Gå til innhold

Jeg bare lurer på noen angående pauser når man jobber i butikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått min aller første butikkjobb da. Sjefen sier jeg som regel ikke kan ha spisepauser (at jeg går vekk fra butikken) Hun sier jeg må spise mens jeg er i butikken når det ikke er kunder der. Dette synes jeg er litt stress pga jeg rekker ikke å spise alt med en gang. Jeg spiser litt, så kommer det inn en kunde. Da må jeg legge fra meg maten og hjelpe kunden. Så når jeg tar opp maten igjen, kommer det en ny kunde eller flere. Så tar sin tid før jeg får spist opp kan man si.

Er dette vanlig når man jobber i butikk? At man bare må kjappe seg med å spise? Blir jo til at jeg bare må hive maten i munnen i full fart. Jobber som regel 6 timer og får ingen pauser.

Åssen har dere det? Trodde alle hadde krav på hvert fall en liten pause i løpet av arbeidstiden eller tar jeg helt feil?

Jobbet forresten på en bedrift før og da hadde vi lunch pause på en halvtime, men det blir kanskje noe annet?

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du over 5.5 timer, noe du akkurat gjør når du trekker fra pausen, så har du krav på pause.

• Liker 2
Skrevet

Du har rett på pause hvis arbeidstiden overstiger 5,5 timer. Så du har altså det. Men det kommer litt an på om du får betalt pause eller ikke. Jeg jobbet på en bensinstasjon tidligere, og hadde betalt pause fordi vi ofte måtte avbryte pga stor pågang med kunder. Men sånn rent lovlig sett skal du ha krav på 30 min pause.

Skrevet

Arbeidstaker har rett til minst en pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausen være på minimum en halv time.

Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid.

Skrevet

Kan også si at jeg blir fryktelig sliten av å stå oppe i 6 timer i strekk. Det er ingen plass i butikken man kan sette seg ned og kunne ønske jeg bare kunne få 10 min pause til å sette meg på en benk på senteret eller noe. Få hvilt beina litt.

Vet ikke hva jeg skal si til sjefen. Føler det er litt negativt å begynne å mase om pauser liksom :sjenert:

Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg jobbet ett sted, i USA, hvor jeg jobbet 18 timer, hadde 15 min pause, også var det rett inn igjen, klart som servitør, så når jeg sprang mellom stasjonene så rakk jeg kanskje å hive i meg en liten sjokolade, eller noe å drikke.. >.<

Men det var USA, ikke i norge xD

uansett så er det slitsomt å stå i flere timer.

Men om man har noe å gjøre, å springer att å fram, så går tiden fort, å føles ikke like slitsomt som om når man bare står stille -.-

Skrevet

Det er mye å gjøre i butikken. Vi får nye varer hele tiden som må på plass og det kommer innom kunder ofte. Jeg får vondt i beina etter noen få timer og ikke minst ryggen, Jeg jobber deltid men er helt kake når jeg kommer hjem. Må egentlig bare legge meg ned i badekaret å få løsnet litt opp i kroppen liksom.

Som sagt så, skulle jeg virkelig ønske jeg kunne få 10 min pause til å hvile litt. Det er vel ikke så mye å be om? Hadde aldri trodd det var så slitsomt å jobbe i butikk.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Å jobbe i butikk kan være slitsomt og tøft ja. Man står jo så og si hele tiden og det merkes for å si det sånn. Jeg jobber å i butikk og pleier å ta meg en liten pause på pauserommet. Så sant det er nok ansatte på jobb, så de ikke trenger meg ute i butikken. Noen ganger hiver jeg bare maten i munnen mens jeg står i butikken. Når det ikke er kunder der selvsagt.

Men det er utrolig deilig å få hvilt seg litt :) Jeg blir å mye sliten i beina og ryggen.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Som andre har nevnt så har du krav på pause.

De stedene jeg har jobbet så har man hatt 15 min pause på 6timerskiftene, og en halvtime på 8timerskiftene.

15minpausen var betalt, mot at man (i teorien iallefall) skulle være på arbeidsplassen og kunne bli avbrutt om det ble travelt e.l. 30minpausen var ubetalt og da kan man forlate arbeidsplassen.

Har inntrykk av at dette er en vanlig praksis som er helt etter boka.

Skrevet

Det er forskjell på betalt og ikke betalt pause. Kan du ikke forlate arbeidsplassen under pause så skal du ha betalt pause. Jeg jobber ikke i butikk, men et annet serviceyrke. Der har vi betalte pauser, kan ikke forlate arbeidsplassen og må spise når vi får det til. Jeg jobber i en stor kjedebedrift som er nazi på å følge arbeidsmiljøregler, så er temmelig sikker på at man ikke har krav på å bli avløst i en halvtime for å få pause bort fra arbeidplassen. Tenk hvor mange bedrifter som ikke hadde kunnet ha åpent. Spessielt små butikker som vill hatt urimelige lønnskostnader. Og hvem i all verden hadde giddet å dra på jobb for å jobbe en halvtime? Og hva med akuttlegen som har spisepause, skulle han bare bedt livstruende skadde pasienter om å vente en halvtime på hjelp, for han har en halvtimes spisepause?

Skrevet

Bare for å avklare alle regler med en gang:

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-9

Altså arbeidsgiver har rett i ts sitt tilfelle.

Og man har IKKE krav på et kvarter betalt pause i tilegg til halvtimes lunchpause. Dere som får det er heldige!

Skrevet

Det er forskjell på betalt og ikke betalt pause. Kan du ikke forlate arbeidsplassen under pause så skal du ha betalt pause. Jeg jobber ikke i butikk, men et annet serviceyrke. Der har vi betalte pauser, kan ikke forlate arbeidsplassen og må spise når vi får det til. Jeg jobber i en stor kjedebedrift som er nazi på å følge arbeidsmiljøregler, så er temmelig sikker på at man ikke har krav på å bli avløst i en halvtime for å få pause bort fra arbeidplassen. Tenk hvor mange bedrifter som ikke hadde kunnet ha åpent. Spessielt små butikker som vill hatt urimelige lønnskostnader. Og hvem i all verden hadde giddet å dra på jobb for å jobbe en halvtime? Og hva med akuttlegen som har spisepause, skulle han bare bedt livstruende skadde pasienter om å vente en halvtime på hjelp, for han har en halvtimes spisepause?

Nå har jo ikke ts sagt hun vil ha en halvtimes pause heller da.

Skrevet

Se link som AB #11 linker til. Der står det svart på hvitt. Print ut denne, TS, og vis frem til arbeidsgiver. Du maser da ikke om pauser, det er et KRAV du har! Hvis arbeidsgiver prøver å sno seg unna, så må du bare stå på krava!

Skrevet

Høres ut som du har en helt vanlig butikkarbeidsdag.

Vil anbefale deg å ha med deg et ekstra par sko (eller et som står på jobben hele tiden), slik at du har mulighet til å bytte i løpet av arbeidsdagen. Selv om du går med verdens beste supersko med high tech-såle, så er det dritdeilig å bytte sko underveis. Og spesielt om vinteren bør du unngå å jobbe i de skoene du har på deg når du går til jobb.

Skrevet

Du skal iallefall ha betalt for pausen, TS! Syns ikke det kan kalles en pause en gang, når du må stå i butikken å spise...

Jeg jobber i en dagligvare, og når vi er kun 2 personer på jobb om kvelden så kan ikke den ene forlate lokalet mens han har pause. Det kan være at noe må hentes på lager for en kunde, det renner inn med folk og vi trenger en ekstra kasse etc. Derfor får vi betalt for pausene, selv om vi ikke skulle bli tilkallet den halvtimen på pauserommet. Men fordi vi er tilgjengelig til å jobbe OM det skulle trengs!

Jeg tror altfor mange blir lurt på denne måten. Først og fremst unge som ikke vet noe om hva de har krav på. Arbeidsgiver er sikkert kjent med arbeidsmiljøloven, men vil kanskje "teste" ansatte for å få mest mulig ut av dem, for så å spille overrasket om noen kommer og klasker loven i pulten.

Min arbeidsgiver mente at jeg ikke skulle få betalt for 17mai, når turnusen min havnet på den dagen. Fikk det etter å ha funnet frem de riktige lovene ;)

Så les litt på det, og husk at det er ikke noe der som arbeidsgiver kan lure seg unna. Det er lovfestet, så om det betyr at arbeidsgiver må sette inn tiltak som å feks ansatte en ekstra person eller endre på rutiner så MÅ han det.

Skrevet

Høres ut som du har en helt vanlig butikkarbeidsdag.

Vil anbefale deg å ha med deg et ekstra par sko (eller et som står på jobben hele tiden), slik at du har mulighet til å bytte i løpet av arbeidsdagen. Selv om du går med verdens beste supersko med high tech-såle, så er det dritdeilig å bytte sko underveis. Og spesielt om vinteren bør du unngå å jobbe i de skoene du har på deg når du går til jobb.

Jeg jobber på en resturant nå å pleier faktisk å gå svarte crocks på jobben. De er utrolig deilige å gå på :) Men det er lurt å ha med skift ja.

Skrevet

Se link som AB #11 linker til. Der står det svart på hvitt. Print ut denne, TS, og vis frem til arbeidsgiver. Du maser da ikke om pauser, det er et KRAV du har! Hvis arbeidsgiver prøver å sno seg unna, så må du bare stå på krava!

AB 10 og 11 her, man har ikke krav, men da skal man ha betalt pause.

Skrevet

AB 10 og 11 her, man har ikke krav, men da skal man ha betalt pause.

Jo, om man jobber over 5,5 timer har man krav på pause. Betalt eller ikke.

Skrevet

Jo, om man jobber over 5,5 timer har man krav på pause. Betalt eller ikke.

Ja, men man har ikke krav på å få sette seg ned i en halvtime/bruke en halvtime på akkurat det man vil.

Hvis man får en halvtime til fri disposisjon, så får man ikke betalt for den halvtimen (hvis ikke arbgiver er eksepsjonelt grei). Men da kan heller ikke arbgiver kreve at arbtaker stepper inn i pausen hvis det er hektisk. Butikkansatte har sjelden denne ordningen.

Får man betalt pause innebærer det at man får sette seg og spise når det er tid til det innimellom kundene/arbeidsøktene, og hvis det dukker opp kunder må man legge fra seg maten et øyeblikk og ta seg av dem. Det innebærer blant annet at man er dum hvis man finner ut at man vil spise klokka fire. Klokka fire er folk ferdige på jobb og stikker innom for å handle på vei hjem. Utsetter man spisinga en halvtime-time får man gjerne et mer sammenhengende måltid, og så får man heller tåle at det ikke blir akkurat midt i arbeidsdagen.

Skrevet

Ja, men man har ikke krav på å få sette seg ned i en halvtime/bruke en halvtime på akkurat det man vil.

Hvis man får en halvtime til fri disposisjon, så får man ikke betalt for den halvtimen (hvis ikke arbgiver er eksepsjonelt grei). Men da kan heller ikke arbgiver kreve at arbtaker stepper inn i pausen hvis det er hektisk. Butikkansatte har sjelden denne ordningen.

Får man betalt pause innebærer det at man får sette seg og spise når det er tid til det innimellom kundene/arbeidsøktene, og hvis det dukker opp kunder må man legge fra seg maten et øyeblikk og ta seg av dem. Det innebærer blant annet at man er dum hvis man finner ut at man vil spise klokka fire. Klokka fire er folk ferdige på jobb og stikker innom for å handle på vei hjem. Utsetter man spisinga en halvtime-time får man gjerne et mer sammenhengende måltid, og så får man heller tåle at det ikke blir akkurat midt i arbeidsdagen.

Dette er vel en av grunnene til jeg ikke vil jobbe i butikk. Høres utrolig slitsomt ut å stå hele dagen og måtte hive maten i munnen nå og da. Huff er glad jeg får en halvtimes pause (ubetalt selvsagt) i kantina på jobb. Det er utrolig deilig å sette seg ned å slappe av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...