HopelessFear Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg skal passe på en chinchilla for noen dager, men jeg vet ikke så mye om dem. Er det sant at de knekker veldig lett bein når en holder dem? Hvordan skal en løfte opp en chinchilla på rett vis? Hvor gammel kan en chinchilla bli?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Chinchillaer har veldig skjøre ribben. Når man holder et dyr vil man ofte reagere med å presse det inntil seg om det begynner å sprelle. Om man gjør dette med en chinchilla er sjansen stor for at man kan komme til å knekke ribbenene. Derfor skal de håndteres etter halen, som er det sterkeste leddet i hele dyret. Når man skal løfte dem tar man takk i halen, innerst ved haleroten (pass på så du ikke tar for langt opp og får med noe av den bløte pelsen på rumpa, da de kan slippe denne om de blir redd) og løfter dem over til hånden din så de kan sitte på den. De får ikke vondt av å henge og dingle i luften etter halegrepet, men jeg synes det ser litt barbarisk ut så jeg bruker bestandig å la dem sitte i den ledige hånden. Pass også på at du har ett godt grep om halen hele tiden mens du holder dem, de er litt skvetne disse dyrene så de kan fort finne på å bykse ut av hendene dine og falle i gulvet. En chinchilla kan godt bli opp til 15 år og over. Men den gjennomsnittlige levealderen på chinchillaer i dag er vel på bare 6 år, om jeg ikke husker feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå