Gå til innhold

Naboens potteplanter ramlet på bilen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en 4-mannsbolig og naboen i 4.etg har flere potteplanter til pynt ute på gelenderet sitt. Dette er over inngangen til huset vårt og hvor bilen står parkert. I går falt det en potteplante ned og lagde ripe i lakken på bilen.

Naboen er ikke sikker på om hun skal måtte dekke dette da den falt ned pga andre sine katter eller vind. Årsak er ikke lett å finne ut av.

Hvem sitt ansvar er dette? Jeg mener jo at blomsterpotter på gelender ikke er sikret, og dermed kan være farlig. Det er unger i nærheten, og det er over inngangspartiet vårt.

Skal jeg prøve ta det gjennom bilforsikringen min? Kan hun ta det på noe innbo-forsikring?

Jeg vil prøve ordne takst i morgen og se hva det kommer på. Mulig hun kan bli med på 50/50. Men hun var ikke interessert i merkeverksted. Det er relativt ny bil så vil ikke at noen hobby-mekanikere skal leke seg frem til en billig penge.

Takker for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vil tro at naboen som eier leilighet og som har plassert planter på gelender og utenfor verandaen,må betale. Veldig uforsvarlig å sette slike ting usikret og ikke minst på ytterside av en veranda/vindu osv.

Her har borettslaget lover om at planter osv ikke får lov til å henge /stå på utsiden av verandaen fra 2 etg.og oppover.

Kun de på bakkeplan (1.etg) som har lov til å la planter henge over kanten /rekkverk osv.

Livsfarlig å få en potteplante i hode fra 4etg.da!

Endret av Kårky
  • Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner ikke lovverket, men vil som Kårky tro at dette er naboens ansvar. Det burde si seg selv at man ikke har potteplanter stående på gelenderet på den måten, spesielt nå som høsten har kommet.

Skrevet

Naboen skal selvfølgelig dekke dette.

Skrevet

TS her... Jeg er helt enig med dere, men når naboen ikke føler at dette er hennes ansvar så er det ikke så lett å vite hvordan man skal gå frem. Forsikringsselskapet sa også at dette kunne bli en vanskelig sak siden det var et "hendelig uhell".

Det blir mitt ord mot hennes. Og et dårlig naboskap. Nekter hun å betale så er vi nødt til å betale selv eller ta egenandel på forsikringen.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvordan kan dette ikke være naboens ansvar? Hvis hun ønsker å gå til sak mot de som eier kattene som rev ned hennes potteplanter så står det henne fritt å gjøre det. Men: hennes potteplante traff deres bilpanser, ergo er det hennes ansvar såfremt hun ikke har sørget for rimelig sikring.

Om man for fredens og naboskapets skyld ikke retter kravet mot henne er en helt annen sak.

Hendelig uhell er når man har gjort alt som står i ens makt for å sikre seg mot noe som går galt og så skjer det likevel. Usikrede planter som ikke tåler at en katt går forbi kaller ikke jeg hendelige uhell - det er mer en hendelse som venter på å skje.

Hvis hun fortsatt nekter hadde jeg tatt regningen selv, men jeg hadde sørget for at den slags beplantning ble strengt forbudt. Tross alt - som allerede påpekt - det kunne vært en person - f.eks. et barn - sitt hode istedet for panseret.

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg kanikke skjønne at hun ikke skal måtte betale dette?!

• Liker 1
Gjest Flowerbomb
Skrevet

Som flere har påpekt så kunne det vært et barn eller en voksen som kunne fått potteplanten i hodet. DET hadde kostet henne mye mer. Selvfølgelig skal naboen betale!

Skrevet

TS igjen.

Hennes kommentar når jeg sa det var forsåvidt bra det gikk utover bilen, og ikke mennesker var: det er vel ingen som har dødd av ei potteplante. Kanskje hjernerystelse bare....

Får se hva taksten blir. Om vi tar det gjennom forsikringsselskapet eller hva vi gjør. De var jo nølende de og til om jeg får det dekket. Sånt var en vanskelig sak. Så selv om alle jeg har snakket med mener hun skal dekke det så har jeg ikke mye å stille opp med om hun nekter.

Skrevet

Selv om det kunne ha vært en katt, er det naboen som skal vite at det faktisk kan skje at en katt kommer og river ned potteplanten. Loven er veldig opptatt av "visste eller burde ha visst".

Har du pratet med forsikringsselskapet til naboen selv? Eller er det noe naboen påstår å ha gjort? Uansett vil selvsagt forsikringsselskapet prøve å snakke deg rundt. De er gode på sånt.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om det var katt eller vind som forårsaket dette. Spørsmålet er inn hun kunne gjort noe for at det ikke skulle skje, of om hun burde forstått eller forsto at noe slikt kunne skje.

Hun burde ha forstått at plantene kunne falle ned når hun satte de på gelenderet. Det er en smal flate og det kan lett bli ustabilt når man setter noe der.

Så blir spørsmålet om hun kunne gjort noe for at dette ikke skulle skje.

Hun kunne latt være å ha de der, da det ikke er en absolutt nyttegrunn for dette.

Hun kunne festet de slik at de sto støtt.

Ut fra dette har hun absolutt erstatningsplikt. Det er slik erstatningssaker blir vurdert i rettssystemet i Norge. Jeg hadde ikke betalt ei krone for å opprettholde noe godt naboskap, da det er hun som har opptrådt uaktsomt.

Gjest Spinell
Skrevet

Enig med blondie65.

Jeg kan ikke forstå at forsikringsselskapet sier det er et hendelig uhell. Slik jeg leser din beskrivelse er dette en uaktsom handling, og nabodamen høres i tillegg ganske blokkert ut. "Ingen har dødd av en potteplante. Kanskje hjernerystelse, bare..."

Ja, da så! Da er det jo heeelt i orden, da! Man må jo bare regne med å få en hjernerystelse i ny og ne når man passerer folks private bolig, liksom... :murvegg:

Skrevet

Hvis du ikke ser noen annen utvei enn å betale selv (pga ekstrem vrangvilje fra naboen), ville jeg laget litt baluba om denne saksn (i helt generelle termer) på neste husmøte/møte i sameiet. Altså få inn en regel om balkonger i forskriftene, at folk som har ting på sine balkonger er ansvarlige for skaden når disse faller ned, og at det evt bør forbys helt hvis det kan være til skade for mennesker eller dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...