Gå til innhold

Briller - kan det dekkes av jobben?

Tjorven

Anbefalte innlegg

Så i et reklameblad her en dag og der stod det at alle ansatte har krav på en synstest innimellom og også krav på at arbeidsgiover kan dekke briller om man har behov for det i arbeidstiden.

Vet noen om dette stemmer?

Har merket at jeg har mye vondt i hodet etter jobb og lurer på om det kan ha en sammenheng med at jeg sitter mye foran PC-skjermen. Har også merket at jeg nok bør ha TV-briller, for da ser jeg litt dårlig innimellom. Tror derfor at jeg nok egentlig burde hatt PC-briller også.

Men briller koster, og om man kan få dette dekket av jobben må jo det være det beste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du trenger briller til mer en jobb bruk, så kan du ikke kreve at jobben skal betale det for det.

Trenger du kun PC-priller, så mener jeg at du har krav på det, men du har ikke krav på å få briller du synes er stilige, kun det mest nødvendige.

MEN, dette bør du absolutt høre med jobben din om, da arbeidsplasser utfører forskjellig praksis på det området.

Selv trenger jeg briller til mer en kun jobb, og fikk beskjed om at de egentlig ikke dekket det. Men jeg skulle få dekket undersøkelsen, glassene og en minstesum for selve "brillen".

Egentlig hadde jeg ikke krav på at de skulle dekke mer en summen for PC-brilleglass, sjekken og enkleste brille, men jeg har en grei jobb sånn sett, så jeg fikk dekket nesten alt.

Hør med jobben din du, du skal uansett få dekket ett visst beløp dersom du faktisk trenger PC-briller. (men det er da kun briller man trenger ved PC, egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal snakke med arbeidsplassen min om dette på nyåret, da får vi nye personalregler og jeg skal se om jeg finner ut noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å spørre på forhånd. Jeg kjenner en som satset på at han skulle få dekket brillene av jobben, så fikk han ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver plikter å dekke brille hvis din vanlige brille ikke er god nok til feks pc-bruk. De plikter mao å dekke de billigste glassene, billigste innfatningen og verkstedsarbeid, i tillegg til synsundersøkelsen. Mange bedrifter er derimot "snillere" enn dette og dekker mer av en brille, enn de strengt tatt må. Hør med din bedrift før du går til synsundersøkelsen, så blir det ikke noen sure miner i etterkant :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satte i gang en sånn sak en gang på jobben jeg hadde her tidligere..

Det er jo en HMS sak, og jeg måtte betale synssjekken selv og hvis jeg trengte briller så ville bedriften dekke inntill 800 kr. Så hvis brillene var dyrere så måtte jeg betale resten selv.

Kom aldri lenger enn ved tanken og et skjema signert av sjefen.

Hør med han/hun om hvordan det der fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan få skjema hos optikeren om at du trenger databriller - som skrives under av sjefen før du går til anskaffelse av brillene. Da får du dekt dette i ettertid :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan få skjema hos optikeren om at du trenger databriller - som skrives under av sjefen før du går til anskaffelse av brillene. Da får du dekt dette i ettertid  :briller:

Hadde som sagt undersøkt på forhånd, vet om en som betalte av sin egen lomme først og fikk ikke pengene tilbake av jobben (selv om det var spesifisert som pc-brille), da det formelt skulle sendes et skjema fra selve jobben og faktura direkte til jobben - snakk om kjip situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Aline er inne på, er det bare hvis du jobber med dataskjerm, og trenger briller til dette arbeidet at du har krav på å få dekket noe! Arbeidsgiver skal betale for synstest, brilleglass og enkleste type innfatning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.arbeidstilsynet.no > http://www.lovdata.no/rsk/dat/at-540.html

Kap. 8. Undersøkelse av arbeidstakers øyne og syn og behov for databriller

Forskriftens § 11 beskriver hvordan arbeidstakernes syn skal følges opp, med øyeundersøkelser, eventuelt med påfølgende behov for synskorrigerende hjelpemidler. Kostnadene til slike synskorrigerende hjelpemidler skal dekkes av arbeidsgiver.

Synet er primært en fjernsans som muskulært skifter fra hvile til arbeid når blikket flyttes fra avstand til nært hold. Øyets hovedoppgave er å se fritt over et stort tredimensjonalt synsfelt og å kunne fiksere gjenstander eller annen informasjon på nært hold for kortere tid. Øyet er med andre ord ikke "konstruert" for langvarige synsoppgaver på nært hold. Arbeid ved dataskjerm setter store krav til synsapparatet fordi det er knyttet til kort synsavstand og lite synsfelt. Øyet hviler best når blikket fokuseres med en avstand på ca. 6 meter. Hvis det ikke gis muligheter for variasjon eller hvile, kan dette over tid føre til helseplager. Overbelastning av de små øyemusklene kan gi utslag i slørsyn, synstretthet, øyesvie og -kløe og "sand i øynene". I tillegg krever fiksering av blikket en stabilisering av hodet som kan gi muskelspenninger. Dette er med på å gi symptomer som svimmelhet og hodepine. Hyppig endring av synsretning og avstand, litt bevegelse med øynene og strekking av nakkemuskulaturen kan gi bedre betingelser for effektiv og utholdende muskulatur. Det er ikke konstatert noen form for sykdom eller varige skader i synsapparatet som følge av arbeid ved dataskjerm. I mange tilfeller opptrer symptomene som en konsekvens av flere faktorer på arbeidsplassen, som inneklima og luftforurensning.

Definisjon av databrille

"Databrille/terminalbrille er et samlebegrep om brillekorreksjoner som er ordinert for å optimalisere synsprosessen for arbeidstakere som arbeider ved dataskjerm."

Databrille er med andre ord et hjelpemiddel på arbeidsplassen. Den vil som oftest være en enstyrkebrille. Progressiv/multifokal brille anbefales bare når arbeidsoppgavene krever skarpt syn både på avstand og på nært hold, og må dokumenteres særskilt.

Utgiftsdekning

Hvis arbeidstakeren må ha en brille som er annerledes enn den som brukes til daglig, er dette et kostnadsspørsmål. De økonomiske kostnadene til synstester, eventuelle behov for oppfølging hos spesialist og nødvendige synshjelpemidler skal ikke belastes arbeidstaker.

Spesielle utgifter til montering, valg av type glass, innfatning og lignende kan avtales i den enkelte virksomhet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Da utgiftene belastes arbeidsgiver, vil det være arbeidsgivers vurdering som er retningsgivende, men nødvendige utgifter forutsettes dekket.

Forskrift om arbeid ved dataskjerm ligger her:

http://www.lovdata.no/for/sf/aa/xa-19941215-1259.html

I de bedriftene jeg har jobbet har 1000-1500kr vært vanlig å gi til "skjermbrille". Men dette måtte gå via en søknad til bedriftshelsetjenesten og ikke ordnes på egenhånd!

Jeg har ikke giddet å prøve, selv om jeg er en god kandidat til skjermbriller (slapp øyemuskulatur, sliter med å veksle fra kort til lang/lang til kort avstand raskt). Jeg skjeler (usynlig, men merkbart) og har brilleglass til 2000kr. Innfatningen kommer i tillegg - og jeg vil ha en pen innfatning jeg trives med, ikke den billigste som bedriftshelsetjenesten finner best til meg. Mao: jeg har betalt mine egne briller og kan med god samvittighet bruke de døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har akkurat kjøpt nye briller og fikk dekket den nette sum av 2.850 fra bedriften. Det betyr at brillene bare kostet meg drøyt 1100 kroner.

Hvis bedriften du jobber i dekker brilleutgifter, står det i lokalavtalen på arbeidsplassen. Sjekk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...