Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså vært veggis siden januar...Jeg ble det pga. at jeg syns synd på dyrene, etterpå så fikk jeg også med meg at det skal være sunt. Foreldrene mislikte det veldig helt fra begynnelsen, men jeg påsto at det var min mening og ta de ikke skulle blande seg inn...Jeg har gjort mitt beste for å passe på kostholdet, få i meg nok proteiner osv, men det har haltet hele veien, pga at jeg går jo på skole, og da mamma lager middag så lager jo hun en kjøttmiddag...Så jeg tviler egentlig litt på at det var særlig sunt, selvom blodprøvene var helt i orden. Nå lurer jeg på om jeg burde slutte...Har tenkt mer og mer på det i det siste, før var jo kjøtt kjempeekkelt, nå syns jeg egentlig jeg kunne begynne å spise det igjen...Og jeg vil jo prøve å følge kroppens signaler da, vil ikke bli syk elns...Fremdeles synd på dyrene, men liksom...Sånn er livet-noen ganger er du vinneren, noen ganger taper du...Det er så vanskelig! Og tenk på hva de vil tenke om meg, som gjorde oppstyr rundt de stakkars dyrene, og nå skal begynne å ete de igjen? Men jeg tror egentlig at det er en av de fasene undgommene går igjennom da. Og så blir jeg i fremtiden flinkere til å spise mindre animalsk fett osv...Så hva syns dere? Trenger hjelp desperat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er selv veldig glad i dyr og er i mot pels, og spiser ikke hestekjøtt f.eks, men utover det er ku, gris og kylling mat for min del.

Men om du har tatt en standpunkt for hvordan du vil leve ditt liv, så all respekt til deg! Kjenner mange veggiser og det er alltid tøft i starten å starte "et nytt liv". For meg virker det som om du ikke har satt deg nok inn i hva du trenger av næring.

For det første så burde du prate med moren din slik at hun tilbereder matsom også du kan spise. Det er ikke mye ekstra som må lages ved siden av for at du skal kunne få et fullverdig kosthold.

HER finner du noen tips.

Og her er masse oppskrifter : VEGGISMAT

Du burde også gjerne hjelpe mor med å lage middag. Er også greit for deg å begynne å trene på å lage din egen mat til fremtiden.

Lykke til :jepp:

Edit skrivefeil

Endret av *Maja*
Skrevet

Ja altså, jeg har mye TEORETISK jeg vet om vegetarianisme, og de næringsstoffene vi trenger, men ja...Det er teori. Ikke alltid det er like lett å få til å lage mat, mellom skolen, lekser, babysitting og venner osv sant? Og selvom jeg ELSKER å lage mat, så orker jeg bare ikke å gjøre det...Og dessverre så er det slik at sånn 60% av alt veggismaten jeg lager, smaker helt pyton for meg-.-Men jeg tror jeg blir en kjøtteter igjen. Selvom jeg bryr meg masse om dyr, så klarer jeg det bare ikke lenger, men tipper jeg kommer til å spise kanskje havlparten av det gjennomsnittsmennesker spiser, siden det blir så uvant å spise så mye av det xD Men, jeg vil ikke bli oppfattet som egoist heller...Jeg er full av medlidenhet for dyrene <3 Empati osv^^

Skrevet

Syns ikke du skal være vegetarianer dersom du ikke øsnker det eller ser noen grunn til å være det. Det er klart at det er mange helsemessige og miljømessige grunner til å unngå kjøtt, det vet du helt sikkert mye om. Det er også gode grunner til å spise kjøtt (mener nå jeg. Mange vegetarianere vil være uenige med meg her). Se hva som er riktig for deg!

Når det kommer til kroppen din så kommer du til å merke det dersom du blir syk. Det er ganske lett å få jernmangel når man er vegetarianer, og når man har det kan man bli slapp, svimmel og generelt føle seg dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvordan det er synd på dyrene? Genrelt så er dyrevelferden i Norge høy, og bønder er antageligvis den yrkesgruppen jeg har størst respekt for. De aller, aller fleste er ivrige på at dyra skal ha det godt og regelverket følges. Kjøper du norsk kjøtt, helst frittgående, og satser på fisk og vilt så ser jeg ngen problemer velferdsmessig. Kjøper du frittgående så støtter du en næring som gjør det beste de kan. Det er ingen dyr som får det bedre ved at du ikke spiser kjøtt, ikke så mye som en mus en gang. Det som hjelper er f.eks bidra aktivt gjennom WWF, delta på 4H-gårder som frivillig, sette politisk fokus på at norsk kjøtt blir billig og fortsatt i verdensklasse på kvalitet, og ikke minst jobbe aktivt for å sikre dyrs rettigheter i landbruket.

Det er også en typisk tenåringsting at det plutselig blir "synd" på dyra, og den avgjørelsen blir tatt uten at de fleste unge jenter har fulgt dyr fra fødsel til slakt. Erfaringen med kjøttproduksjon strekker seg derfor til det å se på bilder av søte, små lam, for å hoppe videre til pakken i kjøledisken.

Det går fint an å være vegetarianer (men ikke veganer) uten å gå på kompromiss med det kroppen trenger og hvordan vi faktisk fungerer. Vegetarianere har generelt lavere risiko for hjerte-karsykdommer og endel tarmlidelser enn det omnivorer har. Driver du med hard fysisk trening på jevnlig basis så stiller det ytterligere krav optimalt kosthold, spesielt hvis du er jente.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veganer (spiser ingenting fra dyr), og syns det er det beste jeg har gjort for kroppen min. Men, jeg har brukt mye tid på å utvide mat-horisonten min og prøvd og feilet litt, og absolutt opplevd litt frustrasjoner til å begynne med.

Hvis kjøtt er det eneste du kutter ut, så er det kun tilskudd av b-12 du trenger. Jern får du i deg nok av fra grønne grønnsaker som spinat og brokkoli.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok flere gode helsemessige grunner til å spise kjøtt enn å la være.

Med det sagt kan du være selektiv i hvilke type kjøtt/animalske produkter du kjøper. Jeg holder meg til bl.a. frittgående høns.

Det finnes også en rekke kjøttprodusenter som oppfyller kravene til økologisk drift.

Så det går fint an å spise kjøtt med dyre-etikk i bakhodet.

• Liker 2
Skrevet

Det går fint an å være vegetarianer (men ikke veganer) uten å gå på kompromiss med det kroppen trenger og hvordan vi faktisk fungerer. Vegetarianere har generelt lavere risiko for hjerte-karsykdommer og endel tarmlidelser enn det omnivorer har. Driver du med hard fysisk trening på jevnlig basis så stiller det ytterligere krav optimalt kosthold, spesielt hvis du er jente.

For noe tull, det går da fantastiskt fint an å være veganer!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veganer (spiser ingenting fra dyr), og syns det er det beste jeg har gjort for kroppen min. Men, jeg har brukt mye tid på å utvide mat-horisonten min og prøvd og feilet litt, og absolutt opplevd litt frustrasjoner til å begynne med.

Hvis kjøtt er det eneste du kutter ut, så er det kun tilskudd av b-12 du trenger. Jern får du i deg nok av fra grønne grønnsaker som spinat og brokkoli.

Da må du lese deg opp litt på enkel ernæringsfysiologi. Driver du med bare med lett kroppslig arbeid, ikke er gravid, ammer, blør mye under menstruasjon, er barn eller eldre, så er det sikkert greit nok. Det har vært flere tilfeller av grov feil- og underernæring hos gravide og små barn hvor foreldrene har vært svorne veganere.

ADA har forøvrig konkludert med at veganske dietter kan fungere bra for mange, men da må den være velregulert, optimalt balansert, tilskudd må inntaes og sårbare grupper må spesielt overvåkes for å unngå alvorlige mangelsykdommer (f.eks rickettsia). Både veganske og vegetarianske dietter er assosiert med laverer insidenser av kardiovaskulær sykdom, visse tyåer og kreft og diabetes type II, så det er ingenting som er galt med å drastisk øke inntak av kostfiber, frukt og grønt, og kutte ned på all inntak av prosessert kjøtt, især rødt og grillet. Det anbefales videre å ha minst en vegetardag i uka. både for miljø og helse.

