Gå til innhold

Katten har slått øyet - hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Interstella
Skrevet

Info; Jeg passer en katt for en venninne, mens hun er i syden i 2 uker. Han er ikke mer enn et halvt år ca. Hvis jeg husker rett er han en exotic perser.

Situasjon; I stad skvatt han da jeg kom inn i rommet og dermed spratt katta opp på beina og skulle til løpe. Er ganske sikker på at han kræsja inn i et bordbein! Han var kjemperedd for meg etter dette og gikk med det ene øyet lukket. Han har hatt mye øyekatar og sånt før, men det så ikke sånn ut før kræsjet.

Har prøvd å ringe sinsen dyreklinikk, men får bar opptatt..

Noe jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring en annen dyrlege og forklar hva som er hendt.. Du bør prøve å se på øyet til pusen, men ta det rolig å forsiktig så du ikke skremmer den siden den allerede var blitt skremt.. Om dyrlegen er stengt kan du ringe akutt nr deres å høre, det blir oppgitt når du ringer vanlig nr..

Du kan evt vente til i morgen, men om det ikke er blitt bedre så bør du iallfall kontakte dyrlegen da, gjerne dra inn med pus..

Lykke til!

Skrevet

Kan hende han bare fikk litt sjokk og vondt. Er det lenge siden? Går han fortsatt med øyet lukket? Katten min stanger hodet rett som det er, noen ganger smeller det skikkelig. Men han har ikke skada seg ennå da :) Hvis du er bekymret kan du ringe til en annen veterinær og høre hva du skal gjøre. Jeg bruker Groruddalen Dyreklinikk, de er fortsatt åpne tror jeg

Gjest Interstella
Skrevet

Takk for svar!

Nå er det vel rundt 2 timer siden det skjedde og i mellomtiden har han sovet. Han våkna nå og øyet er noen ganger lukket andre ganger åpent - men man ser at det er mindre enn det "friske" øyet. Nå er han ikke redd, men veldig kosete

Skrevet

jeg ville forsøkt å sjekke øyet,om det er skadet burde den til vetrinær raskt for å forhindre at den 1.får permanent skade

2.går med smerter

Gjest Lille-pus
Skrevet

Han våkna nå og øyet er noen ganger lukket andre ganger åpent - men man ser at det er mindre enn det "friske" øyet.

Hva er mindre ?

Øyelegemet eller pupillen ?

jeg ville forsøkt å sjekke øyet,om det er skadet burde den til vetrinær raskt for å forhindre at den 1.får permanent skade

2.går med smerter

Enig med Kårky. Og spesielt siden det er din venninnes katt. Da kjenner man ikke katten like godt som man kjenner sin egen katt, og bør dermed være litt ekstra "på vakt" :)

Gjest Interstella
Skrevet

Fikk endelig svar på telefonen!

Han som svarte var negelsk og min engelsk er ikke så god så håper han forstod hva jeg mente :P I og med at han har hatt øyekatar og rennende øyne før, så kunne dette uhellet fremkalle ny øyekatar (om jeg forstod riktig). Han sa at jeg burde ta han med til veterinæren, men han forklarte at hvis jeg kommer på akutten vil dte koste 2500 kr (!!!) og hvis jeg tok han med i morgen tidlig ville dte koste 500 kr. Vil jo ikke la han evt lide helt til i morgen, men samtidig har jeg virkelig ikke råd til å betale 2500 kr...

Han sover mye nå, og han på tlf sa at hvis det hadde vært skikkelig vondt vill han ikke kunne sove og han ville klaget mye. Detta var vanskelige greier! Vet ikke helt hva jeg gjør nå.

Fikk tips om at jeg kunne ta en isbit i et håndle og legge det på øyet hans (hvis han tillot meg det)

Skrevet

Vent til i morgen, så lenge det ikke virker som om pusen har store smerter..

Bare følg litt ekstra med i kveld/natt så går det nok bra.. Om allmenntilstanden er bra så har den det nok ikke så vondt.. Bare følg med og pass på:)

Fortell hvordan det går hos dyrlegen i morgen, og lykke til med pus!

• Liker 1
Gjest Villanda
Skrevet

Og pass på at den har nok veske i kroppen!

Gjest Interstella
Skrevet

Venter til i morgen ;) må sende typen, fordi jeg må tidlig på jobb.

Skal selvfølgelig oppdatere her i morgen!^^

Skal passe på at han drikker godt med vann ;)

Han er veeeeeldig kosete nå i hverfall ;)

Skrevet

Bare vær obs på at noen katter kan bli ekstra kosete og kontaktsøkende om de har smerter...

Gjest Interstella
Skrevet

Typen ringte vetrinæren i dag og forklarte det hele og hun sa at det hørtes ut som om alt har godt bra, selv om hun ikke kan si det sikkert uten å se han. Vi fikk beskjed om å holde et øye med han og hvis vi var i tvil så kunne vi bare dra dit.

Vi har ikke dratt dit fordi han virker helt fin. Selv om, som mange sier, det kan være at han koser fordi han har smerter. Øyet er i hvertfall helt åpent, ingen rødhet eller noe synlig som kan virke unormalt.

Han har spist helt normalt etter hendelsen, vann har jeg ikke så mye peiling på egentlig. Jeg syns han drikker lite, men jeg vet jo ikke om han drikker mye om natta eller når vi er på jobb så..

Vi ser an litt til i hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...