Gå til innhold

Marsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har to marsvin :) Hatt den i cirka et år, og lurer veldig nå. For jeg bruker pellets som burstrø og hører hele tida overalt at det skader føttene ders? Gjør det det? Og andre sier at man ikke må bruke spoon for det kan skade dem i rumpa og i øynene. Hva bør jeg bruke? Det samme med mat, noen sier helt ren pellets andre gnagerbladninger. Så vil spør rett ut her i stedet for å lese på nettsider.

Hva slags burstrø, hva slags merke, hvor få kjøpt?

Hva slags mat, hva slags merke, hvor få kjøpt?

Tusen takk :) Har to sammen forresten og de har stort bur og koser seg sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gnagermiks er vel det som er mest optimalt, siden det er mer variert.

Er usikker på underlaget, brukte sagflis når jeg hadde marsvin. Men en burde ikke bruke sagspoon som inneholder mye støv, fordi det ødelegger luftveiene og irriterer i øynene. Har hørt at noen bruker bark, men er ikke sikker på hvordan det er.

Skrevet (endret)

Jeg hadde spon og ett tykt lag med høy over, de stortrivdes i det!! :)

De fikk foresten nesten kun grønnsaker og frukt her, og litt tørrfor fra dyrebutikken :)

Endret av Redbull
Gjest Swipper
Skrevet (endret)

Som burstrø bruker jeg sånn kjempemyk sagflis/spon blanding. Husker ikke helt hva merket heter, men den pakken er sånn lilla aktig utenpå. For øyeblikket så måtte jeg nøye meg med en annen da de var utsolgt på butikken jeg pleier å handle :o)

Føttene til marsvin blir som regel litt hovne uansett, og pellets gjør det ikke akkurat noe bedre, etter hve jeg har hørt. Derfor satset jeg på sagflisen. Noen ganger så driver marsvinet og gnir rompa ned i sagflisen og får kanskje en liten bit som sitter litt fast i rompehullet, men det er ikke noe som plager han og jeg pleier å dra den forsiktig ut dersom jeg ser at han har det der.

Som for bruker jeg Cavia Nature. Har funnet ut at det er det lille marsvinet liker best. Har prøvd litt forskjellig, men denne typen er den eneste han spiser opp alt sammen. Tror nok du må prøve deg litt frem :o)

*skrivefeil*

Endret av Swipper
Skrevet

Finnes det en type pellets som gjør at de ikke får vondt? Hjelper det viss en del av buret har litt senger og sånn? Har noen andre merker på mat å anbefale? Og burstrø? Og hvor lønner det seg å kjøpe det fra?

Skrevet

Hvordan er det å bruke fleecepledd egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Gnagerblanding finnes det så mye rart i så så min fikk Oxbow Cavy Cuisine som inneholder de næringsstoffene marsvinet trenger. Også C-vitamin som er viktig for den.

• Liker 3
Gjest Swipper
Skrevet

Hvordan er det å bruke fleecepledd egentlig?

Husk at de tisser og bæsjer og at det er litt lettere å trekke inn i/skifte sagflis/spon enn et fleecepledd.

Skrevet

Hivs man fjerner bærsj hver dag da?

Skrevet

Fleecepledd er ikke helt ideelt når en tenker på lukt og kostnader. Fleecepledd har det med å suge til seg lukt, så det blir veldig stramt etterhvert, selv om en putter den i vaskemaskinen. Marsvin ødelegger det også veldig lett med å gnage på det og rive opp stoffet med neglene. Om det uller, så kan marsvinen sette det fast i halsen og bli kvalt. Jeg ville rett og slett ikke satset på det, nei.

Skrevet

Huff, det høres forferdelig ut! Hva slags merke av pelllets eller spoon bør jeg bruke da?

Skrevet

Jeg bruker fleecepledd i mitt bur, og det er helt uproblematisk. Men jeg må skifte på hele buret to ganger i uken, og dohjørnet oftere ellers blir det lukt.

Fleecepledd er ikke farlig, nettopp fordi fleece ikke fliser seg opp i små fiber som marsvinet kan sette i halsen o.l.

• Liker 3
Skrevet

Enig ang fleespladd. Dyr som kjeder seg kan begynne å dra ut tråder i håndkler f.eks.

Minnes at jeg fikk tips om å bruke flees akkurat under huset. Brukte halm resten av bunnen og kun pellets/yesterday news i dohjørne.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med marsvin, men derimot med tamrotter.

I mitt rottebur har jeg fleecepledd i bunnen og to hjørnedoer med strøet Yestedays' News i. Dette strøet fungerer bra mot lukt og skader ikke rottenes ømfintelige luftveier. Vet ikke om marsvin har samme luftveisproblemer som rotter, men vil tro at vanlig sagflis av bartrær ikke er bra for noen dyr uansett, ettersom det støver mye. Sagflis av f.eks. bøk eller osp er derimot helt OK, men det er det ikke så lett å få tak i.

Å ha fleece i bunnen er ikke noe problem her i gården. Jeg har også flere fleecehengekøyer som rottene ligger i daglig. Jeg slenger alle pleddene jevnlig i vaskemaskinen på 50-60 grader, og da er de helt luktfrie og fine etterpå. Skifter på fleecen i buret 1-2 ganger i uken.

Når det gjelder mat tror jeg ikke gnagerblandinger er optimalt for noen dyr. Dette fordi de er laget for gnagere generelt, og ikke spesifikt for én art, og dette blir ganske høl i huet ettersom forskjellige arter har forskjellige næringsbehov. En rotte skal ikke spise det samme som et marsvin. Det sier seg selv. Så kjøp heller rene marsvinblandinger, jeg ville valgt et fôr som har identiske biter. Dette for å unngå at dyra plukker ut favorittbitene sine og dermed ikke får i seg alle næringsstoffene som egentlig er i fôret.

Skrevet

Marsvin har også ømfintlige luftveier, så spon og sagflis er ikke ideelt. Dessuten fester det seg lett som klumper i pelsen på langhårede svin, og det blir fryktelig mye gris rundt buret når de løper rundt.

Skrevet

Hei, jeg har to marsvin :) Hatt den i cirka et år, og lurer veldig nå. For jeg bruker pellets som burstrø og hører hele tida overalt at det skader føttene ders? Gjør det det? Og andre sier at man ikke må bruke spoon for det kan skade dem i rumpa og i øynene. Hva bør jeg bruke? Det samme med mat, noen sier helt ren pellets andre gnagerbladninger. Så vil spør rett ut her i stedet for å lese på nettsider.

Hva slags burstrø, hva slags merke, hvor få kjøpt?

Hva slags mat, hva slags merke, hvor få kjøpt?

Tusen takk :) Har to sammen forresten og de har stort bur og koser seg sammen.

Vi brukte sånn "pellets" eller noe. Gul pose med svensk skrift og en katt på mener jeg. De har de i gjennomsiktige og. Det som støver minst og suger piss bra.

Du bør kjøpe CARE+ fôr, sånn hundefôr-ish... Det er mest vitaminer og slikt i. Det andre er mer "snop" så det kan du gi på siden isåfall.

Skrevet

Takk for svar, tror jeg går for pellets, tar ikke sjansen med fleece. Men har andre flere generelle tips så bare kom med dem :) Tusen takk :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Noen andre erfaringer?

Skrevet

Har du prøve med høy eller ensilage?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...