Golde Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg skal prøve meg som jobbsøker igjen, men er ikke helt oppdatert på etiketten her. Jeg ser en del stillinger utlyst som ikke gir noen pekepinn om lønnen overhodet. Jeg lurer på om det er ok å ringe og spørre om ca hvordan stillingen er tenkt lønnet før jeg eventuelt sender inn en søknad - eller tar det seg ikke ut? Setter pris på råd her!
kirstiJ Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Selvfølgelig kan man det. Du jobber jo for penger, ikke for moroskyld. Bedre for dem å ikke fp søknaden din og å slippe å ta deg inn på intervju dersom lønna er for lav for deg allikevel..
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Du kan gå på en riktig blemme hvis du ringer og spør om lønna. Nå vet jeg ikke hva slags jobber du søker på heller. Noen av jobbene blir lønn avtalt hvis du er rette personen og en del jobber går etter tariff. Hvis du spør kun hva lønna er så gir det lederne en pekepinn at det kun det du er ute etter ikke hva jobben innebærer. Det er best og søke jobber som du virkelig vil da og ta det derfra hvis du blir innkalla til intervju. Har jobba i såpass mange år i ulike bedrifter og ser de ansetter ikke folk som ringer og spør hvor mye de vil få betalt. 1
Leeloo Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Ettersom man anbefales å aldri ta opp spørsmål lønn på første intervju med mindre arbeidsgiver spør hva man forventer er det vel et enda større "no no" å spørre før man har sendt søknaden vil jeg tro. Jeg er egentlig enig i at det tross alt er lønna man jobber for og det burde være legitimt å spørre, men finner det tryggest å følge normen på dette. Sjekk heller på nett hva som er snittlønna på den type jobb du søker, så har du noe å gå ut i fra hvis de enten informerer om hva startlønna er, eller spør hva du forventer. Likevel har jeg ofte fått en pekepinn om lønna på intervjuet, så mange arbeidgivere forstår at dette er viktig for de fleste (hvertfall i jobber der det meste er rutine og det finnes mange tilsvarende stillinger). 1
Namine Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 jeg ville ikke gjort det. de jobbene jeg har hatt, har jeg blitt opplyst om lønn på intervju, og tatt det derfra (jeg har også søkt på internett etter snittlønn). man er jo ikke pliktig til å ta jobben om man mener det er for lav lønn. om det første en hører fra en person er spørsmål ang lønn og penger, kan jeg se for meg at det lett tolkes som om du er mer interessert i penger enn jobben. (selvfølgelig jobber alle for penger, ikke for moro, men en interesse for begge deler er jo det beste). jeg har også vært med i prosesser på å ansette folk, og jeg er mye mer positiv for å gi grønt lys for fast stilling for de som virker oppriktig interessert i jobben, og kommer til å legge en innsats i det, enn de som gir et intrykk av at bare de gjør det de må for å få penger, så er det greit. (sier ikke at du er sånn, bare så det er sagt). men det er selvfølgelig opp til deg, men jeg tenker nå i alle fall at lønnsspørsmålet kommer jo opp før en skriver under uansett, så da kan man jo ta et valg der og da. 1
MissStiles Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Jeg ser også på det som "fy fyr" å spørre om lønn før man søker på en stilling og på første intervju.
sajk Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Detter er nok litt "fy fy" ja. Da jeg skulle søke på min jobb, ringte jeg de og spurte om lønn osv, men jeg oppgav ikke mitt ekte navn (ja ikke helt etter boka men det funket)
Gjest Linda sofie Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Man spør ikke om lønn nei. Dette er fyfy! Begynner man å mase om lønn med en gang, så virker det jo som du bare er intressert i penger. Det er ikke positivt.
SmallTalk Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 Lønn spør man om dersom det blir et tema på jobbintervju. Aldri før!
Golde Skrevet 29. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2011 Ok, tusen takk for svar, alle sammen! Da kommer jeg ikke til å spørre om lønnen. Sender inn søknad på de jobbene jeg kan tenke meg uansett, og hvis jeg nå skulle komme så langt at det blir aktuelt å diskutere lønn, så tar jeg det da. Jeg er veldig takknemlig for alle deres svar og kommentarer, så jeg slipper å dumme meg ut (mer enn nødvendig)!
Namine Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 høres veldig bra ut. masse lykke til med jobbsøkingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå