AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Hei, ser i en boligannonse at det står at selgeren opplyser om at "Sameiet har panterett i hver seksjon med et beløp tilsvarene folketrygdens grunnbeløp." Hva vil dette si? Hva betyr det, og hvilke konsekvenser kan det få? Leiligheten ligger oppført under kategorien "Eier (selveier)"...
Inx Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Jeg vil tro at det betyr at sameiet kan ta opp lån med sikkerhet i de forskjellige seksjonene (leilighetene) for inntil 1G (79 216 kr) per leilighet. Dette lånet kan sameiet ta opp uten at man trenger samtykke, det er en rett.
Glitnir Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Dette er helt standard, og betyr ikke noe annet enn at de har pant i andelen for ubetalte felleskostnader etc. Nye lån har i utgangspunktet ikke noe med dette å gjøre, men mislighold av det kan dekkes i pantet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 OK, takk for svar! Så annonse for en leilighet som har ligget ganske lenge ute uten å bli solgt, og jeg skjønner ikke hvorfor. Så tenkte kanskje det var grunnen, for jeg har ikke lagt merke til den teksten der før, men den gang ei da altså :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå