Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger man altså visse steder ikke å ha årsstudium først, men bruke karakterene på VGS. Vet det er slik i Oslo. Men hva når en tar årsstudium først på en skole som har dette, kan en ikke søke seg inn i Oslo da, som ikke har årsstudier på forhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet ditt, men er det om du kan søke deg inn på profesjonsstudiet i Oslo med karakterene fra årsstudiet et annet sted, og dermed komme utenom opptak med videregående-karakterer? I så fall er svaret nei, du må søke gjennom Samordna opptak på vanlig måte med karakterer fra VGS, så søker du fritak fra fagene du allerede har etter at du har kommet inn.

Skrevet

Jeg forstår. Men det vil jo si at årsstudiumet er mer eller mindre bortkastet, hvis en vil ta profesjonsstudiet i Oslo f.eks?

Er det bare Oslo som har denne nye ordningen, at man søker seg rett inn på studiet, eller er det flere?

Skrevet

UiO og NTNU har opptak fra VGS. UiT kommer til å skifte til opptak fra VGS høsten 2012. UiB har fortsatt opptak fra årsstudium. Årsstudium kan man ta på UiO, UiB, UiT, NTNU, Ansgar Teologiske Høyskole og Høyskolen i Lillehammer.

Skrevet

Jeg forstår. Men det vil jo si at årsstudiumet er mer eller mindre bortkastet, hvis en vil ta profesjonsstudiet i Oslo f.eks?

Som jeg skrev over er det mulighet for fritak fra overlappende fag, men dette søker du om etter at du er kommet inn, og det er helt opp til universitetet hva du eventuelt får fritak for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...