Gå til innhold

Hvilken vekt bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg ny vekt og trenger tips. Den må ikke være dyr, men til og stole på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den billigste fra ikea. Så den er jo ikke nøyaktig sånn på grammet. Men den virker jo fint, og jeg ser jo om jeg går ned eller ikke. Om jeg ikke kan se det nøyaktig på grammet, så er ikke det farlig for meg.

Skrevet

For meg er de få grammene en stor motivasjon, så hadde vært fint med en som viser det som stemmer

Skrevet

For meg er de få grammene en stor motivasjon, så hadde vært fint med en som viser det som stemmer

De få grammene kan du bare gi blaffen i. De fleste vekter til husbruk har en usikkerhet på 1-200 gram. Så lenge du veier deg på den samme vekta vil jo feilen være tilnærmet lik fra gang til gang.

Uansett så varierer vekta mye i løpet av en dag ettersom du spiser, drikker, svetter og går på do. Selv om du veier deg om morgenen etter at du har vært på do så er det alltids litt variasjon fra dag til dag som du ikke skal bry deg om, fordi det er sånn mennesket er. Du må se vektutviklingen over et større tidsrom.

Det at du er opphengt i grammene gjør at du høres ikke så rent lite spiseforstyrret ut. Er du det?

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke spiseforstyrret nei :) veier 60 kg og har god mage. Jeg har lev usunt i sommer og prøver å få litt kontroll på vekta her.

Takk for god informasjon :)

Skrevet

Anbefaler denne http://www.withings.com/en/bodyscale

Den måler fettprosent også, samt du får egen app på iPhone/iPad/Android med grafer.

Den fettprosenten du får opp på en vekt for husbruk er like mye til å stole på som om du tar et tilfeldig tall ut av løse lufta, for å sette det på spissen.

Skal man få målt fettprosenten med brukbar nøyaktighet må man enten til en lege eller ernæringsfysiolog som kan å bruke en såkalt kaliper ("fettklype"), eller dra på et treningsstudio som har en svinedyr maskin som sender en liten strøm gjennom kroppen og beregner fettprosenten basert på elektrisk motstand.

• Liker 1
Skrevet

Den fettprosenten du får opp på en vekt for husbruk er like mye til å stole på som om du tar et tilfeldig tall ut av løse lufta, for å sette det på spissen.

Skal man få målt fettprosenten med brukbar nøyaktighet må man enten til en lege eller ernæringsfysiolog som kan å bruke en såkalt kaliper ("fettklype"), eller dra på et treningsstudio som har en svinedyr maskin som sender en liten strøm gjennom kroppen og beregner fettprosenten basert på elektrisk motstand.

Jeg vet at det er mer nøyaktig med fettklype, og jeg har en slik klype også. Vekta gir en pekepinn og stemmer bra med klypa mi. Om den ikke stemmer 100% gir den uansett en indikasjon på trenden.

Til din orientering sender den en liten strøm gjennom kroppen og beregner fettprosenten basert på elektrisk motstand.

Skrevet

Jeg vet at det er mer nøyaktig med fettklype, og jeg har en slik klype også. Vekta gir en pekepinn og stemmer bra med klypa mi. Om den ikke stemmer 100% gir den uansett en indikasjon på trenden.

Til din orientering sender den en liten strøm gjennom kroppen og beregner fettprosenten basert på elektrisk motstand.

Jeg har tilfeldigvis en badevekt som også har funksjon for å beregne kroppsfettet, til mitt forsvar var det ikke jeg som kjøpte den. I følge den har jeg rundt 20% kroppsfett.

Jeg er 180 cm høy, ganske kraftig bygd, veier 75 kg og sykler både til jobb og som trening, ca. 4-500 km i uka. Jeg er absolutt konkurransedyktig; jeg havner stort sett i den øvre tredjedelen av resultatlista når jeg sykler konkurranser. Tror noen at jeg da har 20% kroppsfett?

Skrevet

Jeg har tilfeldigvis en badevekt som også har funksjon for å beregne kroppsfettet, til mitt forsvar var det ikke jeg som kjøpte den. I følge den har jeg rundt 20% kroppsfett.

Jeg er 180 cm høy, ganske kraftig bygd, veier 75 kg og sykler både til jobb og som trening, ca. 4-500 km i uka. Jeg er absolutt konkurransedyktig; jeg havner stort sett i den øvre tredjedelen av resultatlista når jeg sykler konkurranser. Tror noen at jeg da har 20% kroppsfett?

Jeg respekterer at du har en annen oppfatning enn meg, men bare fordi din vekt er unøyaktig så betyr det ikke nødvendigvis at alle det. For meg ser det ut til å stemme relativt bra. Jeg kontrollmåler med fettklype sporadisk, men siden det er en relativt omfattende prosess er ikke det noe jeg gjør hver dag. Uansett er det trenden jeg er interessert i, ikke nødvendigvis det pinlig nøyaktige tallet til en hver tid.

Withings har ulike profiler for kroppsammensetning og aktivitetsnivå, og disse videreutvikles kontinuerlig for å gi et mest nøyaktig resultat. Det som også er viktig for å få et sammenlignbart resultat er å veie seg under like forhold. På morgenen etter at man har tømt blæra og før frokost for eksempel. Om jeg veier meg rett etter trening eller etter en fyllekule får jeg som regel rare resultater. Nye profiler laster vekten automatisk ned fra internett.

En annen bonus med denne vekten er at den har et åpent API slik at en rekke tredjepartsleverandører har mulighet for å hente data frav vekten inn i sine løsninger (hvor du angir URL og nøkkel selvsagt). Sporttracks og Runkeeper er to eksempler. Se forøvrig http://www.withings.com/en/bodyscale/sharing

For de som vil kan du få vekten til å poste både dagens vekt og hvor langt unna målet ditt du er på twitter, facebook etc. etter hver veiing. Rimelig sært, men for noen er kanskje dette også en motivasjon i kampen mot kiloene.

Se test av vekten her: http://www.dcrainmaker.com/2010/05/withings-wifi-scale-in-depth-review.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...