sobrello Skrevet 28. august 2011 #1 Del Skrevet 28. august 2011 Hva trenger jeg å huske på? Hva må jeg gjøre? Erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #2 Del Skrevet 28. august 2011 mat som er beregna til kattuger..noen leker som de kan leke med. en kasse med kattesand i. matskål og vann.. gjerne sånn kloregreie som de kan kvesse kløra sine på.. og la den være inne den første uka før du tar den med ut.. og se til den når den er ute.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 28. august 2011 #3 Del Skrevet 28. august 2011 Er det selve importen eller katteholdet du tenker på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sobrello Skrevet 28. august 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 28. august 2011 Selve importen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #5 Del Skrevet 28. august 2011 åja..haha xD sorry ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #6 Del Skrevet 28. august 2011 Innførselsvillkår for hund og katt Jeg ville sørget for å få med en vetrinærattest fra vetrinær i Sverige Samt at kattungen er chip'et (har eget pass) Oppdretter bør være oppegående på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sobrello Skrevet 28. august 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 28. august 2011 De er chippet og registrerte. Rabisvaksine eller ikke? Det står begge deler... Bendelorm kur? sto det en plass Også dette med toll... hva er erfaringa der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #8 Del Skrevet 28. august 2011 de skal være behandlet med praziquantel (virkemiddel) ved reise inntil Norge fra Sverige mot bendelorm, siden det er en kattunge kan den gjerne få drontal eller milbemax som også tar spolorm. her finner du mer info: http://www.mattilsynet.no/aktuelt/nyhetsarkiv/dyr/alle_hunder_og_katter_som_kommer_til_norge_fra_sverige_skal_v_re_behandlet_87968 (egenbehandlingskjem som skal fylles ut printer du ut nederst fra siden...) Husk å omregistrere chipen når du kommer til Norge til å også gjelde i dyreidentitet... : http://dyreidentitet.no/index2.html (her skal det signeres av norsk veterinær, så kan gjøre med vaksine/kontroll i Norge.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 28. august 2011 #9 Del Skrevet 28. august 2011 De trenger i hvert fall ID merking, vaksine mot rabies og alle veterinærattester og dokumenter om hvem katten er og hvor den kommer fra må være i orden. Tror ikke den trenger karantene når den kommer fra Sverige, eller...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #10 Del Skrevet 28. august 2011 Rolig nå damer Viktig å lese overskriftene til de ulike kapitlene. Sverige, UK og Irland er ikke rabies-infiserte land, og (som lenken min) presiserer så er det betraktelig mye lavere krav mht. import fra Sverige, UK og Irland enn fra andre EU land (som det er strengere regler ved innførsel fra). De srengeste reglene gjelder ved innførsel fra ikke listeførte tredjeland. Her kommer karantenekravene inn i bildet. karantenekravene vil selvsagt også gjelde dersom et ikke rabiesvaksinert dyr fra land hvor rabies eksisterer, skal innføres til Norge. Forøvrig kjenner de aller fleste vetrinærer disse reglene meget godt, og de fleste kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sobrello Skrevet 28. august 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 28. august 2011 Okey, så kattungen er chipet registret vetrinærattest og må ha bendelormkur. ikke vakisne hva med tollen? noen erfaring der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #12 Del Skrevet 28. august 2011 tror ikke man trenger å fortolle katter? oO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #13 Del Skrevet 28. august 2011 Fra Sverige: Ingen krav om pass. Eier bør ev. kunne vise fram en vaksinasjonsattest eller lignende som bevis på at dyret er norsk/svensk. Ved transitt gjennom Sverige skal kjæledyrpass fremlegges ved grensepassering inn til Norge. Fra alle EØS-land unntatt Sverige, UK og Irland: Veterinærsertifikat eller pass som inneholder navn på dyrets eier, en beskrivelse av dyret og dokumentasjon for gyldig ID-merking. Vaksinasjon mot rabies. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. august 2011 #14 Del Skrevet 28. august 2011 http://www.nordstrand-dyreklinikk.no/aktuelt/52 her står det noe.. sorry for spam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #15 Del Skrevet 28. august 2011 Fra Sverige: Ingen krav om pass. Eier bør ev. kunne vise fram en vaksinasjonsattest eller lignende som bevis på at dyret er norsk/svensk. Ved transitt gjennom Sverige skal kjæledyrpass fremlegges ved grensepassering inn til Norge. Fra alle EØS-land unntatt Sverige, UK og Irland: Veterinærsertifikat eller pass som inneholder navn på dyrets eier, en beskrivelse av dyret og dokumentasjon for gyldig ID-merking. Vaksinasjon mot rabies. Ved transitt gjennom Sverige: selvsagt rabiesvaksine. Dyrets opprinnelsesland er jo i transitt-tilfeller utenfor Sverige (utenfor rabies-fritt område) Jeg ville ikke kjøpt en uvaksinert katt, ikke engang i Sverige. Og jeg ville sørget for å ha med meg vaksineattesten ved innførsel, krav eller ikke. Men, ring nå Mattilsynet i morgen og spør hvilke krav som gjelder (anbefaler da Mattilsynest Østfold, eventuelt Tollvesnet på Svinesund). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sobrello Skrevet 28. august 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 28. august 2011 Den har/blir å få de vanlige vaksinene. Men jeg mente at den ikke trengte spësifkt å fa rabisvaksine med denne importen. Hva med toll da dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #17 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Sverige er rabiesfritt område, så (så langt jeg vet) er det ikke krav om rabiesvaksine ved innførsel av svensk katt fra Sverige. Kommer katten opprinnelig fra et land utenfor Sverige så er situasjonen annerledes. Nå er det også krav om behandling for revens lille bendelorm før innførsel fra Sverige da denne bendelormen er påvist i noen tilfeller i Sverige (dette er behandlet tidliger i tråden). For toll synes jeg du skal ringe Tollvesnet. p.s. Du er veldig uspesifikk Sobrello.... Hvor kommer kattungen opprinnelig fra ? Er det en rasekatt fra en oppdretter ? - og... er det egentlig et eventuelt tollgebyr du bekymrer deg for ? d.s. Endret 28. august 2011 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sobrello Skrevet 28. august 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 28. august 2011 Opprinnelig? Kattungen er født i sverige ja, det er en rasekatt fra en svensk oppdretter. Lurte på opprinnelig alt har fått svar på det meste uten om toll. Da jeg ikke vet hvordan det foregår.. jeg skal fly hvis det gjør noen forskjell og da er kattunge ca 14 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 29. august 2011 #19 Del Skrevet 29. august 2011 Hva med toll da dere? er dette en rasekatt med "verdi" så vil du måtte ut med 25 % av kjøpesum + fraktkostnad ved import norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #20 Del Skrevet 29. august 2011 er dette en rasekatt med "verdi" så vil du måtte ut med 25 % av kjøpesum + fraktkostnad ved import norge. Om du er ute av Norge i over 24 timer, og katten ikke koster over 6000,- NOK, så kan man vel ta den inn som reisegods? Det gjorde jeg da jeg tok inn en Amerikansk miniatyrhest:) Men, det er kanskje ikke lov om man skal bruke katten i avl? Ellers er det som flere skriver nå påkrevd med markkur for "dvergbandmask" som den kalles i Sverige. Den skal tas rett før innreise til Norge. Anbefaler ikke Droncit, de pillene er digre, og ikke helt enkle å få i katta... Jeg kjøper Milbemax(eller noe sånt) på apoteket i Sverige, siden det kun er Droncit som er uten resept her hjemme nå. Jeg ville IKKE sluppet ut katten på egen labb, og det er ikke bare fordi det er en rasekatt. Det er mange farer for utekatter... Og mange oppdrettere ønsker ikke å selge katter til folk som skal ha utekatt, men vil at man skal ha kattegård, innettet balkong, eller lufte den i sele...Uansett så skal ikke katter slippes ut uten tilsyn før de er langt bortimot ett år gamle, de mangler nemlig stedsans. Det er en grunn til at så mange katter som blir etterlyst, eller blir funnet av andre, er unge katter... Fertile katter skal IKKE slippes ut alene, katten bør i tilfelle være både chippet(utekatter bør ha øremerking i tillegg), vaksinert og kastrert først. Det er ca 100 000 hjemløse katter i Norge, vi trenger ikke flere... Lykke til med pusen TS, selv her jeg fem stykker, har både huskatter og rasekatter, alle går kun ut i kattegård. Har du flere katter? Og hvis ikke, har du vurdert en selskapskatt for den du får nå? Det er riktignok dobbelt så dyrt med to katter, men ikke på langt nær dobbelt så mye jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå