AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Hei KG! Jeg er ei jente som har gått grunnkurs formgiving og vk1 tegning for og farge. ble aldri ferdig med siste året pga sykdom. Jeg tar nå allmenn på bygg som privatist, og har veldig lyst til å fortsette med jus. Har lest litt rundt, og vet at Tromdø, Bergen og Oslo har studiet. Men fant nylig ut at de hadde det i Tr.heim også?! Så litt rundt på nettet, men står så mye negativt om det. Aner noen hvorfor? Og vet noen hvilke fag det vil være igjen på vitnemålet mitt på alle 3 årene? Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 I trondheim så er det folkeuniversitete som har jusstudiet. Man kan søke igjennom universitetet i tromsø (tror jeg? eller var det oslo?) og slippe å betale mange tusen for privatskole. Ellers koster det mange penger. Men såvidt jeg har forstått så må man ta eksamen ved et universitet, så om du studerer i trondheim må du feks til tromsø for å avlegge eksamen. Kan bli dyrt. Arrester meg om jeg tar feil.... Har også forstått det slik at forelsning kun er på ettermiddag/kveld.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Nettopp. Studiet har et dårlig rykte fordi det ikke er et reelt studium på universitetet. Tidligere kunne du også bare ta de første to avdelingene der før du måtte videre til et universitet.
Belle de Jour Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Eksamen er vel den samme som de har på universitetet (samme sensorer og?). Men etter hva jeg har hørt er det ingen opptakskrav for å komme inn i Trondheim, kun at man har et vitnemål. Da blir det automatisk lavere status enn f.eks i Oslo hvor snittet er veldig høyt. Vet ikke så mye om Folkeuniversitetet, mens universitetene i Norge er jeg godt kjent med, og da blir det automatisk til at jeg "stoler" mer på de. Kanskje mange andre tenker sånn også? Skal uansett ikke uttale meg om undervisningen der, da jeg ikke kjenner til opplegget.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Eksamen er vel den samme som de har på universitetet (samme sensorer og?). Men etter hva jeg har hørt er det ingen opptakskrav for å komme inn i Trondheim, kun at man har et vitnemål. Da blir det automatisk lavere status enn f.eks i Oslo hvor snittet er veldig høyt. Vet ikke så mye om Folkeuniversitetet, mens universitetene i Norge er jeg godt kjent med, og da blir det automatisk til at jeg "stoler" mer på de. Kanskje mange andre tenker sånn også? Skal uansett ikke uttale meg om undervisningen der, da jeg ikke kjenner til opplegget. Man har i utgangspunktet ikke andre opptakskrav enn studiekompetanse nei, men om man søker igjennom ett eller annet universitet og kommer inn der, følger undervisning på fu, så slipper man skolepenger på titusner pr semester.
Gjest Survival Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Man har i utgangspunktet ikke andre opptakskrav enn studiekompetanse nei, men om man søker igjennom ett eller annet universitet og kommer inn der, følger undervisning på fu, så slipper man skolepenger på titusner pr semester. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Hvis jeg f.eks. er bosatt i Nord-Norge og vil studere jus i Trondheim ved folkehøgskolen, kan jeg da søke gjennom f.eks. NTNU eller UiT for å komme direkte inn på folkehøgskolen? Er det da undervisning og forelesinger i jus der, eller er man da privatist som leser alt på egenhånd? Er det akkurat det samme som å være jusstudent ved de andre universitetene?
kirstiJ Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Du kan også søke bachelor juss i Lillehammer. Etter tre år søker du Bergen og avslutter der. Fordelen er at du får mye mer hjelp da det er færre studenter per foreleser, samtidig som du får de samme fagene som i Bergen. Det er også lettere å komme inn, og mens du går der bygger du jo alderspoeng slik at du sannsynligvis kommer inn på UiB når de tre årene på Lillehammer er over.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Hvis jeg f.eks. er bosatt i Nord-Norge og vil studere jus i Trondheim ved folkehøgskolen, kan jeg da søke gjennom f.eks. NTNU eller UiT for å komme direkte inn på folkehøgskolen? Er det da undervisning og forelesinger i jus der, eller er man da privatist som leser alt på egenhånd? Er det akkurat det samme som å være jusstudent ved de andre universitetene? Du kan søke igjennom det universitetet som folkeuniversitetet (IKKE folkehøgskole!!) samarbeider med. NTNU tilbyr ikke jus, mener det er UiO eller UiT som samarbeider med fu. Det er forelesninger, men mener de foregår på kveldstid. Den eneste praktiske forskjellen ved å søke på universitet først, iforhold til å bare gå direkte igjennom fu er at (som allerede skrevet) man slipper å betale skolepenger på flere 10tusen pr semester. Så vidt jeg vet. Det er forelesninger, men etter hva jeg har hørt er et på ettermiddagstid.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Alle som går på FU i Trondheim tar eksamen som privatister ved juridisk fakultet, UiO. UiO er per idag det eneste lærestedet der man kan ta eksamener som privatist. Det vil si at man tar samme eksamen som de som har studierett ved UiO og privatister som leser på egenhånd. Muligheten til å ta eksamener i masterstudiet er i ferd med å bli avviklet, se info her: Privatist ved juridisk fakultet, UiO Poenget med å gå på FU i Trondheim, er å få undervisning som man ellers ikke ville fått. Dette koster 30.000/40.000 i året. I tillegg på man betale privatistgebyr ved UiO, som sist jeg sjekket var på rundt 6000. Du finner forøvrig mye info om jusstudiet på Jusstudent.com
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 Man har i utgangspunktet ikke andre opptakskrav enn studiekompetanse nei, men om man søker igjennom ett eller annet universitet og kommer inn der, følger undervisning på fu, så slipper man skolepenger på titusner pr semester. Selv om man har studierett ved UiO, må man betale om man ønsker å følge undervisningen ved FU. Det blir ikke gratis av den grunn. Den eneste forskjellen er at man slipper å betale privatistgebyr for hver eksamen ved UiO.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 Eksamenene må du forresten reise til Oslo for å ta, så det er jo en utgift som kommer i tillegg til FU og privatistgebyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå