Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei kg brukere

jeg er en gutt på 22 som ikke har studiekompetanse. manlger det siste året pga depresjoner og andre diverse ting som skjedde med meg da jeg var yngre. jeg skal nå ta det siste året som privatist etter gjentatte forsøk. har 2 år vgs, droppet ut ca 5 mnd før slutten av 3 året. prøvde deretter å ta siste året igjen, men holdt bare ut ca 4-5 mnd. nå, noen år etter har jeg det mye bedre, og depresjonene er borte, og skal nå ta det som privatist. men jeg fant ut at jeg ikke kan studere det jeg vil allikevel, da dette er et masterstudium på 5 år, og lånekassen har et visst ant år med støtte! skal jeg bare gi opp drømmen min da? noen tips? :(

huff, føler meg så uheldig for øyeblikket, så beklager syting

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

forstår jeg det riktig at du ikke får støtte av lånekassen til å studere i 5 år?

Skrevet

Du kan jo studere til lånekassen ikke gir deg støtte mer, så kan du ta resten av masteren på deltid om det er mulig. Så jobber du ved siden av?

• Liker 2
Skrevet

Et år eller to i arbeid, mens du tar noen enkeltfag som privatist og legger til side litt penger?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt opp mange "støtteår", siden jeg har droppet ut. Har to år VGS, droppet ut ca 5 mnd før 3 året, også gikk jeg 5 mnd av tredje året ved senere anledning. Nå skal jeg jo ta dette året som privatist. Vet ikke hvor mange år Lånekassen dekker, 8 tilsammen? Jeg trenger støtte for 6 år til inkludert dette året mitt med påbygg da studiet jeg vil ta tar 5 år. Jeg vil ta jus, men dette går det jo bare an å ta som privatist. Hva gjør jeg da? :( Kan jo ikke få lån heller..

Skrevet

Jeg har brukt opp mange "støtteår", siden jeg har droppet ut. Har to år VGS, droppet ut ca 5 mnd før 3 året, også gikk jeg 5 mnd av tredje året ved senere anledning. Nå skal jeg jo ta dette året som privatist. Vet ikke hvor mange år Lånekassen dekker, 8 tilsammen? Jeg trenger støtte for 6 år til inkludert dette året mitt med påbygg da studiet jeg vil ta tar 5 år. Jeg vil ta jus, men dette går det jo bare an å ta som privatist. Hva gjør jeg da? :( Kan jo ikke få lån heller..

Dette er jo ikke noe problem, det har skjedd med mange, mange før deg. Enten kan du jobbe i alle sommerferier og legge penger til siden slik at du kan studere på heltid sisteåret ditt når du ikke får støtte, eller så kan du bare vente til da og jobbe på siden av studiene. Som student har man heldigvis ikke så høye utgifter, og når du har kommet til sisteåret på jus vil du - om du har gjort det bra på studiet - klare å få en deltidsjobb som betaler såpass bra at du ikke trenger jobbe deg ihjel.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du gikk deler av vgs med ungdomsrett (mye mulig det heter noe annet) spiser dette ikke av de 8 årene du har rett på støtte fra Lånekassen.

Nå vet jeg ikke hvordan du løser dette med privatistfagene, men la oss si at du får støtte til dette fra LK (uten ungdomsrett) og bruker et år på det. Og kanskje du, i verste fall, mistet ett år sist du prøvde deg på vgs igjen (og det er ikke sikkert, kommer helt an på hvor gammel du var og hvilke rettigheter du hadde). Da har du fortsatt 6 år igjen med støtte etter privatistfagene dine, det må jo holde til denne utdannelsen din? ;)

Intet problem, altså. De 3 første årene dine spiste ganske sikkert ikke av disse 8 årene, da du sa du gjorde dette da du var yngre, og jeg regner med at du da hadde rett til å gå vgs.

Skrevet

Hvis du gir opp så lett kommer du ikke til å klare et fem års studium uansett... Ta deg sammen! Så får du til det du setter deg fore.

Skrevet

Ta opp fag fra VGS samtidig som du jobber, slik at du får snittet du trenger for å komme inn. Les gjerne litt juss på egen hånd, det er bare en fordel fordi jussen er et modningsfag. Det er mange på jussen ikke akkurat kommer rett fra videregående. Er enig med de som sier at du kan ikke gi opp så lett, jussen er et tungt studium og man trenger stå-på-vilje! Lykke til!

Snart ferdig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...