Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og det gjelder ammende også... Gjett om jeg savner det fra sushimåltidene! :sjenert:

Skrevet

jepp, jeg visste det - av samme grunn som sushi her - jeg elsker sushi, så jeg satte meg inn i hva jeg kunne spise og ikke spise. Jeg holder meg også unna kveite, fordi kveite over 2-3 kg (hvis det ikke var mer??) kan også være farlig for gravide. Like greit å være sikker.

Skrevet (endret)

jepp, jeg visste det - av samme grunn som sushi her - jeg elsker sushi, så jeg satte meg inn i hva jeg kunne spise og ikke spise. Jeg holder meg også unna kveite, fordi kveite over 2-3 kg (hvis det ikke var mer??) kan også være farlig for gravide. Like greit å være sikker.

Gjelder blåkveite, ikke vanlig kveite. :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Skrevet

Ja, jeg visste det. "Heldigvis" er jeg ikke så glad i tunfisk-sushi, så det har i grunnen ikke vært noe problem for meg. Er masse annen god sushi å velge :)

Skrevet

Jeg visste også om det. Heldigvis var jeg vegetarianer, så det hadde ikke noe å si for meg. Det var verre å begrense kaffedrikkingen.

Skrevet

Så gravide kan spise stekt tunfisk som ikke er rå?

Og hva med kamskjell, går det bra?

Og vanlig grillet kveite?

2 kaffe latte per dag er helt greit!

Skrevet

Så gravide kan spise stekt tunfisk som ikke er rå?

Og hva med kamskjell, går det bra?

Og vanlig grillet kveite?

2 kaffe latte per dag er helt greit!

Det advares mot både tunfisk og BLÅkveite pga tungmetaller, og de forsvinner ikke ved steking. Tunfisk på boks skal allikevel være trygt. Jeg husker ikke helt begrunnelsen til hvorfor den inneholder mindre tungmetaller, men mulig den er basert på tunfisk som ikke er så stor.

Kamskjell har jeg ikke hørt advarsler mot, annet enn om du vet de er tatt i et svært forurenset område eller hvor det for tiden er algeoppblomstring (som for blåskjell).

Skrevet

Tunfisk på boks skal allikevel være trygt. Jeg husker ikke helt begrunnelsen til hvorfor den inneholder mindre tungmetaller, men mulig den er basert på tunfisk som ikke er så stor.

Ja, tunfisk på boks kommer fra småfisk, og skal derfor være trygge. (De har ikke spist lenge/mye nok til å samle opp så mye tungmetaller.)

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

tunfisk på boks er fra andre arter, feks skipjack som er mye mindre enn gul-eller blåfinnet tunfisk som man spiser som sushi eller biff.De lever ikke like lenge og rekker ikke å samle opp like mye tungmetaller.

En annen sak er også at nesten all gulfinnet og blåfinnet tunfisk er ekstremt overfisket og er på vei til å forsvinne fra havene våre. så hvis man har litt samfunnsansvar så spiser man ikke sushitunfisk, gravid eller ei.

Skrevet

Kamskjell går bra! Leste om dette, siden vi hadde kamskjell til forett i bryllupet vårt, og jeg var gravid da. Men vi skulle visst holde oss unna " det svarte" i skjellet, men jeg har aldri spist kamskjell i skjell før, så jeg bare dobbeltsjekket at det ikke var noe svart på kamskjellmuskelen vi fikk servert, så var det ikke noe problem ^^

Godt å vite at jeg kan spise kveite igjen! :)

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Er ikke dette et kjent kostholdsråd for gravide, da? :klo:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

"Dette bør du unngå:

Rakfisk (bakterier).

Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).

Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).

Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).

Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).

Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).

Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer)."

Endret av Alabama
  • Liker 1
Skrevet

Er ikke dette et kjent kostholdsråd for gravide, da? :klo:

"Dette bør du unngå:

Rakfisk (bakterier).

Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).

Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).

Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).

Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).

Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).

Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer)."

Kan også plusse på alt av kjøtt som ikke er stekt/kokt ved 100 grader (ca). Dvs. Ikke røkt eller gravet fisk, og ikke spekemat (inkl. salami og pepperoni)

Gjest Alabama
Skrevet

Ja, det jeg fant fram var for fisk, dette står om kjøtt:

" Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).

Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter)."

Trodde alle gravide hadde lest dette?

Skrevet

Yes det visste jeg. Og jeg holder meg borte fra alt som kan være "farlig" i svangerskapet. Er litt hysterisk :sjenert:

Skrevet

Ja, det visste jeg. Trodde alle gravide fikk denne informasjonen hos lege/jordmor.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det visste jeg. Men jeg har spist tunfisksushi denne måneden før jeg visste at jeg var gravid. Men det var jo ikke store mengden, så får satse på at det gikk bra :)

Gjest frøken am
Skrevet

Yes det visste jeg. Og jeg holder meg borte fra alt som kan være "farlig" i svangerskapet. Er litt hysterisk :sjenert:

Ja det gjør jeg og!

Føler meg ikke så hysterisk, man vil jo ikke at noe skal skje med mini! :)

Tar alle forholdsregler. Babyen min skal ha det så bra som mulig.

Skrevet

Ja det gjør jeg og!

Føler meg ikke så hysterisk, man vil jo ikke at noe skal skje med mini! :)

Tar alle forholdsregler. Babyen min skal ha det så bra som mulig.

Jeg føler meg heller ikke så hysterisk :fnise: Men utifra det andre sier så er jeg visst det :fnise:

Selv om det er lov å drikke kaffe gjør jeg ikke det, heller ikke cola, pepsi o.l. Drikker nesten ikke brus med mindre jeg er på besøk og det er det eneste de tilbyr.

Skrevet

Jeg visste det. Er ikke gravid, har aldri vært det - og har ikke satt meg aktivt inn i noe slikt heller ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...