AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 En i familien min har våpen hjemme siden han gikk i militæret. Er det slik at det er flere som har det etter mange år siden de var i militæret?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Hvis det er et våpen som er eid av militæret og han er helt ute av systemet, dvs ikke drar på rep eller kan bli innkalt til tjeneste ved behov, høres det rart ut at de ikke har bedt om å få det tilbake.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Han kan kun ha våpen fra forsvaret om han fortsatt har noe med dem å gjøre, ala heimevernet eller noe reservist-opplegg. Hvis han er helt FERDIG med militæret kan han ikke ha et militært våpen der. Våpnene tilhører nemlig forsvaret, så det er ikke slik at noen kan sitte igjen med et våpen etter de er dimmitert. Det finnes selvsagt et fåtall som stjeler våpen, og det er ulovlig, men siden vi vet så lite om familiemedlemmet kan det godt hende han har en lovlig grunn til å oppbevare våpenet. Det er umulig for oss å si.
SmallTalk Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 (endret) En i familien min har våpen hjemme siden han gikk i militæret. Er det slik at det er flere som har det etter mange år siden de var i militæret? Han kan fortsatt være i HV selv om det er mange år siden har avtjente verneplikten, og da får man gjerne utlevert et tjenestevåpen uten tennstempel og ammunisjon til oppbevaring hjemme. Endret 28. august 2011 av SmallTalk
Gjest Consensio Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 (endret) Du sier ingenting om hva slags våpen dette er da. Sikker på at det er et våpen tilknyttet til militæret da? Endret 28. august 2011 av Consensio
Envy Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 HV fikk AG3 til å oppbevare hjemme før i tiden, mange har fremdeles våpnene fra den gang. Om jeg ikke husker helt feil mangler disse våpnene en eller annen essensiell del, som disse HV-soldatene får utdelt av forsvaret i krigssituasjon.
Gjest MorAase Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 HV fikk AG3 til å oppbevare hjemme før i tiden, mange har fremdeles våpnene fra den gang. Om jeg ikke husker helt feil mangler disse våpnene en eller annen essensiell del, som disse HV-soldatene får utdelt av forsvaret i krigssituasjon. Som i 1940...
Envy Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Som i 1940... Huh? Det kan da bli krig i våre dager også..?
Gjest MorAase Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Huh? Det kan da bli krig i våre dager også..? Nettopp! Og hva var en av de viktigste grunnen til at det ikke ble mobilisert i 1940?
Envy Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Nettopp! Og hva var en av de viktigste grunnen til at det ikke ble mobilisert i 1940? Ah, nå skjønte jeg hva du mente
Supraspinatus Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 HV fikk AG3 til å oppbevare hjemme før i tiden, mange har fremdeles våpnene fra den gang. Om jeg ikke husker helt feil mangler disse våpnene en eller annen essensiell del, som disse HV-soldatene får utdelt av forsvaret i krigssituasjon. Er vel bare HVs innsatstyrker som fremdeles har våpen hjemme. De andre har måtte levere dem inn igjen ettersom jeg forstår. Våpenene mangler sluttstykke.
minienthe Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 Er vel bare HVs innsatstyrker som fremdeles har våpen hjemme. De andre har måtte levere dem inn igjen ettersom jeg forstår. Våpenene mangler sluttstykke. åneida, min bedre halvdel blir til sin store forargelse kalt inn til øvelse sånn ca årlig men innsatsstyrken til HV er han ikke i. lurer på om dette våpensurret varierer litt fra distrikt til distrikt ?
Mann 42 Skrevet 29. august 2011 #14 Skrevet 29. august 2011 En i familien min har våpen hjemme siden han gikk i militæret. Er det slik at det er flere som har det etter mange år siden de var i militæret? Hvis man er med i heimevernet, er det forholdsvis vanlig at man har våpenet hjemme. Det er ikke pålagt, og våpenet mangler et par deler, slik at det ikke kan brukes. Men når man får de to delene utlevert (tennål og tennfjær i AG3 og MP5) så er våpenet funksjonsdyktig. For 12 år siden var ordningen slik at man fikk både våpen og ammunisjon. Men så var det to episoder, en i Norge og en i Sverige, med tullinger som brukte våpenet i fylla og i et forbigående tilfelle av galskap, og dermed fikk myndighetene angst og påla restriksjoner.
Mann 42 Skrevet 29. august 2011 #15 Skrevet 29. august 2011 Er vel bare HVs innsatstyrker som fremdeles har våpen hjemme. De andre har måtte levere dem inn igjen ettersom jeg forstår. Våpenene mangler sluttstykke. Våpnene mangler tennål og tennfjær, var det ikke sånn, da? Sluttstykke hadde forsåvidt vært en mer logisk del å fjerne, siden det ikke er noe man kan lage selv.
Mann 42 Skrevet 29. august 2011 #16 Skrevet 29. august 2011 åneida, min bedre halvdel blir til sin store forargelse kalt inn til øvelse sånn ca årlig men innsatsstyrken til HV er han ikke i. lurer på om dette våpensurret varierer litt fra distrikt til distrikt ? Våpensurret er det samme over alt. Dersom man aksepterer det, er HV mer enn fornøyd med at hjemmet ditt fungerer som fremskutt våpenlager. Jeg hadde en MP5 liggende i årevis. Den første tida hadde jeg et par forseglede pakninger med ammo, også. De leverte jeg inn etter hvert, men i utgangspkt ble vi fullt utstyrt med både våpen, ammunisjon og alle effekter som man ellers får utlevert når man møter til tjeneste.
minienthe Skrevet 29. august 2011 #17 Skrevet 29. august 2011 Våpensurret er det samme over alt. Dersom man aksepterer det, er HV mer enn fornøyd med at hjemmet ditt fungerer som fremskutt våpenlager. Jeg hadde en MP5 liggende i årevis. Den første tida hadde jeg et par forseglede pakninger med ammo, også. De leverte jeg inn etter hvert, men i utgangspkt ble vi fullt utstyrt med både våpen, ammunisjon og alle effekter som man ellers får utlevert når man møter til tjeneste. sikkert, plager meg ikke å ha det liggende ihvertfall men hadde det vært barn i bildet så hadde det nok blitt levert inn.
SmallTalk Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Våpensurret er det samme over alt. Dersom man aksepterer det, er HV mer enn fornøyd med at hjemmet ditt fungerer som fremskutt våpenlager. Jeg hadde en MP5 liggende i årevis. Den første tida hadde jeg et par forseglede pakninger med ammo, også. De leverte jeg inn etter hvert, men i utgangspkt ble vi fullt utstyrt med både våpen, ammunisjon og alle effekter som man ellers får utlevert når man møter til tjeneste. Og nå er det det samme bortsett fra at man ikke lenger får ha ammo og tenngreiene hjemme...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå