Gå til innhold

Nytt perspektiv på hvor godt vi egentlig har det i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøv denne og tenk deg inn i ny setting: ditt eller dine barns liv et helt annet sted. Hvordan hadde dine muligheter sett ut, kontra slik du har det i dag? Jeg blir sittende å tenke og er evig takknemlig for at jeg bor her jeg bor.

http://www.livetslotteri.se/

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Noen har vel større grunn enn andre til å være takknemlige for å være født i Norge. De fleste ser ut til å sette pris på landet de bor i.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg tror det er noe i det når man sier hvor bedre man har det da klager man mer

Jeg hører mer klaging blant Nordmenn en jeg gjorde da jeg reiste igjennom mange fattige altså virkelig fatige Afrikanske land. Og ikke det man i Norge regnes som fattig.

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet (endret)

Jeg glemte tidligere å tilføye at vi har det godt i Norge. Jeg selv er "takknemlig" for å være født i Norge. Jeg har reist over hele kloden i jobb sammenheng og jeg har opplevd reell fattigdom i både Asia, Afrika og sør Amerika. Det jeg har bitt meg merke i er at Asiatene bare er positive, arbeidsomme og kanskje det folkeslaget jeg har mest respekt for av alle. De er til å se opp til, særlig i Kina. Vår fokus står til afrika, fordi i afrika får vi stre omkring på godt og vondt. I Asia får vi ikke det, derfor monterer vi skylappene å ignorerer de tragisk fattige som bor der. Det plager meg veldig mye at man er nødt til å være så politisk korrekt at man må overse dette.

Jeg er ingen planfadder, sender ikke så mange penger til afrika. Jeg har derimot betalt for hjemmet til en afrikansk familie når jeg var i Afrika. Det samme har jeg gjort i Asia. Asiatene fikk ufattelig mye av det lille jeg ga dem. Jeg har en helt enestående respekt for det folkeslaget og synes det er oppriktig synd at man skal glemme dem i Norge.

Istedet for å rette opp i skrivefeilene så tilføyer jeg at jeg ikke gidder å rette opp i dem og at jeg har tatt litt alkohol for å feire at min andre ferie akkurat har startet. Har vi det godt i Norge???? JAHH!!! Bør vi ha det godt i Norge???? JAHHHHH!!! Har vi råd til å se andre enn oss selv???? JAHHHH!!!

Endret av Bjørn82
  • Liker 4
Skrevet

Vel talt! :jepp:

Gjest only me
Skrevet

Kjenner at jeg blir litt provosert av ditt innlegg.

Mener du at vi skal ha dårlig samvittighet for at vi er født og oppvokst i Norge? Vi jobbe faktisk mye for å ha den standarden vi har. I tilegg til alle skattene og avgiftene vi betaler for å opprettholde enn viss standard.

Allikevel er det faktisk slik i Norge at vi har innsamling til oss selv også, avdelinger på sykehuset bla. for utstyr og annet.

Vi bestemmer ikke hvor vi blir født selv, og dessuten hører vi jo snart ikke annet om hvor forferdelig alle andre har det. Tror faktisk at de fleste nordmenn ikke trenger å reise hele verden rundt for å forstå at andre ikke har det like bra i våre mediatider.

Vi fokuserer hele tiden på penger og alt vi har rent materialistisk sett, synes ikke det blir helt rett i henhold til hvordan folk virkelig har det.

I tilegg er Norge blant de største landene i uhjelp og andre hjelpeinstanser i utlandet. Folket i Norge er veldig flinke til å bry seg med hva som skjer i resten av verden og vi er flinke til å gi.Vet ikke om vi bryr oss like godt om oss selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg glemte tidligere å tilføye at vi har det godt i Norge. Jeg selv er "takknemlig" for å være født i Norge. Jeg har reist over hele kloden i jobb sammenheng og jeg har opplevd reell fattigdom i både Asia, Afrika og sør Amerika. Det jeg har bitt meg merke i er at Asiatene bare er positive, arbeidsomme og kanskje det folkeslaget jeg har mest respekt for av alle. De er til å se opp til, særlig i Kina. Vår fokus står til afrika, fordi i afrika får vi stre omkring på godt og vondt. I Asia får vi ikke det, derfor monterer vi skylappene å ignorerer de tragisk fattige som bor der. Det plager meg veldig mye at man er nødt til å være så politisk korrekt at man må overse dette.

Jeg er ingen planfadder, sender ikke så mange penger til afrika. Jeg har derimot betalt for hjemmet til en afrikansk familie når jeg var i Afrika. Det samme har jeg gjort i Asia. Asiatene fikk ufattelig mye av det lille jeg ga dem. Jeg har en helt enestående respekt for det folkeslaget og synes det er oppriktig synd at man skal glemme dem i Norge.

Istedet for å rette opp i skrivefeilene så tilføyer jeg at jeg ikke gidder å rette opp i dem og at jeg har tatt litt alkohol for å feire at min andre ferie akkurat har startet. Har vi det godt i Norge???? JAHH!!! Bør vi ha det godt i Norge???? JAHHHHH!!! Har vi råd til å se andre enn oss selv???? JAHHHH!!!

Asia har da mange folk(folkeslag). Snakker du om øst Asia generelt? (Kina, Japan, Sør-Kora, Taiwan ++)

Gjest gnækvåg
Skrevet

Folk i Norge blir utsatt for fattigdom, mishandling, sykdom, forfølgelse, vold men det er sant at vi stort sett har det veldig bra jevnt over. Mange plasser i Afrika er det også fint så det blir situasjonellt egentlig. :vinke:

• Liker 1
Skrevet

only me: Det å sette pris på at vi har det godt i Norge er da ikke det samme som å ha dårlig samvittighet for at vi er født og oppvokst her?!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble født i Zambia og Pakistan de to gangene jeg prøvde.

Gir perspektiv ja :sjenert:

Gjest only me
Skrevet (endret)

only me: Det å sette pris på at vi har det godt i Norge er da ikke det samme som å ha dårlig samvittighet for at vi er født og oppvokst her?!

Godt spørsmål;)

Ts sier en tenkt situasjon, og da tenker jeg at det menes at vi må prøve og sette oss inn i hvordan det er å leve slik som de gjør. Som utløser samvittighetskvaler hos de fleste mennesker. Hvis du ikke ser ulikheter bruker du heller ikke samvittigheten din. Du sammenligner automatisk med hvordan du selv er/har det.

Endret av only me
Skrevet

Godt spørsmål;)

Ts sier en tenkt situasjon, og da tenker jeg at det menes at vi må prøve og sette oss inn i hvordan det er å leve slik som de gjør. Som utløser samvittighetskvaler hos de fleste mennesker. Hvis du ikke ser ulikheter bruker du heller ikke samvittigheten din. Du sammenligner automatisk med hvordan du selv er/har det.

For noe tull!

Samvittighet og empati er to helt forskjellige følelser. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg har det godt, men jeg føler med og for mennesker som lider i tilværelsen, jeg er (heldigvis) ikke helt avstumpet. Jeg nyter mine goder uten et snev av dårlig samvittighet - dårlig samvittighet fra min side gjør ikke livet bedre for noen! Empati kan på den annen side utløse handling, noe som - slik jeg ser det - gavner atskillig mer enn samvittighet!

Og ikke prøv å påstå at jeg ikke ser ulikheter, hva jeg ser er noe du ikke aner en skit om!

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Jeg ble født i Zambia og Pakistan

Du ble født i Zambia og Pakistan ?

Det er faktisk umulig

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Gjest only me
Skrevet (endret)

For noe tull!

Samvittighet og empati er to helt forskjellige følelser. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg har det godt, men jeg føler med og for mennesker som lider i tilværelsen, jeg er (heldigvis) ikke helt avstumpet. Jeg nyter mine goder uten et snev av dårlig samvittighet - dårlig samvittighet fra min side gjør ikke livet bedre for noen! Empati kan på den annen side utløse handling, noe som - slik jeg ser det - gavner atskillig mer enn samvittighet!

Og ikke prøv å påstå at jeg ikke ser ulikheter, hva jeg ser er noe du ikke aner en skit om!

Det var ikke deg personlig jeg siktet til. At du ikke viser empati for at andre har andre meninger enn deg kan jeg heller ikke noe for. Hva som er empati og hva som er samvittighet får du bare ha din mening om for min del.

Endret av only me
Skrevet

Det var ikke deg personlig jeg siktet til. At du ikke viser empati for at andre har andre meninger enn deg kan jeg heller ikke noe for. Hva som er empati og hva som er samvittighet får du bare ha din mening om for min del.

Jeg kan ikke ha empati for andres tanker og meninger. Ei heller samvittighet. Hva innbiller du deg? At jeg skal gå rundt og ta ansvar for dine meninger, føle empati fordi meningene dine er dumme, ha dårlig samvittiget fordi du mener at du er bedre enn naboen? Nei, det får du sannelig klare selv!

Empati og samvittighet er ord som begge har en klar definisjon, jeg behøver ikke mene noe om det, jeg vet hva det ene og det andre ordet betyr. Gjør du?

Gjest only me
Skrevet

Jeg kan ikke ha empati for andres tanker og meninger. Ei heller samvittighet. Hva innbiller du deg? At jeg skal gå rundt og ta ansvar for dine meninger, føle empati fordi meningene dine er dumme, ha dårlig samvittiget fordi du mener at du er bedre enn naboen? Nei, det får du sannelig klare selv!

Empati og samvittighet er ord som begge har en klar definisjon, jeg behøver ikke mene noe om det, jeg vet hva det ene og det andre ordet betyr. Gjør du?

Synes ærlig talt dette går litt for langt.

Personangrep har ingenting i denne tråden å gjøre. Det er ikke meg eller deg dette handler om.

• Liker 1
Skrevet

Synes ærlig talt dette går litt for langt.

Personangrep har ingenting i denne tråden å gjøre. Det er ikke meg eller deg dette handler om.

DU startet dette ved å angripe min (manglende) samvittighet, du fortsatte i neste innlegg og når du får svar på tiltale, så er det personangrep? Nå tar du deg selv en smule høytidelig, syns jeg.

Ellers har jeg vel, ved å ikke ha dårlig samvittighet, bekreftet at jeg er enig med ts, vi har det godt i Norge. Skulle bare ønske flere kunne se akkurat det...

Skrevet

Du ble født i Zambia og Pakistan ?

Det er faktisk umulig

Jo, jeg snurret lykkehjulet to ganger...

Gjest Bjørn82
Skrevet

Asia har da mange folk(folkeslag). Snakker du om øst Asia generelt? (Kina, Japan, Sør-Kora, Taiwan ++)

Taiwan er i Kina. Selv om folket i Taiwan vil være selvstendige. Men jeg sikter til Kina, til Nord-Korea, Filippinene. Kommer ikke på flere nå i farta, men de landene jeg nevner er mer en representativ i folketall. Jeg har vært der nede og jeg har sett hvor elendig de har det. Jeg vil si at folk i disse landene lever verre en hva de gjør i fattige afrikanske land. Men det er veldig mangelfull innsats ifra de vestlige landene for å ivareta de grunnleggende menneskerettighetene og de sanitære forholdene i disse landene. Jeg har forsåvidt sett fattigdommen i Afrika på nært hold. Jeg har vært i Zambia, Zimbawe, Angola, Nigeria.

Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor våre kjære medier klarer å unngå å få dette opp i like stor grad som det som skjer i Afrika. Uten at jeg skal si for mye, så er jeg ganske sikker på at staten har for mange penger å tape på å ta opp sånne problemer knyttet til Kina.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jo, jeg snurret lykkehjulet to ganger...

løgn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...