Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 49 som ønsker meg flere barn. Det er en høy alder, men jeg føler meg sprek både fysisk og psykisk. Jeg fikk barn i ung alder, men etter å ha etablert meg på nytt, ønsker vi oss barn. Han er noe yngre og vi er begge glade i barn. Dette er jo en personlig sak, og må diskuteres i samsvar med lege. Men det er interessant å høre hvilke tanker både yngre og modne kvinner har om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei

Edit: Kan adopsjon være et alternativ? Da sier jeg ja, kjør på

Endret av MalloryK
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er 20 år, og moren min er 50.

Om du får barn til du være 70 når barnet er 20. Det er ikke rettferdig. Min bestemor har ikke nådd den alderen enda en gang, og allerede nå så begynner jeg å tenke på helsen hennes..

• Liker 9
Skrevet

Hvor gammel er mannen din?

Skrevet

Jeg synes det er et sprekt valg!

Det finnes veldig mange som velger å få barn seint (Bare se på kjendisene i hollywood :sjenert: ) . Hvor engasjert du kan være i ditt barns liv kommer jo an på din form og helse.

Du er jo dessuten langt unna en guinnessrekord så visst din lege og dere mener det ikke er noe i veien for det så sier jeg bare kjør på!

• Liker 1
Skrevet

Det finnes veldig mange som velger å få barn seint (Bare se på kjendisene i hollywood :sjenert: ) . Hvor engasjert du kan være i ditt barns liv kommer jo an på din form og helse.

Du er jo dessuten langt unna en guinnessrekord så visst din lege og dere mener det ikke er noe i veien for det så sier jeg bare kjør på!

Jeg er forresten 21år :)

Skrevet

Jeg synes dette er egoistisk... Ingen vil ha en så gammel mor hvis man virkelig kunne velge. Det er jo ikke sikkert barnet rekker å presentere sine egne barn for sin bestemor en gang.

• Liker 9
Skrevet

Såvidt jeg vet, er den øvre aldersgrensen for å få adoptere 45 år. Dersom mannen din er under 45, kan dere jo tenke på å adoptere et eldre barn, det er mange av dem som trenger en familie.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvor gammel er mannen din?

Mannen min er 38 og har et barn fra tidligere forhold.

Endret av laisy
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg er ca 30 selv, og synes 50 er for gammelt til å få barn. Selvfølgelig med tanke på skader på fosteret, men også fordi jeg ser at venner/bekjente med litt eldre foreldre enn vanlig og som er attpåklatter, har ganske "satte" foreldre. Det virker som de ønsker å følge med i tiden, de får det bare ikke til.

Dessuten har mange av dem måttet ta seg av foreldrene sine i ganske ung alder, der foreldre vanligvis er en ressurs og hjelper til med barnebarn, oppussing av hus osv.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det nærmer seg galskap å sette barn til verden som 50 år gammel kvinne.

• Liker 18
Skrevet

Såvidt jeg vet, er den øvre aldersgrensen for å få adoptere 45 år. Dersom mannen din er under 45, kan dere jo tenke på å adoptere et eldre barn, det er mange av dem som trenger en familie.

Ja, eller et eldre fosterbarn. Det er ofte vanskelig å finne fosterfamilier til barn over 10 år.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke langt etter deg, men i samme situasjon. Har to voksne barn fra før, men nå vil vi prøve å få til et barn til.

Det som er med oss voksne mødre er at vi har tid, tålmodighet, og god økonomi. Dessuten har vi ofte vært gjennom det å få barn før, så vi har erfaringen også.

Vi er 43 og 44, og har prøvd i 2 mnd. Kanskje må vi ha litt hjelp, men vi begrenser oss til hva gynekologer kan tilby, dvs hjelp som også andre kan få.

Vil dere ha barn, så ser jeg ikke helt grunnene til å la være. Nå for tiden er en stort sett fortsatt sprek og rask når en er 60-70.

• Liker 3
Skrevet

Kan man bære fram barn når man er nesten femti? Har ikke kroppen innført overgangsalder da?

Jeg mener, vil det ikke være fryktelig vanskelig å få til uansett?

Samtidig er jeg litt enig med det som sies over her, du blir 70 når ungen er tjue. Jeg er 30 og har foreldre i starten av sekstiåra, og hadde det vært som i din situasjon hadde de vært over åtti nå. Det hadde vært vanskelig å takle, merker jeg!

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes kanskje du kan innse at det løpet er kjørt. Jeg forstår at du har lyst til å starte på nytt, og tviler ikke et sekund på at du ville elsket dette barnet eller vært en god mor:) Men saken er den at det anbefales ikke å få barn etter fylte 40, ikke bare av hensyn til deg, men først og fremst barnets, som har store sjanser for medfødte sykdommer. Og om det er adopsjon du tenker på (du kan jo ha kommet i overgangsalderen allerede): Hvor kjekt er det for dette barnet å måtte besøke foreldrene sine på gamlehjemmet når dere skal hilse på første kjæresten?

Det er et annet menneske inn i bildet, og selv om du er sprek nå, så kan det skje ting 10 år fram i tid som du ikke kan forutse, da helsen begynner å skrante for mange i 60-årene, og da er barnet bare 10 år. er du sikker på at du i midten av 60-årene greier/har energi til å ta hånd om en tenåring? Du bør tenke deg nøye om, og vurdere din egen helse og energi nøye. Hva med å bli avlastingshjem for et barn? Uten å bli bastant tror jeg dere skal være supermennesker for å ha mye nok energi til å oppdra en tenåring når dere er såpass gamle...

• Liker 15
Gjest Solmåne
Skrevet

Faren min var 40 da jeg ble født, og min mor 10 år yngre. Han er verdens BESTE pappa, det skal jeg ikke legge skjul på, og jeg tror at det er alderen som gjør han så fantastisk fordi han rett og slett har opplevd så mye o.l.

Det eneste er bare det at jeg allerede nå bekymrer meg veldig mye på grunn av helsen hans, fordi han har allerede hatt et slag. Jeg føler i tillegg et press på å få barn tidligere selv om jeg ikke har lyst å bli "ung" mor fordi jeg vil at eventuelle barnebarn kunne fått opplevd han lengst mulig.. rett og slett fordi han er idolet mitt. Han blir snart seksti.. :frown:

Så når du er 49 år og kvinne, så tror jeg du burde tenke deg om et par ganger.. Hvordan tror du barnet ville tatt det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ca 30 selv, og synes 50 er for gammelt til å få barn. Selvfølgelig med tanke på skader på fosteret, men også fordi jeg ser at venner/bekjente med litt eldre foreldre enn vanlig og som er attpåklatter, har ganske "satte" foreldre. Det virker som de ønsker å følge med i tiden, de får det bare ikke til.

Dessuten har mange av dem måttet ta seg av foreldrene sine i ganske ung alder, der foreldre vanligvis er en ressurs og hjelper til med barnebarn, oppussing av hus osv.

Skader på fosteret kan man få i alle aldre. Det som er fordelen med å få barn når man er eldre er at man får fostervannsprøve. Da kan de fleste avvik utelukkes.

Jeg er selv 44 og har døtre på 19 og 23. Jeg ser ikke (og ikke de heller) at jeg er noe mer satt enn før. Skulle jeg få barn nå, vil barnet nyte godt av at jeg ikke trenger å jobbe, jeg går ikke mye på fest, jeg bruker ikke alkohol, har svært god økonomi, har erfaring, tid og tålmodighet. Så hva av dette stiller yngre mødre sterkere på, annet enn at de er nettopp det?

I tillegg vil barnet ha storesøstre som bryr seg om det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes at ett slikt valg er såpass personlig og spesiell at dette muligens ikke er helt rette fora og forhøre seg på. Selv er jeg positiv til å kunne få ett barn selv om man er i mellom 45-50 år, senere enn det er jeg rimelig skeptisk til. Dog så synes jeg man må ta i betraktning ens egne og mannens gener, sykdommer osv for om man skal ta en slik beslutning.

Flere barn idag vokser opp uten en mor eller far fordi de dør i sykdom eller ulykke. Jeg personlig ser ikke forskjellen på risikoen hvis man har en familie som er forholdsvis sykdomsfri. Jeg hadde ikke valgt å få barn i så voksen alder hvis både mor, mormor og evt tanter døde unge pga f.eks brystkreft. Det er en av de vurderingene jeg ville ha tenkt på før jeg tok ett valg. Dog så er jo far her 10 år yngre og mange får da barn når de er 38 og ingen sier noe på det så slikt sett så ser jeg ikke problemet.

Ta kontakt med Hausken klinikk i Haugesund, de tror jeg kanskje kan hjelpe dere siden det er 45 års aldersgrense i Norge. Mener de muligens har kontakter med utlandet hvis du skulle trenge hjelp med å bli gravid.

Jeg selv prøvde for inntil ett år siden, men klarte ikke å bli gravid dessverre og nå er det forsent for meg uansett etter de valgene og verdiene jeg hadde. Nå er jeg jo glad for det siden min samboer forlot meg for 3 mnd siden.

Endret av Solros
  • Liker 2
Skrevet

Sjansen for at du får være ved god helse og kunne være en ressurs for barnet ditt, er jo litt svekket når du er i såpass høy alder. Du er nå i den aldersklassen hvor kreftsykdommer rammer mange. Sier ikke det for å skremme, men det er et faktum at mange av de barna som lever med kreftsyke foreldre, har eldre foreldre.

Men dersom du har et tett og godt nettverk av mennesker som kan stille opp for barnet ditt om du/dere skulle møte helsemessige utfordringer, så er det vel bare å si: følg hjertet:)

Personlig ville jeg heller prøvd å adoptere et eldre barn, eller vurdere å bli fosterforelder, det hadde kjentes bedre for meg:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...