Mynona Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg var ferdig å spise middag for 1 time siden. Da var jeg god og mett, men nå gnager det i magen, og jeg er kjempesulten igjen. Jeg hadde en kort joggetur rett før middag (bare 20 min, for mye vann i skogen) og har spist 1 kyllingfilet, 1 stor potet, 1 gulrot og brokkoli med smeltet smør på potetene. Er det en feil sammensetning av maten som gjør at den ikke metter så lenge?? Jeg synes jeg blir så fort sulten etter middag hvis jeg spiser den typen måltid som jeg har gjort i dag. Pizza holder f.eks mye lenger. Educate me please.
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 har det sånn hver gang jeg spiser middag jeg..irriterende.. -_-
Gjest Niema Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Samme problemet her, har dessverre ikke noe godt svar.. Muligens for lite fett? Det er jo en del fett i pizza i motsetning til den middagen du nevner.
Gjest Cecilia L Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Synes ikke den middagen var så stor med tanke på at du trener også. Vet ikke hva du spiser ellers i løpet av den dag? Om du spiser lite ellers, så er det klart at du blir sulten til kvelden, etter trening og en så liten middag. Hva med en liten dessert etterpå? F.eks hakkede mandler med kesam og litt honning? Proteinrikt, og sunt.
Geparden Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Noen spørsmål: Det er ikke et stort måltid. Hvor mye pizza gjør deg mett i forhold til hvor mye du spiste nå? Er det samme mengde mat/kcal? Det kan komme av å spise for lite gjennom dagen. Hvor mange kcal er du i underskudd? Hvilken mat gir deg metthetsfølelse lenge, og hvilken gir deg kort? Varierer mengden mat du spiser mye?
Meridian Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 (endret) Jeg var ferdig å spise middag for 1 time siden. Da var jeg god og mett, men nå gnager det i magen, og jeg er kjempesulten igjen. Jeg hadde en kort joggetur rett før middag (bare 20 min, for mye vann i skogen) og har spist 1 kyllingfilet, 1 stor potet, 1 gulrot og brokkoli med smeltet smør på potetene. Er det en feil sammensetning av maten som gjør at den ikke metter så lenge?? Jeg synes jeg blir så fort sulten etter middag hvis jeg spiser den typen måltid som jeg har gjort i dag. Pizza holder f.eks mye lenger. Educate me please. Det er nok mangel på fett i måltidet ditt! Jeg snakker bare av egen erfaring, og fra andre som opplever det samme som meg, at de blir god og mett av fett Før spiste jeg brød, ris, pasta, potet, sukker og jeg ble fort sulten. Mest fordi jeg ikke hadde noe særlig fett i kostholdet. Så må man huske å drikke nok vann. Vann metter litt, og ofte om man er sulten kan det hende man egentlig er veldig tørst? Når jeg f.eks. spiser kyllingfilet med grønnsakswok eller salat til(du må ikke være redd for å bruke grønnsaker, brokkoli, blomkål, vårløk, squash, gulrot - mine favoritter), så har jeg alltid sunt og godt fett til som f.eks. hjemmelaget oljedressing, avokado og/eller diverse nøtter, kjerner, frø i maten. Det er det som skal til for at det skal mette. Der andre ville velge sukker, ris, potet eller brød velger jeg FETT! Proteinene i kyllingen er viktige byggestener for kroppen, og grønnsakene gir gode karbohydrater og vitaminer, mineraler og sporstoffer som kroppen trenger. Fettet, derimot, får hele måltidet til å mette, og er viktig for kroppen også. Fettet inneholde viktige fettsyrer som kroppen er avhengig av for å fungere optimalt. Selv spiser jeg ikke noe karbohydrat eller stivelse fra ris, potet, mel eller sukker, KUN karbohydrater fra frukt, grønt, bær og urter. Vet ikke om dere ble klokere av svaret PS: Når jeg er på farten, har jeg alltid en vannflaske og en stor pose med nøtter - som regel cashewnøtter eller valnøtter, og det kommer jeg ganske langt med. Nøtter inneholder mye sunne fettsyrer og proteiner, og metter veldig. Ikke vær redd for å spise nøtter! Endret 28. august 2011 av meridian
Spøkelse Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Kun èn av hver liten grønnsak utgjør jo ikke et stort måltid Du kan med god samvittighet spise MASSE av disse grønnsakene (kanskje ha litt mindre poteter enn det andre) i tillegg til porsjonen din med kjøtt. 1
Blair Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Drikk et stort glass vann, kan hende du bare er tørst... Føles likt innimellom.
Mynona Skrevet 29. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2011 Glemte vel å legge til at jeg ikke slanker meg. Lever ikke på diett eller noe. Men jeg spiser meg mett, og blir sulten igjen fort. Jeg aner ikke kcal, for det teller jeg ikke, men jeg spiser omtrent samme volumet med mat hver dag. Tallerken er fylt opp. Det hørtes lite ut når jeg listet det opp, men det er volum på det altså. Det jeg føler holder metthetsfølelsen lenge er egentlig junkfood. Spiser ikke noe mer i volum, men blir bare ikke sulten igjen like fort. Jeg har tenkt at jeg kanskje blir mettere av karbohydrater, men det er kanskej fettet som gjør meg mett, ikke karboen. Det som gir meg kort metthetsfølelse er som regel typisk sunn og mager mat. Kylling og grønnsaker. Jeg lever stort sett på kylling og grønnsaker (som regel i wok). Og det jeg spiste i går var litt kjedelig i grunn, for det var ikke noe stort utvalg i kjøleskapet. Skulle egentlig spise fisk, men den var blitt dårlig, så da var det litt så som så med tilbehør i går. En foreslo dessert, men jeg orker ikke det rett etter middag, for da er jeg jo mett. Så det er ikke det at jeg ikke blir mett, men jeg blir sulten så fort igjen. Og ikke legg for mye vekt på at jeg trener, for det er ikke mye. Har litt motivasjonsvansker etter en skade, så det er ganske minimalt. I går f.eks lå jeg på sofaen hele dagen, men jogget sakte i 20 min, så var ikke spesielt aktiv. I dag skal jeg prøve ny oppskrift, den er vegetar, så får se om det metter eller ei. Det er linser i den, og det pleier å gi metthetsfølelse...
daemonia Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 Jeg var ferdig å spise middag for 1 time siden. Da var jeg god og mett, men nå gnager det i magen, og jeg er kjempesulten igjen. Jeg hadde en kort joggetur rett før middag (bare 20 min, for mye vann i skogen) og har spist 1 kyllingfilet, 1 stor potet, 1 gulrot og brokkoli med smeltet smør på potetene. Er det en feil sammensetning av maten som gjør at den ikke metter så lenge?? Jeg synes jeg blir så fort sulten etter middag hvis jeg spiser den typen måltid som jeg har gjort i dag. Pizza holder f.eks mye lenger. Educate me please. Min personlige erfaring er at jeg blir fortere sulten dersom jeg ikke spiser nok proteiner. Fett gjør ingenting for meg annet enn å gjøre meg kvalm, til og med før jeg fikk problemer med galleblæra. Karbohydrater metter best om det er fullkorn, grove produkter, eller frukt og grønnsaker. Vanlig pasta og vanlig hvit ris metter ikke lenge nok. Så mitt tips til deg er mer proteiner, og mer grønnsaker/gode karbohydrater med resistent stivelse, slik som i fullkornsprodukter og karbohydrater med høyt fiberinnhold.
2shy Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 Enig i at det kan være mangel på fett i måltidet, samt pøs på med mer grønnsaker og drikk godt med vann (gjennom hele dagen). Hva du spiser de andre måltidene og hvor ofte du spiser spiser en stor rolle. Kanskje bytte ut poteta med upolert ris (brunris, naturris e.l), det gir langsomme karbohydrater som også gir bedre og lengre metthetsfølelse. Også, tygg maten godt og ta deg god tid når du spiser.
Mynona Skrevet 29. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2011 Enig i at det kan være mangel på fett i måltidet, samt pøs på med mer grønnsaker og drikk godt med vann (gjennom hele dagen). Hva du spiser de andre måltidene og hvor ofte du spiser spiser en stor rolle. Kanskje bytte ut poteta med upolert ris (brunris, naturris e.l), det gir langsomme karbohydrater som også gir bedre og lengre metthetsfølelse. Også, tygg maten godt og ta deg god tid når du spiser. Spiser som regel frokost, lunsj og middag. Også blir det alltid noe kveldssnaks. Frokst blir som regel frukt, lunsj 4-5 brødskiver. Men tygge maten godt er nok det jeg er flinkest på. Jeg spiser så sakte at andre får litt noia nesten. Legger fra meg bestikket mellom hver bit osv. I dag blir det fylte paprika med sopp, linser, tomat, mais, løk og ost. Jeg gjetter at dette ikke metter hele kvelden. Så har noe musli og yoghurt i bakhånd til kvelds...
2shy Skrevet 29. august 2011 #14 Skrevet 29. august 2011 Spiser som regel frokost, lunsj og middag. Også blir det alltid noe kveldssnaks. Frokst blir som regel frukt, lunsj 4-5 brødskiver. Men tygge maten godt er nok det jeg er flinkest på. Jeg spiser så sakte at andre får litt noia nesten. Legger fra meg bestikket mellom hver bit osv. I dag blir det fylte paprika med sopp, linser, tomat, mais, løk og ost. Jeg gjetter at dette ikke metter hele kvelden. Så har noe musli og yoghurt i bakhånd til kvelds... 4-5 brødskiver til lunch er ganske heftig. Du burde heller fordele lunchen på 2 måltider, og velg et grovt brød med lavere GI (sjekk at det ikke inneholder sukker/honning, sirup o.l, og velg spelt/korn fremfor fin hvete). Få i deg fett fra sunne kilder daglig som litt nøtter (ubehandlede, mandler er veldig bra), fet fisk, kaldpresset olivenolje o.l
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå