Karolina Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Hei, alle sammen! Dette er mitt første innlegg her på KG! Ønsk meg velkommen? Jeg er midt i en ganske kinkig problemstilling. Jeg sliter med spiseforstyrrelser (som innkluderer både sulting og oppkast), og på eget initiativ har jeg funnet ut at jeg vil prøve en sunnere vei til en slankere kropp. Jeg vet jo at dette jeg til daglig er fanget i, ikke er helsemessig forsvarlig. Det skal sies at det ikke er lett å holde seg fra de farlige mønstrene, men jeg gjør virkelig et forsøk, og har vært ganske flink den siste tiden! Heia meg! Ok, tilbake til saken! Mitt nye "program" går slik; jeg spiser lite, men likevel nok til å fungere. Altså; så mye/lite som en gjennomsnittlig "slanker" spiser for å gå ned i vekt - planen er å gå ned en halvkilo i uka. Men hva gjør jeg? Jeg går opp to kilo iløpet av ei uke, jeg! Og jeg sverger på at jeg spiser passe mengde i forhold til å ønske å gå ned i vekt, og jeg sverger på at jeg ikke har tydd til hurtigløsninger. Har jeg ødelagt systemet i kroppen fullstendig? Så grossalt at ingenting annet enn usunne metoder kan hjelpe meg ned? Jeg vil så veldig gjerne ut av spiseforstyrrelsen, men er det sånn at om jeg gjør det, vil jeg gå loads opp i vekt uten mulighet til å ta kiloene av igjen pga. ødelagt fordøyelse... Da vet jeg ikke om jeg tør. Enten jeg vil det eller ikke; livet mitt kretser rundt mat og vekt. Håper noen kan hjelpe. Vet ikke riktig hva jeg vil med innlegget, men det er jo et par spørsmål inni der, og kanskje noen kan gi meg en løsning eller forslag til hva jeg kan gjøre. På forhånd takk.
Wiggins Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Hva er din nåværende høyde og vekt da? Trenger du virkelig å gå ned i vekt?
Karolina Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 Hva er din nåværende høyde og vekt da? Trenger du virkelig å gå ned i vekt? Jeg har ikke lyst til å gå inn på akkurat hvor mye jeg veier, men jeg kan si som så at i følge BMI er jeg normalvektig. Det er ikke det at jeg skal slanke meg fyrstikktynn - jeg har bare lyst til å gå litt ned, sånn at jeg kan føle meg mer vel med meg selv
dobby Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Velkommen! Ettersom du slit med eteforstyrringar, vil eg ikkje råde deg til å prøve å gå ned i vekt utan oppfølging frå lege eller andre fagfolk. Det er alt for lett å falle tilbake på eteforstyrringa. Ver forsiktig med deg sjølv! 1
sequin Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 (endret) Velkommen Det er veldig sannsynlig at fordøyelsesystemet er skadet. Hos meg fikk jeg irritbal tarm som følge av spiseforstyrrelsen og det er ganske vanlig ved bulumi. Jeg tror faktisk ingen her inne på KG kan svare deg på dette med å gå nedi vekt når du sliter med SF.. :/ Edit: Noe jeg prøver å gjøre (med mye veiledning fra lege og psykolog, er å endre tankegangen, å trene og spise for å holde kroppen sunn og god. Ikke for å bli slank. Endret 29. august 2011 av sequin
Redbull Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Da jeg var "ferdig" med spiseforstyrrelsen min begynte jeg å spise vanlig igjen, men fortsatt lite. Jeg la på meg som bare det, kroppen sugde til seg alt den fikk... Det var vanskelig, men herregud så mye bedre livet mitt er nå!! jeg veide 45kg på det verste, er 173 høy. Brukte lang tid på å få ett normalt forhold til mat, selv om det fortsatt surrer rundt i hodet mitt. Prøv å ikke fokuser på vekta, prøv å få kroppen sunn og sprek igjennom sunn mat ogtrening du vil snart merke hvor mye mer du orker, og hvor mye mer energi du får, og DET er mye bedre enn å være tynn! Lykke til, og velkommen til kvinneguiden
