Penelopen Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 (endret) Hei! Sambo sin sønn vil virkelig ikke sove om kveldene. Fra vi går opp på rommet med han til han sovner tar det gjerne 2 timer. Slik er det også når han er til mammaen sin. Han våkner også flere ganger om natten og vil ligge i vår seng, noe vi nekter han. Da tar det gjerne 1/2 - 1 time før han sovner igjen. Når det begynner å nærme seg leggetid så roer vi ned med litt kos og tvtitting. Så er det kveldsstell før vi går på rommet og leser og synger litt. Så går vi ned. Da begynner han å skrike. Av og til hjelper det å gå opp, av og til ikke. Men han begynner å skrike straks vi er ute av døren. Vi må ofte si at vi må på do eller noe sånt for å få lov å gå. Da ligger han å venter til han sovner, noe som tar lang tid. Noen som har tips? (beklager rotete innlegg, skriver fra iphone) Endret 27. august 2011 av Penelopen
Kara W Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Du sier at han ligger og skriker. Betyr det at han blir i sengen og ikke står opp? I så fall så hadde jeg latt ham ligge. Begynn med å gå inn til ham hvert 5. minutt f.eks., for å si ifra at dere fortsatt er der, men nå må han sove. Er det mulig å roe ham, så gjør det. Er det kun trass hadde jeg jeg gått raskt ut igjen. Etterhvert utvider dere til hvert 10. minutt osv. Det kan også hjelpe å la døren stå åpen, eller å ha en nattlampe. Det gjorde ihvertfall stor forskjell på vår gutt. Vi har ikke hatt noen problemer om natten, men skulle tro at samme teknikk hjelper da. Jeg vet at noen legger f.eks. en madrass på gulvet ved siden av sengen sin som barnet kan sove på, men personlig synes ikke jeg det virker som en god idé.
Leanne Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 MInste her tuller ofte om kvelden... Løsningen her ble at han får sove i vår seng først. Vi legger han i vår seng, han sovner på et blunk og vi bærer han over i egen seng når vi skal sove. Da har han sovet noen timer og er i dyp søvn, og sover som regel bare videre... Er vel kanskje ikke den beste løsningen, men for oss fungerer det
Sissan9 Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Hva gjør dere når dere går inn til ham da? Vi har slitt litt med våre i perioder - men har klart å få inn gode rutiner etterhvert. Og det gikk raskere med andremann enn eldstemann, siden vi da hadde testet litt fra før på hva som funket.
Penelopen Skrevet 28. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2011 Han blir som oftes i sengen sin når han skriker. Når vi går inn til han så sier vi det er sent å han må sove. Av og til koser vi litt, pjusker i håret eller på ryggen.. Han har nattlampe og døren står helt åpen.
Sissan9 Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Da tror jeg det er det første jeg ville sluttet med. Hvis dere må inn til ham etter at nattasang og eventyr er ferdig, så ikke gi ham mer oppmerksomhet og kos. Da belønnes han for å rope på dere. Jeg pleide å gi en kos og si "nå er det natta" første gang jeg var inne, neste gang, sa jeg bare "nå er det natta" uten fysisk berøring, men gjerne med retting på dyne e.l. Måtte jeg inn igjen, var jeg ikke fysisk overhode. Det tok tid, men det hjalp over tid. Nå er det sjelden jeg blir ropt inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Når legger dere barnet da? Min erfaring er at om barna legger seg for sent (det er nok med 30 minutter), så tar det lengre tid før barna sovner, og de har en dårligere søvnkvalitet natten igjennom (sover urolig).
Penelopen Skrevet 28. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2011 20:00. Prøvde ei stund å legge han kl 19:00, det var umulig
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Vi har også en treårig som styrer litt for å sovne. Vi bruker lese, synge og si god natt før vi går. Om hun da begynner å styre så går vi i rommet ved siden av og rydder f.eks. da hører hun at vi er der, og dersom hun blir redd/gråter går vi forbi døra hennes og sier at nå er det natt og vi skal sove. Noen ganger trenger hun at vi stryker henne på kinnet, noen ganger holder det å vite at vi er der. Dette har funket veldig bra (og bedre og bedre) for oss. I tillegg får vi ryddet/stryke klær e.l. mens vi venter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå