Gå til innhold

Min kjære vil invitere "våpenbrødre" i bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjæresten min fridde for meg for litt siden, jeg ble selvsagt utrolig glad og alt føles som at jeg går på rosa skyer :rodmer:

Han har vært tidligere soldat(tror jeg ikke får lov til å si hvilken enhet han tilhørte) og vært i Afghanistan 2 ganger. Nå har det seg sånn at han vil invitere dem han har vært hva han kaller for våpenbrødre med, både i utlandet og her hjemme i Norge. Jeg vil egentlig ikke at de skal bli med hjem til oss på festen. Dette er med at egentlig ikke kjenner dem, har møtt en av dem én gang, og han møter bare to tre av dem, sånn en gang i halvåret. Han sier at han har lyst til at de skal delta i noe han beskriver som hans livs største øyeblikk. Han sier at han har lyst til å invitere disse, siden de har opplevd så mye sammen og at de har et bånd som er sterkere enn familie bånd, og at jeg er den eneste han elsker høyere.

Grunnen til at jeg ikke har så lyst til å invitere alle disse er nettopp fordi at vi ikke har allverdens plass og penger, og føler at det blir feil hvis vi må prioritere dette fremfor venninner og venner av meg og han. Hva burde jeg gjøre? Komme med et kompromiss? Hva ville dere gjort? Jeg elsker ham utrolig høyt, aller høyest faktisk. Og jeg har aldri følt noe sånt, og vil aldri føle noe sånt for en annen. Så vil ikke såre han, hvis det er sant det han sier at de har et så sterkt bånd :sjenert:

Noen som kan gi meg noen tips, eller si hva de ville gjort? Setter pris på alle svar :)

Endret av Feminist1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde ventet med å holde bryllupet inntil at vi hadde spart opp nok penger til å kunne invitere disse menneskene uten at det skulle gå på bekostning av andre venner og familie, da han tydeligvis er svært glad i dem.

• Liker 3
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg hadde også "gått med på" det, uten å blunke.

• Liker 1
Skrevet

Antagelig de beste vennene han noensinne kommer til å ha og få om man ser bort fra deg. Du kan da invitere dine venninner, så kan han invitere sine kompiser. Eller skal du bestemme hvem som er gode nok venner til å få komme?

• Liker 2
Skrevet

Først, gratulerer så mye!!

Det høres ut som dette er viktig for ham. Er det mulighet for å få til dette økonomisk ville jeg nok prøvd.

Han sier jo at de har et bånd sterkere enn familiebånd..det sier jo endel! Jeg synes egentlig at hans grunner for å invitere dem veier litt tyngre enn dine grunner til å ikke invitere dem..

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg skjønner hva dere mener, er kanskje dumt av meg å velge hvem som er hans venner også videre. Men han har kommet nær og fortalt meg en del historier osv og vist meg bilder og filmer av dem. Og noen av dem er jeg litt redd for eller synes de er litt perverse for å være ærlig. Men det er ikke snakk om et fåtall, sånn 4-5 stk, da hadde jeg gått med på det. Men det er sånn 13++(han faller litt frem og tilbake hvem han vil invitere). Kanskje vi bare burde utsette bryllupet til vi har bedre rå? Uansett så har han ikke møtt mange av disse på lenge, og blir litt rart da og velge dem fremfor kompiser han ofte pleier å drikke eller henge med. Men igjen så ser han jo dem veldig ofte.

Skrevet

Først, gratulerer så mye!!

Det høres ut som dette er viktig for ham. Er det mulighet for å få til dette økonomisk ville jeg nok prøvd.

Han sier jo at de har et bånd sterkere enn familiebånd..det sier jo endel! Jeg synes egentlig at hans grunner for å invitere dem veier litt tyngre enn dine grunner til å ikke invitere dem..

Jo det er sant, hvis det faktisk er sant det han sier. Får vel bare skjerpe meg da, det er jo tross alt vår dag :yvonne:

Skrevet

Hva om dere blir enige om et antall personer dere får invitere hver? F.eks 20 personer hver. Så får jo han bestemme selv hvem han vil prioritere :)

Skrevet

Hva om dere blir enige om et antall personer dere får invitere hver? F.eks 20 personer hver. Så får jo han bestemme selv hvem han vil prioritere :)

Jo det kan vi alltids gjøre. Er bare meg som synes at det ville vært litt rart å invitere noen jeg aldri hr møtt, bare hørt noen ikke så koslige historier om. Men det er jo som sagt hans aller bestevenner, selv om det kanskje ikke virker sånn(utvendig). Uff føler meg så egoistisk nå :tristbla:

Gjest Leonidene
Skrevet

De er nok hyggeligere enn forloveden din sine historier tilsier, husk at de er menn og har vært i krig i eit fremmed land der de sikkert har møtt mange farer og potensiell død - man er gjerne litt tøffere og kan spøke om fæle ting for å holde motet og humøret oppe i slike situasjoner :) Dette er menn som har hatt ryggen hans og som han har stolt på med livet sitt i farlige situasjoner, slikt blir det bånd av.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at slike forhold kan være ganske annerledes enn "vanlige" venneforhold, og at hvor ofte de sees ikke nødvendigvis er representativt for hvor viktige de er for han. Det kan jo være de har mye kontakt på andre måter (jeg har venner jeg ser årlig, men prater med flere ganger i uken), men heller ikke det trenger å være det viktigste. Skjønner selvfølgelig at det for deg føles mer naturlig å be de dere treffer oftest i det daglige, men man kan jo også se på bryllupsdagen som en mulighet til å treffe de man ikke får sett så ofte. Hvis jeg var deg ville jeg nok kanskje spart litt lenger, med mindre datoen er satt og mye er ordnet, evt. spart inn på andre punkter i budsjettet, for å få råd til å invitere alle dere ønsker å ha i bryllupet. :)

• Liker 2
Skrevet

Skjønner veldig godt at han vil invitere dem. Gutta binder veldig sterke bånd både i forsvaret, og spesielt i utenlandstjeneste, så å nekte ham å invitere "våpenbrødrene" er både egoistisk og utrolig dårlig gjort.

Skrevet

Ja jeg skjønner hva dere mener, er kanskje dumt av meg å velge hvem som er hans venner også videre. Men han har kommet nær og fortalt meg en del historier osv og vist meg bilder og filmer av dem. Og noen av dem er jeg litt redd for eller synes de er litt perverse for å være ærlig. Men det er ikke snakk om et fåtall, sånn 4-5 stk, da hadde jeg gått med på det. Men det er sånn 13++(han faller litt frem og tilbake hvem han vil invitere). Kanskje vi bare burde utsette bryllupet til vi har bedre rå? Uansett så har han ikke møtt mange av disse på lenge, og blir litt rart da og velge dem fremfor kompiser han ofte pleier å drikke eller henge med. Men igjen så ser han jo dem veldig ofte.

Jeg var i mange år samboer med en tidligere yrkesmilitær. Hans venner fra forsvaret var og er hans beste og nærmeste venner.

Jeg har også sett bilder og filmer... Og ja, det er litt av noen historier og mye rart de har opplevd sammen. Husk at det rare de har funnet på ofte er en motreaksjon på alt det alvorlige de opplever. Når jeg har truffet disse mannfolka hjemme så har de vært de hyggeligste!!

Jeg ville ikke nølt et sekund - selvfølgelig må mannen din få invitere sine "våpenbrødre". Hvis dere skal ha et lite bryllup så er det kanskje litt mye med 13++. Et kompromis med at de 3 beste kompisene kommer i selve middagen og at resten kommer til kaffe og fest etterpå?

Skrevet

Jeg hadde godtatt det uten å blunke!

Skrevet

Kjæresten min fridde for meg for litt siden, jeg ble selvsagt utrolig glad og alt føles som at jeg går på rosa skyer :rodmer:

Han har vært tidligere soldat(tror jeg ikke får lov til å si hvilken enhet han tilhørte) og vært i Afghanistan 2 ganger. Nå har det seg sånn at han vil invitere dem han har vært hva han kaller for våpenbrødre med, både i utlandet og her hjemme i Norge. Jeg vil egentlig ikke at de skal bli med hjem til oss på festen. Dette er med at egentlig ikke kjenner dem, har møtt en av dem én gang, og han møter bare to tre av dem, sånn en gang i halvåret. Han sier at han har lyst til at de skal delta i noe han beskriver som hans livs største øyeblikk. Han sier at han har lyst til å invitere disse, siden de har opplevd så mye sammen og at de har et bånd som er sterkere enn familie bånd, og at jeg er den eneste han elsker høyere.

Grunnen til at jeg ikke har så lyst til å invitere alle disse er nettopp fordi at vi ikke har allverdens plass og penger, og føler at det blir feil hvis vi må prioritere dette fremfor venninner og venner av meg og han. Hva burde jeg gjøre? Komme med et kompromiss? Hva ville dere gjort? Jeg elsker ham utrolig høyt, aller høyest faktisk. Og jeg har aldri følt noe sånt, og vil aldri føle noe sånt for en annen. Så vil ikke såre han, hvis det er sant det han sier at de har et så sterkt bånd :sjenert:

Noen som kan gi meg noen tips, eller si hva de ville gjort? Setter pris på alle svar :)

Man har venner, og så har man nære venner. Og så har man de vennene som man ser på som familie - sine brødre eller søstre, om ikke i blodet, så i hjerte og sinn. Hans soldatvenner tilhører siste kategori, av årsaker vi andre heldigvis ikke engang kan forsøke å sette oss inn i. Historiene han har fortalt om de kan sikkert være litt skremmende, da de tross alt handler om at de var i en krigssone sammen... Men hvis du tenker deg om, så håper jeg du har så mye tillit til din kommende mann at du vet han ikke ville invitert noen til bryllupet hvis de ikke var "trygge" å ha der? ;-)

Skulle vi hatt et stort bryllup med gjester, så ville jeg personlig lagt stor vekt på at de vennene man ser på som familie skal delta. Er enig i at 13++ venner kan være mange, men... Hvor mange blir dere totalt da? Kanskje dere først må finne ut av hvor mange gjester dere vil/kan ha totalt sett, og hvilke som MÅ være der ( av biologisk familie osv), og så se hvor mange "ledige plasser dere har igjen". Og så, utfra det, komme frem til et kompromiss ang hvor mange av disse soldatvennene han kan invitere?

Eller, som andre har foreslått, begynn å spare og vent til dere har råd til å invitere alle soldatvennene hans også. De er tydelig svært viktige for ham, og da burde han få ha de i bryllupet sitt ;-)

Skrevet

Jeg har selv vært sammen med en soldat i mange år, og selv om han ikke så de han hadde vært ute med så ofte, så vet jeg at disse menneskene betydde mye for ham.

Noen av de møtte jeg (var i tre brylluper blandt annet) og de var ganske annerledes enn det han hadde fortalt... er ganske sikker på at når de fortalte historier til damene sine så presenterte de en ganske annen karakter av han jeg var sammen med også... De forteller jo de mest ekstreme historiene, ikke "når vi så på film, da spiste vi pizza, også lo han ene skikkelig masse av den og den scena"...

I tilegg er det nok et ganske tøft miljø, for at man i det hele tatt skal holde ut... Men, jeg synes absolutt at han skal få invitere de... Så får dere se ann hva dere vil, vente et år til med bryllupet, kutte ned på andre kostnader, utelukke noen andre som kanskje ikke betyr så mye...

Men, det kunne ikke falt meg inn å nekta han jeg den gang var sammen med å invitere folk fra sine utenlandsår om vi noengang hadde gifta oss.

Skrevet

Jeg var i mange år samboer med en tidligere yrkesmilitær. Hans venner fra forsvaret var og er hans beste og nærmeste venner.

Jeg har også sett bilder og filmer... Og ja, det er litt av noen historier og mye rart de har opplevd sammen. Husk at det rare de har funnet på ofte er en motreaksjon på alt det alvorlige de opplever. Når jeg har truffet disse mannfolka hjemme så har de vært de hyggeligste!!

Jeg ville ikke nølt et sekund - selvfølgelig må mannen din få invitere sine "våpenbrødre". Hvis dere skal ha et lite bryllup så er det kanskje litt mye med 13++. Et kompromis med at de 3 beste kompisene kommer i selve middagen og at resten kommer til kaffe og fest etterpå?

Må si meg enig her! Jeg er sammen med en yrkesmilitær, OG er yrkesmilitær selv. Humoren og måten å snakke på internt i Forsvaret (spesielt hvis man tjenestegjør i utlandet) er helt spesiell, og kan for utenforstående virke som veldig vulgert. Men dette er i virkeligheten helt normale mennesker som har lært seg hvordan de skal oppføre seg sammen med sivile mennesker ;) Spesielt de som har gått befalsskole eller krigsskole, der har man faktisk kurs i skikk og bruk! Så akkurat dette bør du ikke bekymre deg for ;)

Både min forlovede og jeg har funnet noen av våre beste venner i Forsvaret, og det er helt naturlig for oss å be disse i vårt bryllup! Jeg hadde ikke satt ned foten mot dette, og hadde heller spart penger sånn at min forlovede kunne bedt de vennene han ville :)Det er hans dag også!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Jeg skjønner nå at vi burde invitere de fleste av dem, og ihvertfall til selve bryllupet i kirken. Han vil ikke snakke så mye om opplevelsene han har hatt, men etter at fortalte hva han føler for dem, og hva de har gjennomgått sammen så skjønner jeg det. Han sa blant annet at han ville ha ofret sitt eget liv uten å blunke hvis det hadde reddet kameratene hans. Var visst et enda sterkere bånd enn jeg først trodde, og som jeg noen gang kommer til å forestille meg.

Skrevet

Man inviterer ikke til vielsen i kirken. Den er åpen for hvermannsen. Man inviterer folk til bryllupsfest.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...