AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Hvordan løser dere pappapermen? tar han den sammenhengende? når det passer han selv? Oppfører han seg mest som "nå blir det ferie på meg også"? noen uker her og der? en dag i uken over tid? Tar han den i det hele tatt?
Darkannie Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Her tas alt i ett, vi vil utsette barnehage start så lenge som mulig. Ferie visste han at det ikke ble med den forrige, og ihvertfall ikke denne gangen heller siden han blir hjemme med 2 tette den første tiden siden barnehagen til storebror er stengt når permen hans begynner. De storkoste seg sammen og knyttet sterke bånd, men jeg tror han følte han var klar for jobb igjen etter 10 uker sist. Denne gangen blir det 17 uker sammenhengende med ferie (12 uker perm + 5 ukers ferie), så jeg tror han både gruer og gleder seg.
Leanne Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Vi fikk barn før fedrekvoten var så lang, men mannen min tok ut mye permisjon. Spesielt med minstemann. For da var jeg student. Han var hjemme 2 dager i uken fra gutten var 6 mnd, til han var over året.. (med unntakk av sommerferien, da jeg hadde fri fra skolen hele sommeren. Han tok ut noe ferie da, så vi var sammen alle Mannen koset seg hjemme, men syntes og det var greit å være noe på jobb slik at han ikke "datt helt ut" mens han var borte. 2 dager hjemme og 3 dager jobb fungerte bra.
Niennas Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Jeg har termin 25 desember, noe som vil si at pappapermisjonen ikke kan starte før 6 februar (tror jeg ). Far skal studere fra høsten av, men jobber nå på skole. Han ønsker også å spre det litt utover, så fra så fort han får lov til å ta pappapermisjon så skal han være hjemme 3 dager, og 2 dager på jobb. Da har vi regnet det (roughly, husker ikke helt tallene) at han jobber kun to dager i uka resten av skoleåret på skolen han jobber på. I tillegg så jobber han innen kommunen, og får da 2 uker betalt permisjon når jeg først har født. Vi tenker i tillegg at han kanskje skal ta ut litt ferie før han har offisielt lov til å ta pappapermisjon, sånn at han kan være mest mulig hjemme med barnet før han bli student, og må da flytte.
Mamma1 Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Vi delte permisjonen i to, pappa tok siste delen, tok alt i ett ja.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Her tok jeg først min del og så permen som vi kunne dele, da det var igjen 20 uker så startet jeg å jobbe 50% og pappa hadde da perm 50%. Jeg jobbet mandag, tirsdag og annehver onsdag og da var han hjemme og så omvendt. For oss var dette en ypperlig løsning, tror han hadde syntes at ti uker hjemme i strek hadde blitt lenge da mye av nettverket hans er på jobb. Jeg synes det var godt å komme igang litt på jobb og treffe folk for å snakke litt annet enn baby. Vi hadde en ganske krevende baby den første tiden og det var greit at pappa også fikk prøvd seg. Merket at han ble mye flinkere til å hjelpe til når han kom hjem de dagene han hadde vært på jobb. Han skjønte at det ikke var bare ferie. Men på slutten så koste vi oss begge veldig da dagene vi hadde hjemme. En annen ting er at jeg følte jeg fikk være mer med på utviklinga til den lille på denne måten. I stedet for å måtte fullt ut i jobb da hun var 8-9 mnd så fikk jeg nå fulgt med til hun var 11-12 mnd ettersom jeg hadde mange dager hjemme med henne og det er en veldig artig tid. 1
lille-lure Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Jeg er hjemme 100% pluss 4 uker ferie. Etter dette går pappa ut i sin permisjon etterfulgt av 4 uker ferie. Har termin 4 oktober, så frøkna blir lenge hjemme, noe vi begge ønsker
Galadr1el Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Vi gjorde/gjør/skal gjøre det slik: Snuppis kom 22.juni, han var hjemme de to ukene i forbindelse med fødsel, rett ut i 5 uker ferie og rett i 5 uker pappaperm. 12 uvurdelige uker sammen som en liten splitterny familie! Nå viste det seg å være veldig viktig, siden jeg gikk på en kjempesmell og har trengt enormt med avlastning og hjelp. Vakre mannen min, så flink med lillegullet! Til neste år kjører vi 5 uker ferie og 5 uker pappaperm sammenhengende og de to siste ukene av den tiukersperioden er han alene med gullet mens jeg er på jobb, før hun starter i barnehage.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Min mann må dele opp permisjonen for å få det til å gå opp på jobb. Løsnnigen ble at han fra ungen er 3mnd skal være hjemme 1 uker per mnd, mens jeg er på jobb. Noen mnd tar han 2 uker pappaperm, i forbindelse med påske og andre helligdager f.eks.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 kjekt å høre andres erfaringer! Takk! Her i huset er det noen mnd ennå til nurket kommer, men sambo sa tvert at han ivertfall ikke kom til å ta noe sammenhengenede og mest sannsynlig ikka skal ta noe to uker når barnet er født. Og 12 uker var jo kjempemye!!! og kom sikkert ikke til å bruke det. Jeg er da bare litt urolig for at han ikke kommer til å få fortståelse for den daglige omsorgen for barnet og dermed ta veldig lett på det. TS.
Galadr1el Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 kjekt å høre andres erfaringer! Takk! Her i huset er det noen mnd ennå til nurket kommer, men sambo sa tvert at han ivertfall ikke kom til å ta noe sammenhengenede og mest sannsynlig ikka skal ta noe to uker når barnet er født. Og 12 uker var jo kjempemye!!! og kom sikkert ikke til å bruke det. Jeg er da bare litt urolig for at han ikke kommer til å få fortståelse for den daglige omsorgen for barnet og dermed ta veldig lett på det. TS. Oioi, det var da veldig så bastant han var. Jeg syns absolutt han burde være hjemme de to første ukene, det er så viktig at han får vært med på å stelle den lille og knytte bånd til barnet. Og som du sier; få litt innblikk i at det er faen ikke noen ferie å være hjemme med et knøtt! 1
Britt Banditt Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 Hadde min samboer valgt å ikke ta ut de to ukene etter fødsel hadde jeg blitt skikkelig forbanna (hadde han hatt en god grunn til å ikke gjøre det hadde det vært ok, men hadde greia vært at han heller VILLE på jobb hadde det ikke vært greit). De første par ukene var ihvertfall jeg veldig sliten, og å ha han hjemme da var veldig viktig. Ellers tok han først 1 dag i uka i noen måneder, og så tok han noen uker sammenhengende i forbindelse med min ferie og etterpå for å gi jenta vår en myk barnehagestart. 1
Redbull Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 Mannen min har hatt 9 uker ferie/perm nå i sommer, og skal ha en uke fri i mnd frem til desember, da skal han ha tre uker perm/ferie. Jeg er hjemme hele tiden så vi får mye tid sammen alle tre. Her tar han "ferie", det samme har jeg i ett år, vi har nemlig verdens enkleste baby
Redbull Skrevet 29. august 2011 #14 Skrevet 29. august 2011 kjekt å høre andres erfaringer! Takk! Her i huset er det noen mnd ennå til nurket kommer, men sambo sa tvert at han ivertfall ikke kom til å ta noe sammenhengenede og mest sannsynlig ikka skal ta noe to uker når barnet er født. Og 12 uker var jo kjempemye!!! og kom sikkert ikke til å bruke det. Jeg er da bare litt urolig for at han ikke kommer til å få fortståelse for den daglige omsorgen for barnet og dermed ta veldig lett på det. TS. Mener han at du skal være alene fra dag en, like uvitende og uerfaren som han? Og jeg tror han MÅ ta de 12 ukene. Hadde ikke mannen min vært hjemme.de to første ukene hadde jeg kaldkvelt han!! Her tok han en uke uten lønn for å hjelpe meg, da jeg var ganske pleietrengende 1
Britt Banditt Skrevet 29. august 2011 #15 Skrevet 29. august 2011 Mener han at du skal være alene fra dag en, like uvitende og uerfaren som han? Og jeg tror han MÅ ta de 12 ukene. Hadde ikke mannen min vært hjemme.de to første ukene hadde jeg kaldkvelt han!! Her tok han en uke uten lønn for å hjelpe meg, da jeg var ganske pleietrengende Man MÅ ikke, men mor kan ikke ta over de (med mindre det er ekstraordinære grunner, disse står det om på nav.no), så da er det jo tolv uker som er tapt hjemme med babyen..
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #16 Skrevet 29. august 2011 Mener han at du skal være alene fra dag en, like uvitende og uerfaren som han? Og jeg tror han MÅ ta de 12 ukene. Hadde ikke mannen min vært hjemme.de to første ukene hadde jeg kaldkvelt han!! Her tok han en uke uten lønn for å hjelpe meg, da jeg var ganske pleietrengende nei.. skjønner ikke helt tankegangen. Det med de to ukene ved fødsel var at for hans del er det uten lønn, og det går han ikke med på. Da synest han det er viktigere å jobbe. Hans ord: "spedbarn sover jo 15-20 timer i døgnet uansett, skal jeg bare se på henne sove? dessuten kommer jo jeg hjem på kveldene. Ingen ting er godt nok for deg". Jeg ante en konflikt og muligens krangel på trappene, så jeg pushet det ikke noe mer. Tenkte å forhøre meg om andres erfaringer her inne først. Det med de 12 ukene har han visst bestemt seg for at det blir ikke tatt noe særlig sammenhengende, og han synest det er mye. Mer fikk jeg ikke ut av han på det punktet.
Galadr1el Skrevet 29. august 2011 #17 Skrevet 29. august 2011 Vår datter sov faen ikke 15-20 timer i døgnet de første 5 ukene.. Og hun sov heller ikke på annet vis enn på kroppen til enten mannen min eller meg, i et bæretøy. Jeg kjenner jeg blir litt sint på mannen din og håper for din skyld at dere får et "enkelt" barn, siden du sannsynligvis må gjøre alt alene.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Vår datter sov faen ikke 15-20 timer i døgnet de første 5 ukene.. Og hun sov heller ikke på annet vis enn på kroppen til enten mannen min eller meg, i et bæretøy. Jeg kjenner jeg blir litt sint på mannen din og håper for din skyld at dere får et "enkelt" barn, siden du sannsynligvis må gjøre alt alene. huff... ja... jeg har lagt inn bestilling på et slikt luksusbarn som er snill, rolig og frisk Gruer meg til denne diskusjonen skal opp og det blir dårlig stemning. Menn altså... TS 2
Darkannie Skrevet 29. august 2011 #19 Skrevet 29. august 2011 Mannen din er rett og slett clueless TS! 2 uker etter fødsel til hjelp og knytting av bånd er et MINIMUM i mine øyne når man får barn! Du vet jo ikke hvordan form du kommer til å være i, og kan trenge litt avlasting! Dere får barn SAMMEN, det er ikke DU som får en baby! Hadde mannen min heller villet jobbe enn å være hjemme sammen med sin nyfødte, så hadde jeg flydd i flint!!!!!!!
ViljaH Skrevet 30. august 2011 #20 Skrevet 30. august 2011 Jeg var hjemme 8,5 mnd, til barnet spiste og drakk greit til å klare seg uten puppen i noen timer. Så hadde pappaen perm 3 dager i uka til barnet var ett år, mens jeg hadde perm 2 dager i uka. Funket veldig bra med den delingen! Eneste er at jeg egentlig hadde tenkt at pappaen skulle ha mer av pemen, altså begynne delingen tidligere. I starten kom pappaen på jobb midt på dagen for amming. Men det funket veldig greit, synes i ettertid 8,5 mnd var veldig god timing for å skifte litt på. Og det var deilig at vi slapp så brå overgang både babyen og jeg, fra 5 dager i uka sammen til 5 dager i uka fra hverandre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå