden sin på produktive ting - da har man gjort et godt valg.

Med andre ord, det kommer an på tenåringen. En som kaster bort muligheten foreldrene gir dem, fortjener den ikke.

• Liker 5
Skrevet

Hørte en mor si i sommer at gutten hennes ikke hadde sommerjobb fordi han hadde så mye fotballtreninger. Nå er det litt annerledes, men det kan altså være forskjellige grunner til at barn/ungdom ikke jobber.

Enig! Man vet aldri hva som er den egentlige grunnen. Har flere venninner som trente håndball 5 dager i uka etter skolen for å virkelig sats på håndball.

Skrevet

Tja, jeg fikk min første jobb som 19-åring, etter jeg var ferdig på vgs.

Var eller er ikke uansvarlig, sløsete med penger ol. Jeg har alltid blitt sett på som temmelig voksen og ansvarlig. Det at foreldrene mine sponset meg med lommepenger igjennom ungdomstiden gjorde at jeg hadde mye tid til frivillig arbeid (veldedighet, politikk osv), jeg hjalp også til hjemme med glede.

Pr i dag har jeg jobb(jobber stortsett 50-100%), studerer fullt på et tungt matematisk studie, driver fortsatt med frivillig arbeid, sparer i bsu og annen konto, gir minimum 400kr i månden til veldedighet.

Jeg har flere søsken, og de har ikke drevet med frivillig arbeid, men er ellers i ganske lik situasjon som meg. Ingen av oss jobber på vgs.

Det at mine forledre ga meg lommepenger ga meg muligheten til å være ung og engasjert.

Jeg har også merket meg at flere av de som jobbet på vgs og hadde mye mere penger enn meg (jeg hadde 2000kr mnd, de hadde gjerne 4-5000+), ikke hadde et reelt syn på å spare, siden de kunne prioritere å bruke hele lønna si på bare seg selv. Mange av de fikk problemer når de skulle flytte ut, da de innså at det var ikke bare å kjøpe alt man hadde lyst på. Penger skulle jo gå til mat og husly også.

Jeg vil i bunn og grunn påstå at det er foreldrene som må lære barn verdien av penger, og ikke barna selv.

• Liker 1
Skrevet

Barn skal ikke jobbe fordi de er BARN. Det er helt greit at unge tar seg sommerjobb, men det bør være deres valg. Ungdommer bør selv velge å bruke sommeren sin på å jobbe eller jobbe ved siden av skolen.

For noen uker siden var det en dame på jobb som fortale meg at hun hadde tvunget datteren sin på 15 til å få seg jobb. Datteren ville egentlig ikke, men moren syns hun burde ha det. Er det noe å være stolt av?

Det er greit at ungdommer jobber, men jeg syns ikke foreldre bør tvinge dem til det. :nei:

• Liker 12
Skrevet

Jeg ønsker at guttungen skal fokusere på skole når han kommer til ungdomsskolen og videregående.

Skole er viktigere en noe annet, og det har vi fokus på allerede nå!

Han er med på en fritidsaktivitet som det går med en del tid til, og som jeg regner med han fortsetter med oppover i årene.

Så med skole, lekser og den aktiviteten så regner jeg med han har nok å henge fingra i.

Han kan gjerne ha sommerjobb, men jeg kommer ikke til å pushe han til å ha noen helge/kveldsjobb før han er ferdig på videregående.

Derimot må han ta sin del hjemme, med husarbeid, snømåking osv.

Er ikke redd for at han blir bortskjemt, fordi han vil lære at hardt arbeid lønner seg om han fokuserer på skolen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk også ut av vgs uten å ha hatt noe som helst ordentlig jobb. Grunnen var vel at jeg hadde hest, som tok veldig mye tid utenom skolen. Utenom dette hjalp jeg selvfølgelig til hjemme, f.eks malte hus om sommeren osv.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg synes ikke at noen unge burde tvinges til å jobbe uansett. De som slurver med skolearbeidet, skulle heller blitt tvunget til å jobbe med det og ikke med en virkelig jobb. Barnevakt og hundepass er ikke noe jeg ser på som en jobb, så det skader ingen. Unge skal selvfølgelig lære å ta ansvar, men man må ikke ha en jobb for å klare det.

Jeg selv søker jobber, men har ikke fått noen da det er vanskelig i store byer når du er under 18. Men mamma foretrekker at jeg ikke får meg jobb. Grunnen til det er at jeg jobber hardt med å få gode karakterer. Jeg slutter på skolen klokken fire og jobber med skolearbeid i gjennomsnitt to timer hver dag også i helgene. Da sier det vell seg selv at jeg ikke ville fått mye tid til venner med både jobb og skole?

Skrevet

Da jeg var 16 syntes jeg det var på tide å få litt jobberfaring, siden så mange av mine venner jobbet allerede. Så jeg jobbet to ganger i uka og annerhver lørdag de to siste årene på vgs.

Det siste året på vgs gikk jeg på skole, spilte håndball fire ganger i uka, tok lappen og jobbet ved siden av. Og fikk bra karakterer, kan jeg legge til. Det handler bare om å være organisert. Jeg synes det var god erfaring, og det gav meg mulighet til å få veldig bra jobber i løpet av studietiden.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ønsker at guttungen skal fokusere på skole når han kommer til ungdomsskolen og videregående.

Skole er viktigere en noe annet, og det har vi fokus på allerede nå!

Han er med på en fritidsaktivitet som det går med en del tid til, og som jeg regner med han fortsetter med oppover i årene.

Så med skole, lekser og den aktiviteten så regner jeg med han har nok å henge fingra i.

Han kan gjerne ha sommerjobb, men jeg kommer ikke til å pushe han til å ha noen helge/kveldsjobb før han er ferdig på videregående.

Derimot må han ta sin del hjemme, med husarbeid, snømåking osv.

Er ikke redd for at han blir bortskjemt, fordi han vil lære at hardt arbeid lønner seg om han fokuserer på skolen!

Tror du virkelig at han fokuserer så mye mer på skolen fordi han slipper å jobbe?

Det er ihvertfall ikke min erfaring.

• Liker 7
Skrevet

Skole er faktisk en fulltidsjobb. Hadde du likt å måtte gått på jobb, når du endelig var ferdig med jobben?

Det gjorde jeg da jeg gikk på videregående. Pluss at jeg jobbet i ferier. Det var noe helt annet enn å skulle ha en ekstra jobb etter vanlig fulltidsjobb som voksen, fordi det å gå på skole også er mange pauser og ikke samme press/ansvar som man har på en fulltidsjobb. Og likevel er det en god del voksne som har mer enn en jobb, fordi de trenger ekstra penger. Hvorfor er egentlig det så uhørt?

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobbet fra jeg var 15, og jobbet mye gjennom hele vgs. Jeg er glad for at jeg ble nødt til det (familiære forhold tvang meg til å greie meg selv tidlig) Det var tunge tider, og jeg påstår ikke at det var lett, men når jeg tenker tilbake på det var det bare en positiv erfaring, og jeg er glad for at jeg allerede da, lærte meg å håndtere egen økonomi.

Jeg hadde ikke greid meg bra hvis jeg skulle flyttet ut uten å ha erfaring md hva ting koster fra før av. Jeg jobbet 100%ved siden av vgs, og det syntes jeg er feil, men det er tåpelig med de som ikke jobber i det hele tatt. En dag i uken og annenhver helg syntes jeg ikke noen tar skade av. Man prioriterer tiden sin selv, og jeg VET at ingen på vgs bruker så mye tid på skolearbeidet at de ikke har tid til å ha en jobb ved siden av, men likevel ha tid til venner. Det er kun prioritering, og en sunn erfaring jeg er veldig glad jeg fikk:)

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk jobb som 17åring, og da hadde jeg jevnlig søkt jobber siden jeg var 15. jeg stortrivdes, og elsket det at jeg hadde mer penger jeg kunne bruke på hva jeg ville. Hadde ikke noe problem med å følge med på skolen selv om jeg jobbet.

Jeg synes det er merkelig når man går videregående uten å ha noen form for jobb, da det ofte kommer og "biter deg i rompa" når du er nødt til å få deg jobb. Mange som fullfører videregående flytter et annet sted for å studere, og da blir det ofte trangt økonomisk. I små studentbyer som f.eks. Bø, Tønsberg, Fredrikstad, så er det mange studenter om få jobber, og da er det positivt om du har litt erfaring fra før.

• Liker 5
Skrevet

Tror du virkelig at han fokuserer så mye mer på skolen fordi han slipper å jobbe?

Det er vel egentlig opp til meg, hvor jeg legger lista og om han innen den tid virkelig forstår hvor viktig skole er for fremtida!

Snakker ikke om å presse, men å få han til å yte sitt beste.

Så ja, om det går den veien jeg håper, så tror jeg at han trenger den ekstra tida til skolearbeid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg der. Selvsagt avhengig av jobbmengde, men svært få videregåendeskoleelever vil fokusere mer på skole fordi de slipper å jobbe 5-10 timer i uka. Den tida de slipper å bruke på jobb vil de fleste heller bruke på venner og fritid.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Jeg tenker at det er foreldrenes oppgave å forsørge barna frem til de er atten. Det er ingen selvfølge at en 16åring skal jobbe, med mindre h*n selv har lyst. Etter fylte atten er det på samme måte ingen selvfølge at foreldrene skal betale for barnet, med mindre de selv har lyst.

• Liker 6
Skrevet

Barn skal ikke jobbe fordi de er BARN. Det er helt greit at unge tar seg sommerjobb, men det bør være deres valg. Ungdommer bør selv velge å bruke sommeren sin på å jobbe eller jobbe ved siden av skolen.

For noen uker siden var det en dame på jobb som fortale meg at hun hadde tvunget datteren sin på 15 til å få seg jobb. Datteren ville egentlig ikke, men moren syns hun burde ha det. Er det noe å være stolt av?

Det er greit at ungdommer jobber, men jeg syns ikke foreldre bør tvinge dem til det. :nei:

Med en sånn holdning tror jeg mange foreldre vil bli frustrerte når barna har passert 18 og foreldrene begynner å forvente at barna skal stå på egne ben. Brått sitter man der med en 19-20-åring som må pushes ut av barnerommet sitt for å få seg så mye som en sommerjobb engang.

Om mine barn ikke hadde fått seg jobb ved siden av videregående frivillig hadde jeg pushet dem hardt. Det hadde blitt null lommepenger fra meg, kun mat, skolemateriell og slike nødvendigheter. Og klær kjøpt på salg, ingen kule jeans til 1500 kr osv. Tvinge kan man jo ikke, men jeg hadde ikke vært minibank for en ungdom som ikke gidder å gjøre en innsats selv.

• Liker 4
Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg har alltid hatt jobb ved siden av utdanningen. Faktisk siden jeg var 15år. Jeg fikk med meg absolutt alt som var verdt å få med seg. Da tenker jeg på sosiale sammensetninger, festing, trening. Jeg mener selv at jeg hadde godt av å ha en helg og et par ettermiddager i måneden med jobb i tillegg til skolen.

De fleste utdannelser behersker man selv om man må avse noen dager i mnd på jobb. Derfor er jeg personlig av den oppfatningen at ingen har vondt av å jobbe litt i tillegg til skolen, såfremst det ikke er sykdom eller andre plager/problemer i veien.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...