Det er også stor forskjell på treverdig- og fireverdig jern. Det er en grunn til at seriøse, veganske foreninger sterkt anbefaler å spise mat tilsatt ekstra jern og vitaminer (fortified foods). I utgangspunktet anbefales det at veganere spiser dobbelt så mye jern som omnivorer, nettopp fordi opptaket er mindre effektivt.

Kalsium, vit D, jern, B12, proteiner (quinoa er forøvrig redningen her), jod, og omega-3 er det man ser veganere ligger lavt i/utvikler mangelsykdommer av.

• Liker 2
Skrevet

Da må du lese deg opp litt på enkel ernæringsfysiologi. Driver du med bare med lett kroppslig arbeid, ikke er gravid, ammer, blør mye under menstruasjon, er barn eller eldre, så er det sikkert greit nok. Det har vært flere tilfeller av grov feil- og underernæring hos gravide og små barn hvor foreldrene har vært svorne veganere.

ADA har forøvrig konkludert med at veganske dietter kan fungere bra for mange, men da må den være velregulert, optimalt balansert, tilskudd må inntaes og sårbare grupper må spesielt overvåkes for å unngå alvorlige mangelsykdommer (f.eks rickettsia). Både veganske og vegetarianske dietter er assosiert med laverer insidenser av kardiovaskulær sykdom, visse tyåer og kreft og diabetes type II, så det er ingenting som er galt med å drastisk øke inntak av kostfiber, frukt og grønt, og kutte ned på all inntak av prosessert kjøtt, især rødt og grillet. Det anbefales videre å ha minst en vegetardag i uka. både for miljø og helse.

Det er også stor forskjell på treverdig- og fireverdig jern. Det er en grunn til at seriøse, veganske foreninger sterkt anbefaler å spise mat tilsatt ekstra jern og vitaminer (fortified foods). I utgangspunktet anbefales det at veganere spiser dobbelt så mye jern som omnivorer, nettopp fordi opptaket er mindre effektivt.

Kalsium, vit D, jern, B12, proteiner (quinoa er forøvrig redningen her), jod, og omega-3 er det man ser veganere ligger lavt i/utvikler mangelsykdommer av.

Jeg vet ikke hvem av oss som bør lese seg opp på enkel ernæringsfysiologi. De veganere som lider av feilernæring har ikke satt seg godt nok inn i hva kroppen og hva de må spise for å erstatte animalsk mat. Vitaminer og mineraler foruten b-12 får vi i oss via grønne grønnsaker, vit-d får jeg i meg via omega tilskudd (som forsåvidt folk som spiser animalsk også bør ta, særlig når man bor i Norge). Proteinkildene våre er mange, quinoa, linser, nøtter, frø, bønner, men aller viktigst: hemp - som gir oss de essensielle aminosyrene.

Jeg anbefaler så absolutt å være veganer, men man må da ha vett nok til å sette seg inn i hva det innebærer.

• Liker 3
Skrevet

Fordelene du nevner med vegetarkosthold er vanskelig å knytte til kostholdet i seg selv. Sunne kjøttetere har også lav risiko for CVD og en rekke kreftsykdommer. Når det gjelder tarmlidelser er de som spiser mye belgfrukter, korn, og meieriprodukter også høyt representert.

Vegeterianere er sjeldent overvektige, det samme er sjeldent de med et sunt kosthold også. Derfor er det litt vanskelig å samle statistikk og bruke det på denne måten.

Jeg er forsåvidt enig med deg i alt det andre du skriver.

Hamp, soya, quinoa er fullverdige protein, men det kan vel ikke være greit å basere hele kostholdet sitt på kosttilskudd?

Kalsium kan man få i seg nok av ved å spise mye grønnsaker. Det er ganske pussig at det er så mye beinskjørhet i Norge til tross for at det er så mange som har høyt inntak av kalsium gjennom meieriprodukter...

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvem av oss som bør lese seg opp på enkel ernæringsfysiologi. De veganere som lider av feilernæring har ikke satt seg godt nok inn i hva kroppen og hva de må spise for å erstatte animalsk mat. Vitaminer og mineraler foruten b-12 får vi i oss via grønne grønnsaker, vit-d får jeg i meg via omega tilskudd (som forsåvidt folk som spiser animalsk også bør ta, særlig når man bor i Norge). Proteinkildene våre er mange, quinoa, linser, nøtter, frø, bønner, men aller viktigst: hemp - som gir oss de essensielle aminosyrene.

Jeg anbefaler så absolutt å være veganer, men man må da ha vett nok til å sette seg inn i hva det innebærer.

Det er ikke MINE meninger.....

Mean serum vitamin B-12 and methylmalonic acid concentrations did not differ; however, 10 of the 25 vegans showed a vitamin B-12 deficit manifested by macrocytosis, circulating vitamin B-12 concentrations <150 pmol/L, or serum methylmalonic acid >376 nmol/L. Vegans had significantly lower leukocyte, lymphocyte, and platelet counts and lower concentrations of complement factor 3 and blood urea nitrogen but higher serum albumin concentrations.

Kilde: Am J Clin Nutr, Vol. 70, No. 3, 586S-593S, September 1999

Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease. However, eliminating all animal products from the diet increases the risk of certain nutritional deficiencies. Micronutrients of special concern for the vegan include vitamins B-12 and D, calcium, and long-chain n–3 (omega-3) fatty acids. Unless vegans regularly consume foods that are fortified with these nutrients, appropriate supplements should be consumed. In some cases, iron and zinc status of vegans may also be of concern because of the limited bioavailability of these minerals.

Kilde: Am J Clin Nutr May 2009 vol. 89 no. 5 1627S-1633S

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke helt hvordan det er synd på dyrene? Genrelt så er dyrevelferden i Norge høy, og bønder er antageligvis den yrkesgruppen jeg har størst respekt for. De aller, aller fleste er ivrige på at dyra skal ha det godt og regelverket følges. Kjøper du norsk kjøtt, helst frittgående, og satser på fisk og vilt så ser jeg ngen problemer velferdsmessig. Kjøper du frittgående så støtter du en næring som gjør det beste de kan. Det er ingen dyr som får det bedre ved at du ikke spiser kjøtt, ikke så mye som en mus en gang. Det som hjelper er f.eks bidra aktivt gjennom WWF, delta på 4H-gårder som frivillig, sette politisk fokus på at norsk kjøtt blir billig og fortsatt i verdensklasse på kvalitet, og ikke minst jobbe aktivt for å sikre dyrs rettigheter i landbruket.

Det er også en typisk tenåringsting at det plutselig blir "synd" på dyra, og den avgjørelsen blir tatt uten at de fleste unge jenter har fulgt dyr fra fødsel til slakt. Erfaringen med kjøttproduksjon strekker seg derfor til det å se på bilder av søte, små lam, for å hoppe videre til pakken i kjøledisken.

Dette blir for usaklig! Jeg ble veggis selv da jeg var 19 år og fikk selv høre fra dumme slektninger som mente at dette bare var en tenåringfase som snart ville gå over. My ass! Har vært veggis i 12 år nå og har aldri angret på det. Det er jo nettopp når man er ung at man begynner å ta et mere aktivt standpunkt til hva man faktisk mener er riktig i livet, og hvilke prinsipper man vil stå for.

Jeg ble også veggis av etiske grunner, og argumentene om at dyr egentlig har det bra er etter min mening bare bortforklaringer for ikke å gjøre det som egentlig er riktig. I hvert fall når man bor i vestlige land og ikke sulter, og har mer enn god nok tilgang til næringskilder som ikke er animalske. Anbefaler denne boken:http://www.eatinganimals.com/site/book/

Den gir et stygt, men realistisk bilde av kjøttindustrien.

Og angående norske forhold:

http://no.wikipedia.org/wiki/Smaken_av_hund

Nuff said. TIl TS vil jeg bare råde deg å sette deg inn i hva et sunt vegetarisk kosthold går ut på. Og til familiemiddager kan du helt fint kjøpe soya/tofu/quorn-produkter som kan spises med samme tilbehør som kjøtt (selv om sausen må lages på annet enn dyrefett).

(FOrøvrig hater jeg også å lage mat, og er generelt dårlig til å passe på kostholdet mitt, selv om jeg vet jeg burde. Men jeg går jevnlig til legen og tar blodprøver, og så langt har jeg ikke hatt noen mangler unntatt jern, som forøvrig er vanlig for alle kvinner. Tar noe kosttilskudd. Så jeg tror nok at det er inividuelt hvor bra/dårlig kroppen takler vegetarianisme. )

Forøvrig er det mange bra oppskrifter og informasjon på Norsk Vegetarforum eller NOAHs nettsider: http://www.dyrsrettigheter.no/

Lykke til! :-)

Endret av Sheherasade
  • Liker 3
Skrevet

Fordelene du nevner med vegetarkosthold er vanskelig å knytte til kostholdet i seg selv. Sunne kjøttetere har også lav risiko for CVD og en rekke kreftsykdommer. Når det gjelder tarmlidelser er de som spiser mye belgfrukter, korn, og meieriprodukter også høyt representert.

Vegeterianere er sjeldent overvektige, det samme er sjeldent de med et sunt kosthold også. Derfor er det litt vanskelig å samle statistikk og bruke det på denne måten.

Jeg er forsåvidt enig med deg i alt det andre du skriver.

Hamp, soya, quinoa er fullverdige protein, men det kan vel ikke være greit å basere hele kostholdet sitt på kosttilskudd?

Kalsium kan man få i seg nok av ved å spise mye grønnsaker. Det er ganske pussig at det er så mye beinskjørhet i Norge til tross for at det er så mange som har høyt inntak av kalsium gjennom meieriprodukter...

Jeg kan ikke vel ikke akkurat påstå at jeg baserer hele kostholdet mitt på tilskudd. Og også veldig interessant hvordan det er svært mange som spiser animalsk som lider av en rekke mangelsykdommer. Uansett hva slags livsstil man velger bør man utdanne seg om hva kroppen trenger.

Det er ikke MINE meninger.....

Mean serum vitamin B-12 and methylmalonic acid concentrations did not differ; however, 10 of the 25 vegans showed a vitamin B-12 deficit manifested by macrocytosis, circulating vitamin B-12 concentrations <150 pmol/L, or serum methylmalonic acid >376 nmol/L. Vegans had significantly lower leukocyte, lymphocyte, and platelet counts and lower concentrations of complement factor 3 and blood urea nitrogen but higher serum albumin concentrations.

Kilde: Am J Clin Nutr, Vol. 70, No. 3, 586S-593S, September 1999

Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease. However, eliminating all animal products from the diet increases the risk of certain nutritional deficiencies. Micronutrients of special concern for the vegan include vitamins B-12 and D, calcium, and long-chain n–3 (omega-3) fatty acids. Unless vegans regularly consume foods that are fortified with these nutrients, appropriate supplements should be consumed. In some cases, iron and zinc status of vegans may also be of concern because of the limited bioavailability of these minerals.

Kilde: Am

J Clin Nutr May 2009 vol. 89 no. 5 1627S-1633S

Eksperter vil alltid strides om hva som er bra/ikke bra. Jeg la forøvrig på meg da jeg ble veganer, samt alle blodverdiene mine er i tipptopp stand. Som sagt, velger man vegansk kosthold må man sette seg inn i hva det innebærer, så de som lider av mangelsykdommer har ikke gjort leksa si ordentlig.

Skrevet

Jeg kan ikke vel ikke akkurat påstå at jeg baserer hele kostholdet mitt på tilskudd. Og også veldig interessant hvordan det er svært mange som spiser animalsk som lider av en rekke mangelsykdommer. Uansett hva slags livsstil man velger bør man utdanne seg om hva kroppen trenger.

Eksperter vil alltid strides om hva som er bra/ikke bra. Jeg la forøvrig på meg da jeg ble veganer, samt alle blodverdiene mine er i tipptopp stand. Som sagt, velger man vegansk kosthold må man sette seg inn i hva det innebærer, så de som lider av mangelsykdommer har ikke gjort leksa si ordentlig.

Hvis en av tre makronæringstoffer kommer primært som tilskudd som hamp-proteinpulver, eller soya-"kjøtt" så er jo det det.

Mangelsykdommer er nok ikke primært knyttet til kjøtt/ikke kjøtt, men heller til grønnsaker/ikke grønnsaker.

Mangelsykdommene som kommer hos veganere er nødvendigvis ikke de samme hos dem som bare spiser grandiosa og cola.

Ekspertene er ganske entydige om vegansk kosthold. Vegetarisk derimot er det mye stridigheter om.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke spist kjøtt på over 5år og lider ikke noe av det. I begynnelsen var jeg utrolig dårlig til å spise riktig og fikk jernmangel, men så fort jeg ble flink til det var alt bra. :) Ble veganer for 9mnd siden og har aldri følt meg bedre så kanskje det kan være noe å vudere i fremtiden.

Anbefaler deg å lese her, da finner du veganske kilder på ting men det funker jo for vegetarianere også (og kjøttspisere for den del): http://undulin.blogspot.com/2011/07/gjesteinnlegg-om-ernring.html

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du tar selv ditt valg om du vil begynne å spise kjøtt igjen. Hvis du føler det er greit for deg, kjør på.

Synes det er skikkelig dårlig av mamman din å kun lage kjøttmiddag når du er veggis, det er skikkelig respektløst. Pappan min hater at jeg er veggis også, men han klarte i det minste å lage skikkelig veggismiddag evt med kjøtt til siden for hans del.

Sånn ellers, jeg er vegeterianer selv, etter prinsippet "hvis du har et fjes, har jeg ingen rett til å (indirekte) drepe deg." noe jeg tror svært få kan argumentere mot den andre veien. Vi klarer oss, som du har bevist for deg selv, helt fint uten kjøtt, så lenge vi husker å spise rikig. Så hvorfor i helvete skal vi bestemme over andres liv og død?

Skrevet

Hvis en av tre makronæringstoffer kommer primært som tilskudd som hamp-proteinpulver, eller soya-"kjøtt" så er jo det det.

Mangelsykdommer er nok ikke primært knyttet til kjøtt/ikke kjøtt, men heller til grønnsaker/ikke grønnsaker.

Mangelsykdommene som kommer hos veganere er nødvendigvis ikke de samme hos dem som bare spiser grandiosa og cola.

Ekspertene er ganske entydige om vegansk kosthold. Vegetarisk derimot er det mye stridigheter om.

Nå er ikke soya et tilskudd, det er MAT (som jeg personlig ikke spiser noe særlig av). Jeg bruker hamp-tilskudd i ett måltid per dag, det er alt jeg trenger, samt da B-12. D vitamin og omega er strengt tatt noe ALLE bør ta uansett kosthold. Hvordan du får dette til at jeg belager hele kosten min på tilskudd forstår jeg ikke.

Mangelsykdomer hos veganere og hvem som helst andre for den saks skyld, skyldes ene og alene mangel på kunnskap om ernæring og hva kroppen trenger.

Hvis vegansk kosthold er så skadelig, hvorfor er det da så mange som lever sånn uten problemer?

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg vegetarianer og bruker altså økologiske egg og økologisk melk, men jeg tok nylig blodprøver hos legen min.

Jeg hadde ingen mangler i det hele tatt, og jeg er faktisk blodgiver også. Det går altså fint an å ha et sunt og sammensatt kosthold selv om det er vegetar. Jeg har venner som ikke er vegetarianere, men som må ta jerntilskudd..

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg vegetarianer og bruker altså økologiske egg og økologisk melk, men jeg tok nylig blodprøver hos legen min.

Jeg hadde ingen mangler i det hele tatt, og jeg er faktisk blodgiver også. Det går altså fint an å ha et sunt og sammensatt kosthold selv om det er vegetar. Jeg har venner som ikke er vegetarianere, men som må ta jerntilskudd..

Jeg bruker altså ingen tilskudd i det hele tatt, bare for å fastslå det.

Da jeg ble vegetarianer var det faktisk folk som ikke er vegetarianere som sa gratulerer til meg! :fnise:

Tror det er mange som ønsker å ta det valget, men synes det er vanskelig. Jeg hadde tenkt på det i mange år, men trodde det var vanskelig jeg også. Men det er det absolutt ikke, man blir flink til å lage mat etter hvert, og det finnes så utrolig mye god vegetarmat. Husker alltid at hvis jeg syntes et måltid var mislykket eller ikke så godt, så var det pga kjøttet. Vegetarmat er enkelt å lage, og man blir veldig flink til å prøve nye ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...