Gå til innhold

Trening vs kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært tynn, men føler jeg har fått mer og mer stusselig og utrent kropp. Og med et halvt år med masse eksamensstress, jobbsøkstress, reising og flytting har jeg ikke fått trent og i tillegg spist usunt.

Nå har jeg rett og slett fått skikkelig magefett som ikke forsvinner av seg selv! Dessuten har jeg umuskulerte lår legger og overarmer. Trenger å stramme litt opp, samt å bli kvitt magefettet. Er 25 og ellers ved god helse og føler meg sprek.

Trening og kosthold henger jo tett sammen, men hva er viktigst å tenke på for en som meg. Nå spiser jeg ganske sunt (dvs jeg er ikke fanatisk, men holder meg unna søtsaker). Må jeg legge om hele kostholdet til en ny "diett", eller bør jeg prioritere god trening? Hva må jeg isåfall tenke på å spise/ikke spise.

Hva slags trening er mest effektivt? Tenker trene styrke et par ganger i uka, pluss svømming og ridning og noe "tredemølling", samt gåturer ofte.

Hadde blitt kjempeglad for hjelp, tror det er mange med mye kunnskap her inne :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes det høres ut som en god plan jeg :) Du trenger ikke bli fanatisk ifht kostholdet eller kaste deg på en eller annen ekstrem diett. Bare tenk grovere, magrere og mer frukt og grønt! Drikk et stort glass vann før hvert måltid, og moderer porsjonene, kjenn etter og stopp å spise når du kjenner at du ikke er sulten mer, i stedet for å spise til magen faktisk sier stopp ;) Bruk frukt og grønt som mellommåltider, personlig liker jeg ikke grønnsaker så godt så for å ikke måtte tenke så mye på kaloriene ifht frukten spiser jeg mye frukt som har et høyt vanninnhold (feks appelsiner og vannmelon), da føler jeg meg mett samtidig som jeg ikke har fått noe særlig med kalorier. Lykke til :)

Endret av Honeydew
Skrevet

Du trenger å bygge muskler og brenne fett...ville spist rene kjøttprodukter og mye frukt og grønt, samt startet å jogge. Jogging hjalp meg å redusere fettprosenten samt at du får en veldig fin muskeldefinasjon :jepp:

Skrevet

Tusen takk for svarene :)

Er uhelbredelig og evig veggis, så kjøtt utgår ;) Men protein på andre måter da?

Jeg er egentlig fryktelig dårlig på å jogge, syntes det er så umotiverende. Hvor lenge av gangen er mest gunstig? Jeg kan ta en 20-30 minutters økt, men så begynner jeg å kjede meg.

Skrevet (endret)

Er uhelbredelig og evig veggis, så kjøtt utgår ;) Men protein på andre måter da?

Jeg er egentlig fryktelig dårlig på å jogge, syntes det er så umotiverende. Hvor lenge av gangen er mest gunstig? Jeg kan ta en 20-30 minutters økt, men så begynner jeg å kjede meg.

Vegeterianere bør ta tilskudd av aminosyrer dersom de ikke er veldig flinke til å spise belgfrukter/nøtter i riktig kombinasjon som inkluderer alle de essensielle aminosyrene.

Jeg mener å huske at tryptofan er det veldig lite av i alt annet enn animalsk føde.

Dersom du spiser egg bør du fortsette med det, og kanskje vurdere å øke inntaket eller kjøpe eggeproteinpulver.

endring:skrivefeil

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Jeg går ikke etter økter på så og så mange minutter, men etter kilometer. Jogger 3 km i uken, og prøver å følge med på forbedringer fra gang til gang. Om jeg f.eks tar den på 17 min en uke, er det jo en seier om jeg tar den på 16 min uka etter :) Føles ihvertfall mer motiverende for meg, enn bare å "jogge for å jogge". ..Men så trener jo jeg til opptaksprøve også da.

Gode kilder til proteiner utenom kjøtt er forresten meiereiprodukter og egg :)

Endret av Envy
Skrevet

Vegeterianere bør ta tilskudd av aminosyrer dersom de ikke er veldig flinke til å spise belgfrukter/nøtter i riktig kombinasjon som inkluderer alle de essensielle aminosyrene.

Jeg mener å huske at tryptofan er det veldig lite av i alt annet enn animalsk føde.

Dersom du spiser egg bør du fortsette med det, og kanskje vurdere å øke inntaket eller kjøpe eggeproteinpulver.

endring:skrivefeil

Takk :) Jeg tar proteinpulver etter anbefaling fra fysioterapeut og spiser mye melkeprodukter samt en del egg og nøtter :) (anbefaling forresten ingen å bli veggis, er jo bare stress! :P)

Jeg går ikke etter økter på så og så mange minutter, men etter kilometer. Jogger 3 km i uken, og prøver å følge med på forbedringer fra gang til gang. Om jeg f.eks tar den på 17 min en uke, er det jo en seier om jeg tar den på 16 min uka etter :) Føles ihvertfall mer motiverende for meg, enn bare å "jogge for å jogge". ..Men så trener jo jeg til opptaksprøve også da.

Gode kilder til proteiner utenom kjøtt er forresten meiereiprodukter og egg :)

Takk for tips, er mer motiverende det ja! Har ikke noe km-teller, men det er kanskje mulig å laste ned noe app til telefonen? (android)

TS

Skrevet (endret)

Hva er målet ditt med trening? Vil du være i form, være i form for å kunne noe spesielt eller akkurat det du sier få noen mer definerte muskler og gå ned i vekt? Det har litt å si for hvor motivert du er til ymse trening.

Planen din høres bra ut. Sunn mat og trening. Spesiell diett venter du med til du eventuelt ser at dette ikke er nok. Du trenger protein, heldigvis finnes det mange veggisproteiner.

Jogge kjedelig? Da bør du finne på noe annet. Hvis du ikke lærer å like det litt, alt blir morsommere når du får det til. Jogging på tredemølle er i hvert fall sykt kjedelig. Ute er litt lettere.

Styrke er bra for holdning og muskler. Jeg går lettest ned i vekt av utholdenhetstrening som varer litt. Noen går ned av styrketrening. Jogging utgår for deg, er sykkel eller ski alternativer?

Det aller viktigste er at du finne trening du liker med et ambisjonsnivå du tåler over tid. Det kommer alltid noen dager trening er et ork og det er de du må kunne selvdisiplinere deg til. Mange begynner alt for ambisiøst, må skippe noen treninger etter noen uker og kommer ikke igang igjen. Leser jeg litt mellom linjene kan dette være en fare, du vil begynne med litt av alt uten at veien er en viktig del av målet.

Edit: Rettet en feil setning

Endret av xyzzy
Skrevet (endret)

Takk :) Jeg tar proteinpulver etter anbefaling fra fysioterapeut og spiser mye melkeprodukter samt en del egg og nøtter :) (anbefaling forresten ingen å bli veggis, er jo bare stress! :P)

Takk for tips, er mer motiverende det ja! Har ikke noe km-teller, men det er kanskje mulig å laste ned noe app til telefonen? (android)

TS

Runkeeper feks.

Edit: som i RUN-Keeper. Ikke Runkee-Per.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg løper for det meste på mølle, og den teller jo. Men mange steder står det små skilt i veikanten med 1 km, 2 km, 3 km osv (aner ikke hva disse er godt for). Vi har en slik vei rett i nærheten, så når jeg jogger ute, bruker jeg disse :)

Men ja, det finnes apper til android. Samboeren min har en slik app, men husker ikke hva den heter. "track"-ett eller annet? :klo: Den teller kilometer, høydemeter, hastighet osv, veldig kjekk for både joggeturer, sykkelturer og fjellturer :jepp:

Skrevet

TS

Appen Endomondo har mange treningsfunksjoner.

Skrevet

Hva er målet ditt med trening? Vil du være i form, være i form for å kunne noe spesielt eller akkurat det du sier få noen mer definerte muskler og gå ned i vekt? Det har litt å si for hvor motivert du er til ymse trening.

Planen din høres bra ut. Sunn mat og trening. Spesiell diett venter du med til du eventuelt ser at dette ikke er nok. Du trenger protein, heldigvis finnes det mange veggisproteiner.

Jogge kjedelig? Da bør du finne på noe annet. Hvis du ikke lærer å like det litt, alt blir morsommere når du får det til. Jogging på tredemølle er i hvert fall sykt kjedelig. Ute er litt lettere.

Styrke er bra for holdning og muskler. Jeg går lettest ned i vekt av utholdenhetstrening som varer litt. Noen går ned av styrketrening. Jogging utgår for deg, er sykkel eller ski alternativer?

Det aller viktigste er at du finne trening du liker med et ambisjonsnivå du tåler over tid. Det kommer alltid noen dager trening er et ork og det er de du må kunne selvdisiplinere deg til. Mange begynner alt for ambisiøst, må skippe noen treninger etter noen uker og kommer ikke igang igjen. Leser jeg litt mellom linjene kan dette være en fare, du vil begynne med litt av alt uten at veien er en viktig del av målet.

Edit: Rettet en feil setning

Jeg vil trene for å bli holde meg i form og for å stramme opp. Trenger ikke gå ned i vekt, men trenger heller ikke fettet jeg har fått i det siste. Kan være helt ærlig jeg, jeg er absolutt ikke motivert til å trene i utgangspunktet, jeg er et bedagelig menneske. Men de periodene jeg har vært flink til å trene jevnlig har jeg likt det veldig godt og kost meg. Dessuten merker jeg det veldig godt på kroppen at det går helt feil vei og vil gjøre noe med det.

Har drevet med ridning i 15 år og har egen hest, så trening i form av ridning og stallarbeid går av seg selv. Svømming har jeg kommet inni igjen nylig, men blir alltid litt trøblete med mensen, osv. Svømmehall er like i nærheten, så skal ikke bli for mye ork sånn sett.

Jeg skal ikke trene på treningssenter (sats, elixia ol), det utgår totalt. Har gått i den fella før, det funker ikke for meg. Tenker trene i styrkerom på svømmehallen og hjemme.

Sykling utenom å sykle til jobb, trening og butikken utgår også, jeg kan ikke fordra sykling. Da er faktisk jogging bedre. Og ski er nok ikke akuelt, jeg er ikke en sånn type nordmann som er født med dem på bena (også er det aldri snø her heller! :P). Jeg går gjerne turer, kan gå i evigheter uten å begynne å kjede meg, men det er vel ikke trening nok og tar for mye tid. :/

Runkeeper feks.

Edit: som i RUN-Keeper. Ikke Runkee-Per.

Takk! Og.. LOL! :P

TS

Skrevet

Noe som er helt jævlig, men veldig effektivt er crossfit. Det passer egentlig for alle, fordi det tilpasses den formen man er i.

Men som sagt så er det helt forferdelig de minuttene det står på. Man jobber stortsett bare over anaerob terskel. Det betyr at man forbruker veldig mye energi på kort tid. Øktene er stortsett ikke lenger enn 15-20min (men med oppvarming og nedtrapping ca 1t).

Et annen bra avveksling fra jogging er fjellturer, eller skogsturer med sekk. Bra trening og godt for sjelen.

Skrevet

Da ser planen din i første innlegg bra ut.

Gå blir ofte litt for lett til å være ordentlig trening, men det spørs hvor fort det går og hvor lenge og ofte. Blir du andpusten. Du vinner ikke noe NM, men så er det ikke det du skal heller!

Skrevet

TS

Jeg kunne ikke fordra å jogge...startet egentlig med powerwalking...men på et punkt så ble jeg ikke sliten av det lenger, så bestemte meg for å begynne med korte joggeintervaller...Joggeintervallene ble bare lenger og lenger og i dag jogger jeg daglig.

Når du først har kommet i løpeform så er det veldig deilig og morro å løpe! Men veien dit er vondt og kjip...trodde jeg skulle dø i starten...måtte slepe bena med meg og lungene føltes som de skulle krepere når som helst.

Men resultatene det gir er helt suverent! Det er ingen annen idrett jeg har drevet med som krever så lite av tiden din og gir så gode og raske resultater :jepp:

Med en velbalansert diett bestående av korn, belgfrukter, nøtter, frø og grønnsaker får du fullverdig protein. Eksempler på kombinasjoner som gir fullverdig protein, er havregryn med melk, brødskive med tomatbønner, brød og melk, eller ris og erter.

Gode proteinkilder for vegetarianere er nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter, kornprodukter, egg og melkeprodukter. Soyabønner og produkter av soya inneholder fullverdig protein...

Kilde

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Blir så mye mer motivert til å begynne når det er hjelp og støtte å få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...