pusleline Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Noen som har erfaringer med å ta opp forbrukslån for å hjelpe samboer med nedbetaling av inkassokrav etc? Vi skriver i så fall kontrakt på at jeg da eier f.eks 30% av boligen (han eier 100% i dag). Når disse pengekravene er nedbetalt refinansiere han huslånet, slik at vi kan tinglyse min eierandel, samt endre skjøte mm. På grunn av pengekravene kan jeg ikke få lån i vanlig bank med sikkerhet i bolig. Begge har fast og stabil inntekt.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Er det ikke bedre om samboeren din kan ta opp et lån på huset, og betaler ned innkasso med disse pengene om det er mulig? Og så får du kanskje tatt opp vanlig boliglån og kjøpe deg inn? Kan godt hende at den løsningen du beskriver er god, altså, synes bare at forbrukslån bør være siste utvei evt? Er det pga hans innkasso at du ikke får tatt opp lån, eller misforsto jeg?
Sissan9 Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Hvis du uansett skal kjøpe deg inn i huset hans, bør dere tinglyse overdragelsen med en gang, ikke når (hvis) han klarer å betale ned gjelda si. Hvis ikke risikerer du å sitte med skjegget i postkassa med forbrukslån, uten å eie noe som helst. Det du ellers gjør er å erstatte hans inkassoproblemer ved å ta dem over for ham gjennom et kortsiktig og dyrt lån som står på deg personlig. For så å håpe at han betaler tilbake deg, selv om du har erfaring med at han ikke betaler andre. Dårlig strategi. Veldig dårlig strategi. *Aldri låne bort penger uten skikkelig sikkerhet. Eneste unntak er evt egne barn*
pusleline Skrevet 29. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2011 Jeg får ikke lån med sikkerhet u hans bolig pga hans inkassokrav ja. Jeg har alltid vært opptatt av fornuftig økonomi, derfor jeg har undersøkt litt både her og der. Nettopp derfor skal min andel tinglyses så snart pengene ev er på plass. Det skal ikke min sløve samboer utsette og utsette, som han dessverre gjør med det meste annet...
Sissan9 Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Så du tar opp lån, betaler hans gjeld, og han tinglyser eierandel i boligen samme dag uten at dere betaler ned på boliglånet? Er du sikker på at banken aksepterer at han selger 30% til deg? Antar de har pant i hele eiendommen, og at dere ikke skal betale ned på selve boliglånet? 1
CoffeeCup Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Jeg får ikke lån med sikkerhet u hans bolig pga hans inkassokrav ja. Jeg har alltid vært opptatt av fornuftig økonomi, derfor jeg har undersøkt litt både her og der. Nettopp derfor skal min andel tinglyses så snart pengene ev er på plass. Det skal ikke min sløve samboer utsette og utsette, som han dessverre gjør med det meste annet... Høres ut som en litt skummel avtale, særlig pga det jeg har markert. Du sitter personlig i problemer om han ikke får overført din del av huset på deg eller at han får tatt opp lånet. Jeg anbefaler deg/dere å snakke med banken om dette. Hvis ikke de er med på det, kommer du til å få store problemer.
pusleline Skrevet 29. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2011 Helt enig ned dere, må ha ned banken på dette før noe signeres!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 Synes det er veldig dumt av deg og ta opp lån for og betale samboers innkasso krav. Har vært der selv men en uansvarlig samboer og en haug med inkassokrav. Han bør ta ansvar sjøl og komme til en ordning. Jeg samla sammen alle krav regnet ut hvor mye det ble, ringte alle plasser han skyldte penger og kom til en enighet. Faktisk så brukte jeg en god del av mine sparepenger til og betale gjelden og fikk ordna opp. Men dessverre så fortsatte det bare etter en stund og da sa jeg stopp. Da han solgte leiligheten kjøpte jeg den til sterkt redusert pris, trakk fra alt jeg hadde lagt ut + litt til. Grunnen til at han ikke kunne si noe på det var at vi hadde vært hos advokat i forkant og hadde skrevet ned alt som hver av oss eide, og hva jeg skulle ha ved et evnt. brudd. jeg tjente på kjøpet da leiligheten steg veldig etter på. Det ble slutt mellom han og meg. Orka ikke mer av en uansvarlig mann.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #9 Skrevet 30. august 2011 Jeg ville vært litt forsiktig med dette. Flott å hjelpe en du er glad i, men du sier jo selv at han generelt ikke tar ansvar for økonomi. Kanskje er de da lurt med en annen løsning, f. eks at du hjelper han med noen tusenlapper nå og da. Da hjelper du han, samtidig som at han også må ta ansvar selv.
Gjest Michelle82 Skrevet 30. august 2011 #10 Skrevet 30. august 2011 NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO. Du tar ikke opp forbrukslån fordi samboeren din er en idiot med penger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå