AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg tenker på å få meg hund nå som jeg har et år med mye hjemmegang og fritid. Og tenker i retning husky og rottweiler, eventuell en miks. Noen her inne med erfaringer med disse rasene? Selv har jeg ganske lite erfaring med akkurat hund, men sjefer og setter grenser hos mange andre typer dyr på grunn av jobben min og er klar for valpekurs. Samboer har mer erfaring. Vi tenker i hovedsak da på en hobby kløv og trekkhund som også vil like seg på sofaen. Og har forstått det slik at med huskyer så bør jeg da unngå de med fryktelig aktive foreldre siden jeg ikke skal ha noe spann. Røyter de nevnverdig mer enn andre raser?
Betty2 Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Vil anbefalle deg å sjekke opp i Hunderasen Shikoku. den er noe lik husky, men krever ikke fult så høyt aktivitets nivå.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Vil anbefalle deg å sjekke opp i Hunderasen Shikoku. den er noe lik husky, men krever ikke fult så høyt aktivitets nivå. Shikoku ville jeg ikke anbefale. Dette er en forholdsvis ny rase utenfor Japan, og den er opprinnelig brukt til jakt, og avlet for jakt. Det drives litt oppdrett i Europa, men det finnes få individer og dette er en rase som kun bør kjøpes av spesielt interesserte. Man skal være opptatt av de japanske rasenes særpreg og ha et bevisst forhold til bruk av hunden. Sats heller på en rase som er mer utbredt!
Betty2 Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Shikoku ville jeg ikke anbefale. Dette er en forholdsvis ny rase utenfor Japan, og den er opprinnelig brukt til jakt, og avlet for jakt. Det drives litt oppdrett i Europa, men det finnes få individer og dette er en rase som kun bør kjøpes av spesielt interesserte. Man skal være opptatt av de japanske rasenes særpreg og ha et bevisst forhold til bruk av hunden. Sats heller på en rase som er mer utbredt! Det må mann i grunn med alle hunder, uavhengi av rase. alle krever hver sin oppdretts metode, alle har sitt egene sær preg og alle raser krever at du setter deg godt inn i og er spesielt interisert om du vil ha det optimale av de. har vært borti flere raser, og denne er min favoritt. men det er gjerne noe mann ikke finne rut før mann har prøvd.
DBM Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hvis man vurderer både AH og rottweiler så har man mye å tenke på før man skaffer seg en hund, så ulike som de er. Begge må brukes, det har de felles. AH har et betydelig større fysisk aktivitetsbehov, mens rottweileren trenger mer mental stimuli. En AH skal du helst la løpe langt på jevnlig basis, det nytter ikke med halvtimes-tusleturer og tro at det er nok. En annen utfordring er det enorme jaktinstinktet som mange av dem har, selv om det er individuelt. Du kan ikke regne med å ha en AH løs, den må stort sett alltid være i bånd utendørs med mindre du er HELT trygg på å ha den løs. Rottweileren bør også helst bli brukt ettersom det er en bruksrase. Spor, søk og lydighet passer fint for en rottweiler. Det er ikke ting som passer for en gjennomsnittlig AH, så tenk over hva du vil med hunden først. Og ikke få deg en blanding med mindre det er en voksen hund. Ellers aner du ikke hva du får, det er ren gambling. Endret 29. august 2011 av DBM 1
Laserwater Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Alaska husky er en miks av alaskan malamute og siberian husky, det er ikke en ren rase Og jeg må si meg enig i at hvis man vurderer en slik miks og rottweiler så må man bruke mer tid på å finne rett hund for å unngå å få en hund i fanget som blir bare jobb og slit. Det aller viktigste du gjør er å være ærlig ovenfor deg selv om hvor mye tid du vil bruke på hunden og om hunden skal ha noen spesielle oppgaver slik at du kan spesifisere rasevalget mer. Det finnes mange populære raser som blir anbefalt som familiehund, men disse kan fort ende opp som frustrerte problemhunder fordi man ikke bruker nok tid på dem. En søt, feit, kritthvit golden retriever trenger også å brukes og få utfordringer som stimulerer hjernebarken :-) Glem utseende og farger osv, fokuser på bruksegenskaper, størrelse du kan håndtere, mosjonsbehov og helse så har du et greit utgangspunkt for en hund du kan ha hele dens liv! 1
DBM Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Alaska husky er en miks av alaskan malamute og siberian husky Og veldig ofte noe fuglehund. Helt enig i det du skriver, og det stemte ganske bra overens med det jeg selv skrev.
Gjest otrivin Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 Du bør være forsiktig med rottweilere. Grunnet dårlig avl har de crappy mentaltilstand (ikke alle sikkert, men en del). Mange mener også at de fungerer best som enmannshunder og de kan bli irriterende hvis man får seg type/dame f. eks.
DBM Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 Hvis man skal ha rottweiler, så skal man ha brukshund. Da kjøper man brukshund av anerkjente bruksoppdrettere. Da kan man føle seg ganske trygg på at mentaliteten er god, men om TS får hund fra disse er en helt annen sak.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Rottweiler er nok IKKE rasen for folk som ikke har særlig erfaring med hund/er hundevandte, vil ikke anbefale den for noen som ikke har hatt en stor og litt krevende hund før. Hva med en litt stor familiehund, type labrador e.l? Den kan vel fint bære kløv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #11 Skrevet 3. september 2011 Det er fint dere drar til konklusjoner. Jeg har faktisk lest endel om rasene og etter hva jeg ønsker så virker det til at husky og rottweiler er to av de som passer. Det har ingenting med utseende å gjøre, mye med tilgjengelighet og pris ser man bort fra bruk. Ønsker ikke å betaler over 10k for en hund som ikke skal på utstilling eller avles på. Jeg har ingen problemer med å tilpasse meg hundens behov, og jeg er aktiv hver dag så trim får hunden. Trenger den mer mental trening bruker jeg mye av de aktive timene med hjernegym istedet, med glede. Jeg er ikke låst fast i et visst interessefelt utover kløv og pulk. Samboer har erfaring med briard. Det med advarsel om dårlig mentalstand på hunden på grunn av avl er ting jeg vil høre. Ikke hvorvidt jeg kommer til å suge som hundeeier fordi dere har bilder av meg på sofaen mens hunden går på veggene og bjeffer på alt som beveger seg. Jeg har labrador i bakhodet, men det er ikke den rasen jeg har spørsmål om. Jeg spør fordi jeg vet disse to nevnte rasene krever mer enn det grunnleggende og jeg ikke kjenner noen som har de. Vil derfor høre fra de som eier de rasene og høre deres meninger. Ikke lese om igjen generell informasjon om rasen. Men takk uansett.
Laserwater Skrevet 3. september 2011 #12 Skrevet 3. september 2011 Litt av poenget her er at siberian husky og rottweiler er to vidt forskjellige raser, så hvis begge disse passer dine ønsker så blir man litt forundret. Hvis du lurer på mentaltilstand på siberian husky så burde du jo kontakte Norsk Siberian Husky Klubb hvor det finnes oppdrettere, eiere og hundekjørere som kan snakke av erfaring. http://www.siberian-husky.net/ Og hvis ikke du er interessert i å betale 10.000 kr for et kjæledyr du skal ha i 10-15 år så sier det mer enn nok, det er ikke stamtavla fra NKK du betaler for, eller inngangsbilletten til utstilling og avl. Det er årevis med målrettet avlsarbeid slik at man får et godt utgangspunkt for en hund med god helse og bruksverdi. Jeg sier ikke at alle rasehunder er friske og flotte dyr, men da har man hvertfall mulighet til å plukke valp fra en kombinasjon som statistisk gir friske og fine avkom som du på forhånd vet hvordan kommer til å se ut. Folk betaler gladelig 10.000 for et sett med utemøbler som falmer etter 1 år, men en hund som holder deg i form, gir deg terapi på regnværsdager og holder deg med selskap - det skal liksom ikke koste noe? Det ligger MYE jobb bak en god avlshund, nettopp for å kunne gi andre den samme gleden med en god hund. 1
tonia Skrevet 3. september 2011 #13 Skrevet 3. september 2011 Jeg har en rottweiler på litt over ett år, og det er sant at de krever mye stimulering. Likevel det en flott hunderase og de kan være perfekte familiehunder om de sosialiseres godt nok. Hvis du gjør en god jobb med å lese deg opp (finnes noen flotte forumer med folk som har veldig mye lærerikt å komme med, feks www.rottweiler.net ) kan en rottweiler gi mye glede, både utendørs og i sofaen Vår ble reddet fra en særdeles dårlig hjem da han bare var 6 uker, og det var mye som kunne ha gått galt, men ettersom vi gjorde en innsats på å gjøre han kjent med andre hunder, små barn, store barn, gamle mennesker osv, har han hatt en kjempefin utvikling. Men du må nok finne deg i en "dilter", rottweileren er veldig sosial og vil helst være så tett på eieren(e) som mulig hele tiden. Ellers må du og din partner være sterke mennesker som kan sette klare grenser og ikke la hunden dominere i husholdet (noe som rottweilere ofte kan forsøke), dette kan gi særs dårlig utfall. Les om klikker-trening og Nothing In Life Is Free-filosofien, dette er kjempegode retningslinjer om du ikke har hatt store og krevende raser før. Lykke til!
DBM Skrevet 3. september 2011 #14 Skrevet 3. september 2011 Jeg har faktisk lest endel om rasene og etter hva jeg ønsker så virker det til at husky og rottweiler er to av de som passer. Det er jeg ganske skeptisk til. Blir som å lese mye om irsk setter og pyreneerhund, og ikke helt vite hva man vil ha. Det har ingenting med utseende å gjøre, mye med tilgjengelighet og pris ser man bort fra bruk. Hm? Tilgjengelighet og pris er ganske uviktige faktorer, og hva mener du med "ser man bort fra bruk" (mtp at det er brukshunder)? 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. september 2011 #15 Skrevet 4. september 2011 Du sier du har et år med mye hjemmegang og fritid, men du skal jo ha hunden lenger enn et år vel? Og dette er alle raser som krever endel stimuli, er det ikke? 2
Rosalie Skrevet 4. september 2011 #16 Skrevet 4. september 2011 Du må ikkje finne på å velje hunderase ut frå livsstilen du skal ha neste år, men livsstilen du kjem til å ha dei 10 åra etter det.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #17 Skrevet 6. september 2011 Okey, jeg gir opp dette forumet. Får ta meg en prat med oppdrettere av disse istedet.
DBM Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Okey, jeg gir opp dette forumet. Får ta meg en prat med oppdrettere av disse istedet. Hva er grunnen til det? Rasene du vurderer er som sagt veldig forskjellige, og da er det ikke rart at vi reagerer. Håper bare at du er like ærlig om dine tanker overfor oppdrettere, det er både du og hunden best tjent med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå