Gå til innhold

Vaksine til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk så god hjelp her for noen dager siden, så da prøver vi igjen.....

Jeg mistet dessverre min elskede lille venn for noen dager siden pga kattepest. Nå har vi bestilt oss en ny kattunge som kommer hit om ca 2 uker. Denne katten skal ha fått 12-ukers vaksine før vi henter henne, men 16-ukers må vi jo fikse selv noen uker senere.

Jeg har lest at pest-smitte kan leve utenfor verten i op til et år etter at sykdommen har kommet i hus, så jeg er sikker på at huset vårt er infisert av pest....

Jeg har selvsagt desinfisert dokasse, reisebur og vasket gulvene i hele huset godt (matskålene er kastet, de kjøper vi heller nye), men det er vel fortsatt fare for smitte?

Mitt spørsmål er derfor: Er den nye kattungen godt nok beskyttet med kun 12-ukers vaksinen, eller bør vi vente med å ta henne inn i huset til hun har fått den andre dosen når hun er 16 uker?

Synes hun blir veldig gammel før vi henter henne dersom vi venter, men ønsker ikke å få en så syk pus en gang til....

Vil gjerne ha svar kun fra dere som VET, trenger ikke mange "jeg vil tro..."-svar :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde jeg spurt en dyrlege om.

Er du forresten helt sikker på at det var pest den hadde?

• Liker 1
Skrevet

Når du vil ha svar på noe såpass alvorlig anbefaler jeg å ringe en veterinær. Gjerne noen med større peiling som http://www.vetinst.no/ .

• Liker 1
Skrevet

Hei hei

Kattepest er en virussykdom som smitter katter seg imellom, men også kattematskåler og andre kontakt flater. Så det høres ut som du har forberedt deg godt.

I tillegg til 12 ukers vaksinen får kattunger mye antistoffer av moren gjennom morsmelk som også hjelper til.

De får full beskyttelse av 12 ukers vaksinen, men veterinærer anbefaler en booster etter 16 uker da kattunger er mer utsatt.

Håper dette var til hjelp. Du kan jo alltids ringe veterinæren din for å høre hva de anbefaler :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her trenger du, som du så riktig sier selv, proff. hjelp fra noen som vet.

Vetrinærinstituttet er et bra sted, alternativt Norges Vetrinærhøgskole.

Det jeg vet er at vaksinen ha 2 uker for virke,- det tar tid for en kropp å utvikle motstand basert på vaksine.

- samt at virusets levetid er lang (det diskuteres vistnok i fagmiljøer om dette parvoviruset faktisk kan overleve i flere år).

Ring i morgen du, og forklar hvorfor du ringer og hvorfor du så sårt trenger kunnskapen :klemmer:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...