Gjest only me Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Hvor går grensen for hva en huseier har lov til å tillate seg mot leietaker? Er leieboer hos noen som er inne i leiligheten min og sjekker når jeg er borte? Har de lov å gå inn uten å innformere meg som leietaker? De greier også å åpne posten min ved uhell. Føler at de overtramper meg med sin nysgjerrighet, og vurderer å flytte. Er det noen som har noen gode råd?
Gjest Silvermist Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Hvor går grensen for hva en huseier har lov til å tillate seg mot leietaker? Er leieboer hos noen som er inne i leiligheten min og sjekker når jeg er borte? Har de lov å gå inn uten å innformere meg som leietaker? De greier også å åpne posten min ved uhell. Føler at de overtramper meg med sin nysgjerrighet, og vurderer å flytte. Er det noen som har noen gode råd? Ikke lov. Har du tatt det opp med huseier?
Gjest only me Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Ikke lov. Har du tatt det opp med huseier? Nei har ikke det, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si ifra til dem uten at de blir fornærmet. Jeg trodde kanskje at de hadde lov til å gå inn å sjekke tilstanden på leiligheten. De har åpnet posten min ved flere anledninger, og unnskylder det overfor meg, men synes fordet at det er litt ekkelt at de gjør det.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Å åpne andres post er faktisk ulovlig tror jeg. For all del si fra neste gang eller flytt. Jeg hadde ikke vært komfortabel et sted hvor huseier tok seg til rette på den måten.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Du kan kanskje sende dem en mail eller et brev med utdrag fra lovene de bryter (husleieloven? postloven? Neimen om jeg vet, men det er sikkert noen som kan hjelpe deg å finne det ut - jeg vet i hvert fall at det de gjør er ulovlig), og si at dette aksepterer du ikke lenger. Enten bør du anmelde eller flytte (mener det er kontraktsbrudd så du ikke trenger flere måneders oppsigelsestid).
Gjest Silvermist Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Nei har ikke det, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si ifra til dem uten at de blir fornærmet. Jeg trodde kanskje at de hadde lov til å gå inn å sjekke tilstanden på leiligheten. De har åpnet posten min ved flere anledninger, og unnskylder det overfor meg, men synes fordet at det er litt ekkelt at de gjør det. Da må du bare kvinne deg opp og ta en prat med huseier. Jeg ville ikke gått for høyt ut når du prater med huseier, det kan hende han er uvitende om hva h*n kan tillate seg og ikke når det gjelder å "sjekke leiligheten" uten å gi deg beskjed. Samme når det gjelder åpning av post, gjør det klart for huseier at dette er ulovlig og at du tar for gitt at det ikke skjer igjen. Så får du ta det derfra.
Gjest only me Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Du kan kanskje sende dem en mail eller et brev med utdrag fra lovene de bryter (husleieloven? postloven? Neimen om jeg vet, men det er sikkert noen som kan hjelpe deg å finne det ut - jeg vet i hvert fall at det de gjør er ulovlig), og si at dette aksepterer du ikke lenger. Enten bør du anmelde eller flytte (mener det er kontraktsbrudd så du ikke trenger flere måneders oppsigelsestid). Hvis jeg bare flytter uten å si ifra, synes jeg at da fører jeg bare problemet videre til neste leieboer. Anmelde blir kanskje litt drøyt, vet ikke helt hvordan det skal bevises at de har gjort det. Nei jeg må vel bare manne meg opp og prøve å si ifra på en grei måte:)
Gjest only me Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Takk uansett for at dere tar dere tid til å komme med gode råd.
altsoja Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 hjelper litt å få egen postkasse? det at di kommer inn i leiligheten din uten å gi besjed kan du jo bare sei fra om.kan jo ver småting som at di vil måle av strømmen hos deg eller andre ting ? men bare gi besjed at du ønsker å få besjed dagen før eventuelt?
HopelessFear Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 Har du mulighet til å skaffe egen postkasse med lås?
Gjest only me Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 Har du mulighet til å skaffe egen postkasse med lås? De satte opp en postkasse lik den de selv har. Kanskje de ikke er interressert i at jeg skal velge selv. Den er det ikke mulighet til å låse dessverre.
HvittHus Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 De satte opp en postkasse lik den de selv har. Kanskje de ikke er interressert i at jeg skal velge selv. Den er det ikke mulighet til å låse dessverre. Da tar du ned den gamle og setter opp en ny med lås. Og så setter du en slik ekstralås i døra. Husker ikke hva den heter, men skal prøve å google den frem til deg.
Wolf Skrevet 30. august 2011 #14 Skrevet 30. august 2011 Det er forbudt og åpne andres post, man kan være uheldig men ikke gang på gang. Fortsetter det kan du anmelde forholdet. Utleier har lov til å inspirere hybel/leilighet x antall ganger i året men da når leietagern er tilstedet, om ikke leietager kan være hjemme så må hun/han gi tillatelse til at utleier kan gå inn. Går utleier inn uten samtykke er det å regne som innbrudd. Strenge regler akkurat der. Er selv utleier så vet at det er strenge regler ang akkurat det.
Gjest Spinell Skrevet 30. august 2011 #15 Skrevet 30. august 2011 Husleieloven regulerer utleiers tilgang til leiligheten din ganske tydelig: § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Utleier kan mao ikke gå inn hos deg uten å varsle på forhånd, med mindre det brenner, er vannlekkasje e.l. Du kan ikke sette på ekstralås, da utleier faktisk har rett til å komme inn hvis det er tvingende nødvendig. 1
Gjest only me Skrevet 30. august 2011 #16 Skrevet 30. august 2011 Blir jo faktisk en ganske klam situasjon av dette uansett. Skulle ønske at flere respekterte privatlivet til andre litt mer. Vet at de er inne stadig støtt, men det å bevise tingenes tilstand er litt verre. Jeg er en veldig ansvarsbevisst leieboer som passer godt på leiligheten min,så det skulle være unødvendig å oppføre seg slik mot meg, men men vi er ulike alle sammen og jeg er neppe alene om dette problemet.
Gjest only me Skrevet 30. august 2011 #17 Skrevet 30. august 2011 Herregud, kom deg vekk derfra nå! Til deg vil jeg si at jeg har ingen garantier for at evt. nye huseiere ikke blir å gjøre det samme. Å kjøpe noe eget er uaktuellt pga. økonomi.
Blair Skrevet 30. august 2011 #18 Skrevet 30. august 2011 Å åpne andres post er faktisk ulovlig tror jeg. For all del si fra neste gang eller flytt. Jeg hadde ikke vært komfortabel et sted hvor huseier tok seg til rette på den måten. Det stemmer. Det er ulovlig. Jeg hadde anmeldt dem.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #19 Skrevet 30. august 2011 Til deg vil jeg si at jeg har ingen garantier for at evt. nye huseiere ikke blir å gjøre det samme. Å kjøpe noe eget er uaktuellt pga. økonomi. Sannsynlgiheten for at noen gjør det smame er mindre enn motsatt. er ikke normalt å holde på sånn. sa kom deg vekk med god mening, fordi jeg ikke syns noen fortjener å bo sånn!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #20 Skrevet 30. august 2011 Dere har separate postkasser, men de klarer allikevel å åpne posten din ved "uhell"? Da tror jeg faktisk jeg ville skaffet meg postkasse med lås, som noen foreslår. Ellers kan du jo prøve å nevne at det hadde vært fint om du fikk beskjed i forkant dersom de trenger å komme inn i leiligheten din. Hvis det fortsetter etter det, tror jeg faktisk jeg bare ville flyttet. Har aldri opplevd noe lignende med andre utleiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå