Vimsevamse Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Er nyutdannet og begynt i 100% jobb. Og merker fort at dagene fyker av gårde. Syns nesten ikke jeg rekker annet enn å jobbe og å være med hunden. Men tanken slår meg jo at hver dag får jeg ikke mulighet til å aktivisere henne i like stor grad. Når man må jobbe sent, har andre avtaler som av og til må gjøres etter jobb (frissørtime, handling, selskap eller annet sosialt man er bedt i, husarbeid etc)og lignende. Jeg lurer litt på hvor mye andre her inne aktiviserer hunden? Jeg har boxer, og den er jo som de fleste vet en meget leken og aktiv rase, så jeg prioriterer store deler av fritiden på å gå tur, leke etc med henne. Men som nevnt så vil jo andre ting også dukke opp, og må prioriteres fra tid til annen. Skader det om det blir en rolig dag eller 2 i uka noen ganger?
Leo Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Jeg har også full jobb og en aktiv hund som jeg trener ganske mye med (Spor og lydighet) og jeg tror ikke det skader med en rolig dag innimellom. Jeg har imidlertid vært bevisst på at hunden skal takle rolige dager fra han var liten og jeg er nøye med at han ikke blir for mye alene hjemme. Det betyr at hvis jeg f.eks. skal noe etter jobb og ingen kan være hjemme med ham, så må jeg avspasere eller ta ut ferie på morgenen slik at dagen ikke blir for lang. Vet jeg at jeg skal noe spesielt, sørger jeg gjerne for ekstra aktivitet i dagene forut slik at hunden er litt sliten. Evt. står jeg opp grytidlig (Gjerne ved femtiden... ) og tar en skikkelig tur/treningsøkt med hunden før jeg reiser på jobb. Hunden min er ung, så foreløpig blir det gjerne kurs/trening to - tre kvelder i uken. Det er også forholdsvis mange lørdager og søndager som tilbringes på kurs, prøver, utstillig etc. De andre dagene går vi eller sykler tur i 1 - 3 timer når det ikke er alt for kaldt. (Under 20 minus). Men vi har alltid minst en dag i uken hvor det ikke skjer noe annet enn at vi går en "tissetur" og leker litt hagen. I og med at jeg aktiviserer hunden min relativt mye, tror jeg heller ikke at han tar skade av om jeg bare er en rask tur hjemom og lufter ham etter jobb for å så dra igjen en gang i blant.
Laserwater Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Har 2 aktive jakthunder og jobber 100%. Trener de 3-4 ganger i uka, fra 1-3 timer både i vann og på land, i lettløpt terreng og vanskelig terreng. Når de har fridager ligger de rett ut og er skrudd av, og jeg kan enkelt ta "ferie" i 14 dager uten at jeg merker noe hyperaktivitet eller stress. Utenom treningene går jeg ikke tur med de, bare lufter de 3 ganger om dagen. Men så blir de også trent og konkurrert med jevnlig gjennom hele året så de har ingen grunn til å bli frustrerte når det er rolig :-)
Pentu Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Jeg har en Toller på snart 1 år. Fra han var liten oppfordret oppdretteren oss til å variere dagen såpass at han ikke ble et vanedyr. Noen dager har vi lange turer på 2 timer, nooen dager 1 time og andre dager tar vi bare en liten runde i nabolaget. Han oppfører seg ikke noe anerledes fordi han får lang tur ene dagen og kort andre. Han er lite fornøyd uansett. Jeg syns det er viktig å være bevisst hva du skal fremover i livet. Skal du ha barn i tillegg til en travel jobb så er det viktig at du ikke har en hund som krever mange timer av deg hver eneste dag. Nå betyr ikke dette at vår kar ikke får masse oppmerksomhet. Han får mye kos hver eneste dag.
Gjest Spinell Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Jeg har en Toller på snart 1 år. Fra han var liten oppfordret oppdretteren oss til å variere dagen såpass at han ikke ble et vanedyr. Noen dager har vi lange turer på 2 timer, nooen dager 1 time og andre dager tar vi bare en liten runde i nabolaget. Han oppfører seg ikke noe anerledes fordi han får lang tur ene dagen og kort andre. Han er lite fornøyd uansett. Det med variasjon tror jeg er superviktig, og noe i alle fall jeg har brent meg på. Min hund ber om tur til fast tidspunkt hver bidige dag, og blir utrolig rastløs uten tur av en viss lengde. På den andre side har den en del vaner jeg setter utrolig stor pris på, f.eks at den helst vil sove lenge på morgenen Deilig å slippe mas klokken 6 i helgene!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Jeg har selv levd alene med hund og fulltidsjobb. Og å gjøre noe på kvelden er ikke lett. Fordi man ikke vil at hunden skal være alene mer enn den må. Ille nok med de 8-9 timene man er på jobb, og så skal den være alene på kvelden også. Den tanken orka ikke jeg. Så det var alltid å finne "barnevakt" om jeg måtte noe på kvelden. Frisørtimer ble det dermed ikke mange av Lite fest og moro også gitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå