Loolaa Skrevet 27. november 2003 #1 Skrevet 27. november 2003 Jeg har lest her inne og hørt i samtaler at det å gi penger i bryllupsgaver er helt uaktuelt. Selv om brudeparet ønsker seg det. Og jeg kan med min beste vilje ikke skjønne hvorfor... Jeg synes ofte det blir begrunnet med "uff nei, da vet jeg jo ikke hva de bruker pengene tol... de bare sløser det bort på fest og tull" eller lignende svar. Og hva så?? Hva om brudeparet "sløser det bort"? Hvorfor er det du som giver som skal bestemme hva som er rett bruk av pengene? Hva som er en skikkelig gave? Er det ikke bedre at brudeparet får penger og bruker det på noe DE vil, i stedet for at de får ting de slett ikke trenger/ønsker seg, som bare blir stående i skapet...? Det er da brudeparet som gjelder, ikke hva du som giver synes!! Hva mener dere?
Miapia Skrevet 27. november 2003 #2 Skrevet 27. november 2003 Ang. pengegaver, så er det kanskje morsommere å FÅ enn å GI... Selv ble vi kjempeglad for penger, for det trengte vi - og prøvde å være veldig bevisst på at de gikk til konkrete ting vi trengte. Men et gavebord fullt med konvolutter med penger........
Gjest Poirot Skrevet 27. november 2003 #3 Skrevet 27. november 2003 Jeg synes det er upersonlig. Kan med sikkerhet si at jeg ALDRI ville gitt penger til noen jeg visste ville sløse det bort på tull og fjas.
April Skrevet 27. november 2003 #4 Skrevet 27. november 2003 Jeg synes det er helt greit å gi og få penger, hvis man ønsker seg det! Som giver vil jeg jo gi noe brudeparet blir glad for og ikke noe som kanskje bare stues bort! Som mottaker vil jeg bli kjempe glad for penger, det kan kanskje brukes til bryllupsreisen o.l! Når vi gifter oss kommer vi til å ønske oss både penger og ting, så får det bli opp til hver enkelt hva de vil gjøre! Men synes ikke penger er så upersonlig, det viktigste må jo være at mottakeren blir glad for gaven! Hva de bruker det til, får være deres sak!
Gjest care Skrevet 27. november 2003 #5 Skrevet 27. november 2003 Det er vel greit å få penger :blunke: håper bare ikke alle har tatt samme avgjørelse..det hadde blitt litt kjedelig. :blunke:
frosken Skrevet 27. november 2003 #6 Skrevet 27. november 2003 Jeg kunne kanskje gitt penger hvis det var til et spesielt formål. Som at man ønsker seg penger til nytt kjøkken, tørketrommel, bryllupsreise e.l. Men jeg synes det er koselig å gi en bryllupsgave som blir husket. Ikke for nødvendigvis for at de skal huske meg, men jeg ønsker å gi dem noe som minner dem om dagen. Dersom det går inn i den daglige bruken så gjør det ikke det. Men så skal det også sies at hvis jeg selv får penger, så ønsker jeg å kjøpe noe for dem som jeg kan ha som gave fra personen jeg fikk dem fra. Synes det er hyggeligere med et smykke som jeg kjøpte for pengene jeg fikk fra min forlovedes bestemor, enn å vite at de pengene gikk til mat, fest e.l.
Gjest Poirot Skrevet 27. november 2003 #7 Skrevet 27. november 2003 Husker en tråd her for en stund tilbake hvor det var et brudepar som øsnket seg penger, så de kunne bruke det på øl, pizza og festing (og de hadde nesten ikke noe utstyr til kjøkken ol). Det er liksom noe annet enn å ønske seg penger til kjøkken, bryllupsreise, kjøkkenservise ol.
Gjest Tex Skrevet 27. november 2003 #8 Skrevet 27. november 2003 Jeg pleier alltid å sjekke brudeparets ønskeliste. Hvis jeg ikke finner noe der som absolutt frister meg å kjøpe, gir jeg penger eller gavekort. Det er brudeparet som skal bli happy, ikke jeg. Hva så om de bruker det på pizza og øl? Kan være det er den gleden som er størst i deres forhold. Kanskje det er deres livsstil. Og så skal jeg sette meg over dem og sjefe? Nei, vet du hva.....
Loolaa Skrevet 27. november 2003 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2003 Jeg pleier alltid å sjekke brudeparets ønskeliste. Hvis jeg ikke finner noe der som absolutt frister meg å kjøpe, gir jeg penger eller gavekort. Det er brudeparet som skal bli happy, ikke jeg. Hva så om de bruker det på pizza og øl? Kan være det er den gleden som er størst i deres forhold. Kanskje det er deres livsstil. Og så skal jeg sette meg over dem og sjefe? Nei, vet du hva..... :enig_animasjon:
Gjest Bertine Skrevet 27. november 2003 #10 Skrevet 27. november 2003 jeg syns ikke det er galt å gi penger til brudeparet, jeg håper vi får penger til bryllupet! det er jo klart at ikke alle gir penger, det blir jo alltid mest gaver. men en konvolutt med en sjekk oppi, gjør meg ingenting! og hva brudeparet velger å bruke det på er vel deres sak? og jeg er ikke så dum at jeg tenker: "hmmm..de må ha dårlig råd, siden vi bare fikk 300" det er bare teit!
Gjest Poirot Skrevet 27. november 2003 #11 Skrevet 27. november 2003 Jeg har ikke mye penger, og er derfor lite interessert i å sponse andres turer på byen, hvis det er det pengene vil bli brukt til.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 27. november 2003 #12 Skrevet 27. november 2003 Jeg har vært i/sett en del bryllup i et land litt lenger sør i Europa. Der er det ikke vanlig med gavebord, fordi det anses som "ufint" at gjestene skal kunne sammenligne gaver. Der er det også vanlig med pengegaver, bl.a. fordi brudeparet gjerne sier at de skal bygge hus eller noe sånt. Men det som er morsomt er jo hvordan pengene gis. Nå har vi jo kronestykker og femmere med hull i. Hva med å lage et pengetre? En gang så jeg en "bløtkake" laget av hvite og rosa doruller, selvsagt fylt med penger på finurlig vis. Som bruden sa så var jo dopapir en særs nyttig gave! Kanskje særlig fordi vi har tradisjon med gavebord i Norge, så ville det jo bli litt festlig om man ikke bare ga en sjekk/konvolutt med lapper, men faktisk gjorde noe ut av det. Bare fantasien setter grenser.... Forøvrig er jeg enig med de som mener at det faktisk er mottaker som skal bestemme hva pengene evt. skal gå til. Får man en gave man ikke liker så kan jo ingen hindre brudeparet i å bytte den heller.
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2003 #13 Skrevet 27. november 2003 Kan med sikkerhet si at jeg ALDRI ville gitt penger til noen jeg visste ville sløse det bort på tull og fjas. Akkurat dette skal jeg være enig i. Men mange ønsker i hovedsak penger til ting som de virkelig har behov for. F.eks kjøkkeninnredning, div møbler, bryllupsreise osv. Og da synes jeg det er greit med penger. Det er jo det brudeparet ønsker seg. Dette med å gi noe personlig tror jeg er noe som henger i fra gammelt av, da ofte ting som tiner, arvesmykker, sølvtøy osv var noe kostbart og uunværlig for nystiftede familier og det var vanskeligere å få tak i og det var noe ikke alle bare kunne kjøpe seg selv.
Diva Skrevet 27. november 2003 #14 Skrevet 27. november 2003 Jeg synes det blir upersonlig å gi kontanter jeg... Med mindre brudeparet ikke ønsker seg noe annet enn harde cash, så gir jeg helst en "ordentlig" gave som kan være til glede og nytte :D Skal vel litt til at de ikke ønsker seg noe vel ? ( utenom penger, mener jeg ? ) En ting er at foreldre ofte pleier å gi penger,- men det er gjerne større summer enn det venner og kjente bidrar med. Det ser kanskje litt bedre ut å gi et par tusenlapper +++ enn å gi 5-700,- ?
zmurfette Skrevet 27. november 2003 #15 Skrevet 27. november 2003 Ja til pengegaver!!! :D Da slipper brudeparet å få ting de ikke har bruk for som enten bare tar opp plass og kun blir brukt når giveren kommer på besøk eller som de må bytte. Har også alltid lurt på hva som gjør to av tolv middagstallerkner til et servise mer personlig enn penger...
Gjest agurk Skrevet 27. november 2003 #16 Skrevet 27. november 2003 Vi ønsker og gavekort på maxbo eller bygger`n eller noe lignende. Det er det noen som har stusset på, og som har sagt at da gir de heller penger jaja uansett da blir de jo brukt der alikavel siden vi skal legge nytt gulv! En venninne av meg sa, at ja hun kunne godt gi gavekort på maxbo men da fikk vi ta med gulvet dersom vi flytta for bryllupsgaven var noe man skulle ha som minne Så vi må nok belage oss på og legge gulvet sånn at vi får det av igjen..
Isiselin Skrevet 27. november 2003 #17 Skrevet 27. november 2003 Her skal det ønskes sølvtøy, rosemalte ting, tiner og andre slike ting som er vanlig å gi i bryllup. Er helt motstander av pengegaver og gir aldri pengegaver til noen (verken brudepar, konfirmanter, bursdagsbarn eller i julegaver). Synes det blir veldig upersonlig med penger som går i en stor pott. Selve poenget med bryllup er å skape en minnerik dag både for seg selv og for gjestene og en bunke sedler gir liksom ikke det samme inntrykket som en rosemalt tine malt av farmor for eksempel... Nei, ta vare på tradisjoner. Det å samle penger til en stressless som blir kastet ut etter 10 år blir ikke det samme som sølvtøy som kan gå i arv til dine barn...
zmurfette Skrevet 27. november 2003 #18 Skrevet 27. november 2003 Selve poenget med bryllup er å skape en minnerik dag både for seg selv og for gjestene og en bunke sedler gir liksom ikke det samme inntrykket som en rosemalt tine malt av farmor for eksempel... Nei' date=' ta vare på tradisjoner. Det å samle penger til en stressless som blir kastet ut etter 10 år blir ikke det samme som sølvtøy som kan gå i arv til dine barn...[/quote'] Oi, tror vi er veldig forskjellige! Ser ikke på presangene og deres samleverdi som så veldig vesentlig. Vil heller ha noe jeg virkelig trenger. Om jeg ville likt å arve en rosemalt tine som min oldemor hadde gitt til foreldrene mine i deres bryllup... Nei. Arve sølvtøy? Helst ikke. Er jo så fryktelig kjedelig å pusse det og har et skikkelig tøft stålbestikk som holder i massevis. Men så vurderer vi sterkt å ikke ha gavebord. Har aldri skjønt greia med at man så gjerne vil se andres gaver. Og så vil vi så fryktelig gjerne pakke opp gavene selv...
Måne Skrevet 27. november 2003 #19 Skrevet 27. november 2003 Hvorfor ikke gi gavekort hvis man ikke ønsker å gi kontanter? Da kan brudeparet velge ut noe selv + at man er sikker på at de ikke blir brukt på festing og pizza (hvis noen synes det er viktig)
ringblomst Skrevet 27. november 2003 #20 Skrevet 27. november 2003 Hvorfor ikke gi gavekort hvis man ikke ønsker å gi kontanter? Da kan brudeparet velge ut noe selv + at man er sikker på at de ikke blir brukt på festing og pizza (hvis noen synes det er viktig) Enig! Vi ønsker oss egentlig penger etter som vi trenger blant annet en del møbler, så for å i det hele tatt håpe på å få noe sånt, kommer vi til å ønske oss blant annet gavekort. Forstår godt at folk vil gi noe varig, men varig blir av og til synonymt med bortgjemt, dessverre. Og så synes jeg det er rart at man ikke tror brudeparet er voksne nok til å "håndtere" pengegaver på en ordentlig måte, når de fleste konfirmanter klarer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå