Gå til innhold

Råd om fotografering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å begynne å fotografering, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bli flink.

Jeg har et FinePix S5800, tror dere det er bra nok?

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/specifications/s/finepix_s5800/

Jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det riktig. Jeg har også tenkt å skaffe med Photoshop. Dessuten har de Photography Soceity på universitet mitt som jeg kan joine.

Noen som driver med denne hobbyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra nok til hva da?

Jeg tror du kan lære en hel del om fotomed det kameraet, og ha mye moro.

Så vidt jeg kan se så har du muligheten til å bruke manuelle eller halvautomatiske innstillinger, og det vil jeg råde deg til å lære deg.

Fotokompendiumet og denne guiden på diskusjon.no er fint lesestoff.

Ellers gjelder det å øve, prøve seg frem og å ha det gøy :)

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Lær deg blender, lukkertid og ISO, så er du på god vei til å kunne ta bilder manuelt, noe som gjør at du får full kontroll over bildene :)

Ellers er det bare å øve, øve og øve!

Gjest henriett3
Skrevet

Du kan lese michael freemans 101 tips til digital fotografering :) Ellers må du bare øve :) Prøv lightroom i 30 dager gratis og se om det fungerer for deg. For meg som jobber som journalist på nettet ved siden av studiet, fungerer det helt fint med lightroom :)

• Liker 1
Skrevet

En bok som er veldig nyttig er "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Derfra har jeg lært alle småtriksa mine. Veldig praktisk bok som en kan slå opp i. Blender, lukkertid og ISO er veldig viktig å lære seg, som Daenery sa. Med det kommer en ganske langt. ^^

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville meldt meg på kurs/workshop, siden du da har mulighet til å kombinere teori og praksis! :foto: Samt spørre spørsmål og møte andre med samme interesse

Jeg er fotograf selv (har et lite enkeltmannsforetak), og vet hvor vanskelig det kan være å motivere seg selv og lære nye ting når man er alene

Gjest henriett3
Skrevet

Jeg ville meldt meg på kurs/workshop, siden du da har mulighet til å kombinere teori og praksis! :foto: Samt spørre spørsmål og møte andre med samme interesse

Jeg er fotograf selv (har et lite enkeltmannsforetak), og vet hvor vanskelig det kan være å motivere seg selv og lære nye ting når man er alene

Workshop er jo for det meste veldig dyrt. De jeg har vært på har kostet fra 2000-5000 kroner.. Men det kan jo være verdt det også..

Skrevet

Workshop er jo for det meste veldig dyrt. De jeg har vært på har kostet fra 2000-5000 kroner.. Men det kan jo være verdt det også..

Jo, men jeg kan blir med på Photography society på skolen min. Det kostet veldig lite for medlemskap og de skal ha workshops og sånn, dessuten har de mørkerom som man kan få bruke. Men jeg trenger jo ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...