HopelessFear Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Hvordan er synet for en gjennomsnittlig ateist når det gjelder ekteskap? Kan en som har den troen gifte seg i kirken eller er det synd og skam? Hva med humanitært giftemål? Inngår ateister kun partnerskap/samboerskap?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Jeg er ateist og vi giftet oss borgerlig.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Jeg er ateist og for meg er kirkebryllup utenkelig. Min mann har barnetroen i behold, og for ham er humanistisk (humanitær er noe annet...) vielse like utenkelig. For oss ble det en livssynsnøytral, borgerlig tinghusvielse, og vi er begge fornøyd med det. Man kan tro på ekteskapet om man ikke tror på noen gud 1
HopelessFear Skrevet 29. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2011 Jeg trodde humanitært var det samme som borgerlig? Kan hende jeg har tatt feil altså.
Gjest Kim Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Jeg er gift. Giftemål har da nødvendigvis ikke noe med relgion å gjøre.
Anglofil Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Min mann er ateist, jeg er agnostiker. Det var egentlig uaktuelt for oss begge å gifte oss i kirken, derfor hadde vi borgerlig utevielse. For oss har i grunn giftemål ingenting med religion å gjøre, det er heller en feiring av vår kjærlighet. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Jeg trodde humanitært var det samme som borgerlig? Kan hende jeg har tatt feil altså. Bare en begrepsoppklaring: Humanistisk vielse er en vielse i regi av Human Etisk forbund. Det er ikke noe som heter humanitær vielse. Ordene bare likner. Ordet humanitær brukes om hjelpearbeid av den typen Røde Kors, Kirkens Nødhjelp og Leger uten grenser bedriver. En borgerlig vielse foregår livssynsnøytralt. Å inngå partnerskap, som du nevnte i hovedinnlegget, var forbeholdt homofile og lesbiske. Partnerskap inngås ikke lenger, etter at ekteskapsloven ble endret slik at også homofile kunne gifte seg. 2
Gjest Adriane Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hvordan er synet for en gjennomsnittlig ateist når det gjelder ekteskap? Kan en som har den troen gifte seg i kirken eller er det synd og skam? Hva med humanitært giftemål? Inngår ateister kun partnerskap/samboerskap? Nå vet ikke jeg hva du mener med "en gjennomsnittlig" ateist ;-) Men jeg vil tro at det for de fleste ateister er rimelig uaktuelt å gifte seg i kirken. Det ligger på en måte litt i betydningen av ordet ateist ;-) Dersom vedkommende er agnostiker derimot, kan det jo tenkes at et kirkebryllup ikke er helt uaktuelt. Min samboer og forlovede er ateist, og det ville aldri falle meg inn å engang foreslå kirkebryllup. Han er imidlertid medlem av Human-Etisk forbund, så en humanistisk vielse kunne være aktuell. I vårt tilfelle blir det uansett ikke det, da vi gifter oss utenlands. Men borgerlig vielse er jo et perfekt alternativ for de parene som har forskjellig ståsted når det gjelder tro. Da er man på så nøytral grunn man kan komme ;-) I alle fulle fall er det vel uansett et tema du helst burde ta opp med den du vurderer å gifte deg med? Endret 29. august 2011 av Adriane
Gjest Corto Maltese Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Ekteskap er noe man gjorde i middeladeren det er ikke plass til det i et modærne sammfunn
HopelessFear Skrevet 30. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2011 Nå vet ikke jeg hva du mener med "en gjennomsnittlig" ateist ;-) Det jeg mener med en gjennomsnittlig ateist er en som deltar aktivt på nettsamfunn om sitt religionssyn, uten å være ekstrem.
Gjest Cuntzilla Skrevet 30. august 2011 #11 Skrevet 30. august 2011 Ateister gifter seg da også, ekteskapet tilhører ikke kristendommen. Selv kan jeg nok fort ende opp med samboerskap i stedet for ekteskap da jeg ikke er så fryktelig opptatt av den institusjonen, men man skal aldri si aldri. Det har uansett ikke noe med mitt ateistiske livssyn å gjøre og kan ikke overføres til andre ateister. Men det jeg kan garantere med 100% sikkerhet er at om jeg nå skulle finne på å bli gift så kommer det ikke til å skje i en kirke foran en prest.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #12 Skrevet 30. august 2011 Det jeg mener med en gjennomsnittlig ateist er en som deltar aktivt på nettsamfunn om sitt religionssyn, uten å være ekstrem. Jøss, jeg trodde ateisme hadde med hva man tenker og tror jeg - ikke hvor mye tid man bruker på nett...
HopelessFear Skrevet 30. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. august 2011 Jøss, jeg trodde ateisme hadde med hva man tenker og tror jeg - ikke hvor mye tid man bruker på nett... Du skjønner hva jeg mener. En som bruker mye tid på sitt livssyn og tenker mye på det, legger heller ikke noe skjul på at en er ateist.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #14 Skrevet 30. august 2011 Du skjønner hva jeg mener. En som bruker mye tid på sitt livssyn og tenker mye på det, legger heller ikke noe skjul på at en er ateist. Hva har dette med "å legge skjul på" å gjøre? Ikke alle bruker Internett som kanal. Og mange som har et veldig reflektert og aktivt forhold til egen (mangel på) er fortsatt ikke veldig aktive i diskusjoner, men holder det for seg selv. Jeg sier ikke dette for å være slitsom kverulant, men fordi jeg forsøker å få fatt på hva du mener. Med "gjennomsnittlig ateist" - refererer du til hvilket livssyn personen har, eller hvor aktiv personen er på å diskutere sitt eget livssyn? Det er jo egentlig ganske relevant i forhold til spørsmålet om å gifte seg i kirka eller ikke. 1
Ekerilar Skrevet 31. august 2011 #15 Skrevet 31. august 2011 Dama er både ateist og agnostiker, for oss blir det uaktuelt å gifte oss i kirka. For ateister er det opp til hver enkelt å avgjøre. Ateisme inneholder ikke noe som helst som anngår ekteskap.
Vera Vinge Skrevet 31. august 2011 #16 Skrevet 31. august 2011 Dama er både ateist og agnostiker, for oss blir det uaktuelt å gifte oss i kirka. For ateister er det opp til hver enkelt å avgjøre. Ateisme inneholder ikke noe som helst som anngår ekteskap. Hvordan kan noen være både ateist og agnostiker? Selv har jeg ikke definert meg som noe spesielt, da religion ikke er noe jeg forholder meg til, men jeg er vokst opp i en ateist-familie, så jeg er kanskje mer ateist enn noe annet. Likevel giftet jeg meg i kirka. Litt av en hykler mao. Mannen min er kristen da, og da det slo meg at det var viktigere for ham å gifte seg kirkelig enn det var for meg å gjøre det borgerlig, og jeg fikk bestemme mye av innholdet i vielsen, så jeg ikke noe problem med å gifte meg i kirka. Men ville aldri gjort det om ikke mannen min var kristen. Jeg ser for øvrig ikke hva religion har med ekteskapet i seg selv å gjøre, annet enn noen ting kan ha forskjellig betydning (noen kristne ser skilsmisse som uaktuelt f.eks, men da er man vel over i de svært konservative).
Pingting Skrevet 31. august 2011 #17 Skrevet 31. august 2011 Vet ikke helt om jeg er den typen ateist du tenker på, men for meg hadde det vært helt uaktuelt å gifte meg i kirka. Ikke fordi det er "synd og skam", men fordi jeg føler det er hyklersk å skulle love bort ting til en gud jeg ikke tror på. Dessuten liker jeg ikke tanken på å skulle bruke et hus som er veldig betydningsfullt for noen, når det ikke er det for meg. Det blir på en måte respektløst ovenfor dem, om dere skjønner hva jeg mener? Ellers ser jeg ikke helt hvorfor atister bare skulle inngå samboerskap - ekteskapet har da fint lite med kristendommen å gjøre. De fleste kulturer og religioner til de fleste tider har hatt en eller annen slags form for ekteskapsinngåelse.
Ekerilar Skrevet 31. august 2011 #18 Skrevet 31. august 2011 (endret) Hvordan kan noen være både ateist og agnostiker? Ateisme beskriver posisjonen til troen på guder. Det gjør ikke agnostiker. Å være agnostiker sier ikke noe om ditt syn på guder. Selv teister kan være agnostikere! Agnostiker sier noe om hva man mener om absolutt viten eller kunnskap. Fra wikipedia: Agnostisisme (fra gr. a, «ingen», og gnosis, «kunnskap») er en betegnelse på et filosofisk syn om at enkelte konsepters sannhetsverdi og eventuelle egenskaper ikke kan kjennes, bevises eller motbevises. Jeg vil si, som noen andre har sagt tidliger her, at ekteskap er en universal tradisjon uavhengig av religion. Endret 31. august 2011 av Ekerilar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå