Gå til innhold

Trenger førstehjelp til hagen min

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt hus, og jeg er stolt eier av min første hage.

Problemet er at jeg har absolutt ikke peiling på noe som helst av hagestell og det meste som er her nå er dødt eller halv-dødt..

Så jeg håper på litt nødhjelp av snille KGere :)

Problem 1: Ved siden av inngangsdøren er der et lite bedd på ca 1/2*2m. Nå er der bare visne kvister. Jeg leste en plass at man kan plante løk til f.eks tulipaner om høsten? Er det sant? Før det tror jeg ville bli fint til våren :)

Hvordan gjør man i så fall det? (husk inn med teskje ;))

Problem 2: Jeg har (tror jeg) et morellebærtre som er veldig høyt, så høyt at jeg ikke når de 4 morellebærene som har kommet i år. Skal dette treet kuttes noe? Eller bare fortsette å vokse? Å hva kan jeg gjøre for å evt få flere bær neste år?

Problem 3: Jeg har også (tror jeg) en solbærbusk og en stikkelsbærbusk, men også her er det få bær. Kan sikkert telle de også på en hånd. De er ganske små busker, men ser gamle/visne ut. Hva gjør jeg med dei?

Problem 4: Jeg har faktisk en rosebusk! (tror jeg) Men det er bare en liten "stamme" med tre roser på. Det kjedelige er at den vokser i et gjengrodd bed, som går i ett med plenen. Kan jeg flytte den på et vis? Og hva kan jeg gjøre for den før vinteren kommer? Og få den til å se litt "mer ut. Den ser veldig pjusken ut der den står..

Som sagt så er jeg helt grønn. Har dere andre viktige grunnleggende hagetips, så kom med det også! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende med gammel hage :)

Jeg ville absolutt bare ha fått bort ugresset nå i høst og så sett hva som egentlig kommer opp til neste vår og sommer. I høst kan du finne ut hvilke trær og busker som finnes i hagen og når og hvordan du skal beskjære eller flytte på dem. Ta en tur innom biblioteket og lån et par hagebøker.

Gjest only me
Skrevet

Du kan plante tulipanløker på høsten.

Det står på pakkene hvor dypt ned du skal stikke dem, og ellers god beskrivelse på hvordan det skal gjøres.

Bedet ditt bør du evt. spa opp og blande inn litt ny jord.

Rosebusken, stikkelbærsbuskene, morellbusken og solbærbuskene ville jeg tatt og klippet ned greinene som er døde og kappet litt på lengden også. Evt satt på netting som er beregnet for å beskytte vinterstid.På våren gjerne gjødsle litt.Ha på rikelig med vann.

Gjest Unknown
Skrevet

Vel, nå var mannen ute og klipte plenen, og plutselig (!) så var morelletreet mitt borte.

En tur på biblioteket er planlagt og så får jeg finne frem til en Plantasjen med erfarne selgere, som kanskje kan hjelpe meg litt! :)

Skrevet

Vel, nå var mannen ute og klipte plenen, og plutselig (!) så var morelletreet mitt borte.

Da trenger du jo ikke å bekymre deg om beskjæring av det :tommelsmil:

Jeg hadde ikke gått i gang med å beskjære noe nå på denne tiden av året i en ukjent hage. Ikke alt vil klippes i på høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...