Karolina Skrevet 29. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2011 Takk! Jeg vet jo at dere har rett i det dere sier, men jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal klare å være fornøyd med meg selv om jeg fortsetter å ligge på den vekten jeg ligger på nå. Jeg går til behandling hos psykolog, men er av typen "må klare selv", så prøver og feiler mest på egenhånd når det kommer til spiseforstyrrelsen. Jeg vil jo ut av det, men jeg merker at tankene mine fortsatt er syke og at jeg i samme slengen tenker at jeg blir mye lykkeligere om jeg går ned i vekt, og at jeg ikke har lyst til å bli frisk før vekta har nådd et akseptabelt tall. Ikke skyt meg! Jeg vet at tankene er feil og at jeg ikke er frisk. Sequin: Jeg er redd for at det går den veien med systemet mitt også, og tro meg; jeg prøver å endre tankene mine, slik at jeg kan hindre kroppen min fra å bli ytterligere skadet... Det er ille nok at tennene knekker i ny og ne Jeg spør ikke om tips til å ikke spise eller tips til hvordan kvitte seg med inntaket - jeg lurer på om dere har idéer til hva jeg burde spise for å gå ned på en sikker måte, og om dere vet om vekten bare vil fortsette å stige og ingen ende ta om jeg forsøker meg på en langt sunnere vektnedgang
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 http://www.senterforspiseforstyrrelser.no/default.aspx?id=1&menu=1 2
Gjest *Maja* Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Takk! Jeg vet jo at dere har rett i det dere sier, men jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal klare å være fornøyd med meg selv om jeg fortsetter å ligge på den vekten jeg ligger på nå. Jeg går til behandling hos psykolog, men er av typen "må klare selv", så prøver og feiler mest på egenhånd når det kommer til spiseforstyrrelsen. Jeg vil jo ut av det, men jeg merker at tankene mine fortsatt er syke og at jeg i samme slengen tenker at jeg blir mye lykkeligere om jeg går ned i vekt, og at jeg ikke har lyst til å bli frisk før vekta har nådd et akseptabelt tall. Ikke skyt meg! Jeg vet at tankene er feil og at jeg ikke er frisk. Sequin: Jeg er redd for at det går den veien med systemet mitt også, og tro meg; jeg prøver å endre tankene mine, slik at jeg kan hindre kroppen min fra å bli ytterligere skadet... Det er ille nok at tennene knekker i ny og ne Jeg spør ikke om tips til å ikke spise eller tips til hvordan kvitte seg med inntaket - jeg lurer på om dere har idéer til hva jeg burde spise for å gå ned på en sikker måte, og om dere vet om vekten bare vil fortsette å stige og ingen ende ta om jeg forsøker meg på en langt sunnere vektnedgang Vel det er jo ingen hemmelighet at du er redd for kalorier, så du burde starte i det små for å ikke skremme deg selv. Det vil ta tid før forbrenningen din normaliseres, men med godt kosthold og trening vil kroppen bli noenlunde normal igjen. Siden fordøyelses systemet ditt er ganske skakkjørt, burde du spise Små hyppige måltider. Tenk også at f.eks kylling og fisk er ganske magert, så det kan du spise masse av(og proteiner metter godt). Spis masse grønnsaker og Ryvita knekkebrød med masse magert kjøttpålegg. Litt nøtter er også god kilde til sunt fett. En liten håndfull om dagen er bra Det er viktig at du som sagt spiser OFTE, men SMÅ måltider, da du ikke må føle deg FOR mett, noe som kan trigge bulimien. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 Og mange påstår at forbrenningen ikke påvirkes av for lite mat over lenger tid? HAH! Men til alle som svarer her, bruk hodet. Trådstarter sier at hun ifølge bmi er normalvektig, men hun vil ikke oppgi hvor mye hun veier, burde det ikke ringe en bjelle da? Noe sier meg at TS er på grensen til å ikke lenger være normavelvektig, til å gå til undervektig, så IKKE GI HENNE RÅD! Skal melde ifra om tråden, og håper at moderator stenger den og henviser til iks. 1
Wiggins Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 Jeg har ikke lyst til å gå inn på akkurat hvor mye jeg veier, men jeg kan si som så at i følge BMI er jeg normalvektig. Det er ikke det at jeg skal slanke meg fyrstikktynn - jeg har bare lyst til å gå litt ned, sånn at jeg kan føle meg mer vel med meg selv Hvis du er normalvektig men tror at du vil føle deg mer vel om du "bare går ned noen kilo", så er du definitivt ikke frisk ennå. Problemet ditt sitter i hodet, ikke på kroppen. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 My point exactly. Og tråden bør stenges, av åpenbare grunner. 1
Sekretæren Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 Kjære TS Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen SportyShorty, mod
Anbefalte innlegg