beggeto Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Skal sy en enkel vognpose, såkalt buggy snuggle (?) til min lille gutt. Har kjøpt bomullstoff som jeg skal ha innerst, en tynn fiberdyne og poplin til å ha ytterst. Har sett en del oppskrifter på buggy snuggle og det ser egentlig veldig greit ut. Men jeg har ikke sydd noe særlig før og har derfor noen grunnleggende spørsmål. Jeg har fortstått oppskriftene slik at de legger ytterstoff, for og innerstoff i tre lag og syr sammen alt på en gang og klipper rundt til slutt (og vrenger). Men hva da med sikking rundt kanten?? Trodde det var obligatorisk å sikke over kanten for at det ikke skulle rakne. men da må man vel klippe ut og gjøre det først?? Har hørt at man ikke trenger å sikke rundt fleece, men hva med poplin? rakner det? Og så lurer jeg på hvordan man egentlig gjør det viss man skal sy etter mønster. hvilket papir, og tegner man og klipper ut og legger på stoffet og skjærer rundt? Og er det smart å lage mønster selv om det er ganske ukomplisert det man skal lage? Jeg har alltid problemer med å måle opp og skjære beint på stoffet. Akkurat som om ikke stoffet er helt rett. Mulig det er fordi jeg har sikka rundt kanten og så vaska stoffet (har hørt at man må det i tilfelle det krymper), og da burde jeg kanskje skjære bort kantene etterpå? For det har kanskje krympet litt og blitt litt rart i kantene da.. Var det sånn at man burde først sikke, så vaske, så klippe, så sikke? Det høres litt mye ut men... Og så er det jo dyna da. Den klipper hun jo ut "på direkten". Trenger man ikke sikke den etter at man har klippet da? Og trenger man å vaske før sying dersom man bruker dynetrekk som stoff, eller er det bare metervare man må vaske pga krymping? Evt noe jeg kan lese for å lære disse grunnleggende tingene? Takk
Mamma1 Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 DDu må vaske alt før du klipper og syr i det. Jeg bruker ikke å kaste over kantene før jeg vasker.
Klematis Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Jeg pleier å kaste over klippekantene på vevde stoffer før jeg vasker det. Vasker altså hele stoffet, klipper ikke ut delene først. Så stryker jeg det før jeg klipper eller skjærer ut delene. Kaster over alle kanter (vevde stoffer) før jeg syr sammen. Jeg VET at det ikke er nødvendig på alle stofftyper og heller ikke dersom sømrommet brettes inn (som i en vognpose), men jeg gidder ikke risikere noe når jeg legger såpass mye arbeid ned i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå