Gå til innhold

Bryllupsgave - tips?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En venninne skal snart gifte seg - noen gode gavetips? Vet jeg finner ønskelister fra henne i utvalgte butikker - men hadde vært gøy med noe annet også!

Hva med pris?

Hva er vanlig idag til venner - (ikke min aller nærmeste venninne).

200 - 500 - 1000??? mer??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er ikke flere i en venninne gjeng som kan gå sammen å spleise da? På den måten får man jo heller en større ting istedet for flere "små" ?

Hvis ikke ville jeg nok enten ha fulgt ønskelisten ....syns 500 er en fin sum til et bryllup ... 200 er litt mer bursdag sum ...syns jeg ..

Men selvfølgelig hva du kan kjøpe vet nok du bedre enn meg uansett , som kjenner hennes vaner, og vet hva hun trenger og vil sette pris på .

Mange ønsker seg jo ting til hjemmet , men har man vært samboer en stund er det ikke alt man trenger , så hvorfor ikke tenke etter om hun har noen hobbyer, er hun glad i å lese , et pent album til å ha bryllupsbildene i , gavekort overalt... det kan jo være alt fra skjønnhetspleie, til møbler til blomster til ja .. you name it :lol:

Vel håper dette satt tankene litt i sving ihvertfall ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en passelig god venninde bør gaven ligge på rundt fem hundre hvis du er singel og litt over hvis dere er to, syns jeg ihvertfall....

Og jeg skjønner godt at det hadde vært gøy å overraske henne med noe morsomt, men de har ikke laget ønskeliste for moro skyld, men fordi der finner du de tingene de virkelig trenger og ønsker seg. Som vordende brud vil jeg absolutt anbefale deg å holde deg til den, eller gi dem kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
eller gi dem kontanter.

Ikke søren om jeg ville kommet med en konvolutt med kontanter til en venninne i bryllupsgave.

1) Totalt mangel på fantasi og virker som "siste utvei"

2) Et bryllup kommer aldri brått på, så man har god tid til å finne gave, og da er det avslørende hvor utrolig liten tid man har brukt på det. Det tar 2 sekunder å fiske opp en seddel eller to fra lommeboken og legge dette i en konvolutt.

3) Man vet jo ikke da hva pengene går til. Kanskje brukes pengene neste gang paret er på RIMI eller til øl på by'n. Er det noe særlig hyggelig for giverne?

Nei, fy a meg!! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[3) Man vet jo ikke da hva pengene går til. Kanskje brukes pengene neste gang paret er på RIMI eller til øl på by'n. Er det noe særlig hyggelig for giverne?

Nei, fy a meg!! :eeeh:

Må du vite hva pengene går til da??

Og "hyggelig for giverne?"

jeg trodde det var brudeparet som skulle bli glade, jeg..... :o

Vedder for at kontanter er den absolutt mest kjærkomne gaven.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Green, i.i

Nei, kontanter ville eg aldri gitt, om det så var det einaste på ønskelista. Då ville eg heller gitt eit gåvekort. Heilt einig med gjest over her ang. kontantar!

Men ang. beløp. Skal du i heile bryllaupet, eller berre til kaffi? Viss du skal i heile trur eg at 500 kr er greit. Berre til kaffi, litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du i bryllupet? Dersom man skal i bryllupet er det vanlig å si at man skal gi så man dekker kuvertprisen. Dvs ca 500 pr pers. Selvfølgelig kommer dette ann på hvilken livssituasjon du er i. Det er ikke alle som alltid har like god råd, og som har mulighet til dette.

Dersom du skal til kaffe tror jeg det er vanlig å gi noe mindre. Kanskje 250 pr pers.

Selv har jeg gitt noen "oppmerksomhetsgaver" til gamle skolevenninner som har giftet seg (og som jeg ikke lenger har særlig kontakt med). Da har jeg kjøpt en liten ting til ca 100 kroner bare for å fortelle at jeg vet at de gifter seg og at jeg tenker på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg gitt noen "oppmerksomhetsgaver" til gamle skolevenninner som har giftet seg (og som jeg ikke lenger har særlig kontakt med). Da har jeg kjøpt en liten ting til ca 100 kroner bare for å fortelle at jeg vet at de gifter seg og at jeg tenker på dem.

Å, det betyr så utrolig mye! Det er kjempekoselig å få! :D Selv ga jeg en liten ting til en venninne som froskens som giftet seg - men fikk ingenting tilbake når jeg selv giftet meg noen mnd senere. IKKE det at jeg må ha gave tilbake når jeg gir, men det hadde vært koselig å i det minste fått et kort/liten oppmerksomhet - følte det i alle fall veldig naturlig å gi det selv! Så det trenger ikke ha noe med pris å gjøre, bare AT.

Kanskje litt ut av tråden dette her, men... :roll:

Men ang. pengegaver, så er det kanskje morsommere å få enn å gi... Selv ble vi kjempeglad for penger, for det trengte vi - og prøvde å være veldig bevisst på at de gikk til konkrete ting vi trengte. Men et gavebord fullt med konvolutter med penger........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette med pengegaver: Greit at oldemor på gamlehjemmet gir en tusenlapp til brudeparet, slik at de kan kjøpe seg en bestemt ting de trenger, men fra en venninne.... nei.

Det er en grunn til at man tar av prislapper på ting man gir bort i gave. Nettopp fordi det ikke skal bli så synlig hva man faktisk har brukt av penger, og ikke så lett å sammenligne med hva andre har gitt. Ved å gi penger, kan man lett tenke: Hm... vi fikk 500 kroner av venninne Kari, men bare 300 kroner av venninne Anne, enda de begge er i samme venninnegjeng. Slik hadde det ikke vært hvis Kari hadde brukt 500 kroner på en picnic-kurv til paret og Anne hadde brukt 300 kroner på et salatbestikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom man er permittert og går på 60% lønn så tilsier ikke dette at man skal kjøpe en gave til 60% av hva man ellers ville gjort heller da... Blir litt for inviduelt hva man ønsker å bruke på en gave - eller hva man har råd til! Husk at det også medfører en del andre utgifter også når man skal i bryllup - man må jo kanskje ha "ny kjole" etc etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gi penger' date=' kan man lett tenke: Hm... vi fikk 500 kroner av venninne Kari, men bare 300 kroner av venninne Anne, enda de begge er i samme venninnegjeng. Slik hadde det ikke vært hvis Kari hadde brukt 500 kroner på en picnic-kurv til paret og Anne hadde brukt 300 kroner på et salatbestikk.[/quote']

Ville du gjort det??????????????? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva med en fin oppsats med tørkede blomster? siden det er en vennine vet du sikkert noen lunde hva hun liker? de trenger ikke koste mer en 500kr mener jeg..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal i bryllupet er det vanlig å si at man skal gi så man dekker kuvertprisen. Dvs ca 500 pr pers.

Dette synes jeg er en tullete regel, noen må eks reise langt for å komme i bryllup.

Synes 300-500 er ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du tar ikke helt poenget mitt. Det jeg sier at pengegaver gir grunnlag for sammenligning, noe jeg synes er en uting. Det kommer så tydelig frem hvem som bretter ut lommeboken og hvem som har dårlig råd/ikke er riktig så generøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, jeg tar poenget ditt, men det kunne aldri falt meg inn å sammenligne. Tror ikke det er vanlig.

Vil man sammenligne, så er det ikke problem å finne ut hva gavene kostet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt sprøtt at det skal vere en ca pris på gaver.Det spørs jo vilket forhold man har til brudeparet.man gifter seg jo ikke for å få gaver.Selv om det er veldig koselig å bli husket på,på en slik dag i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt sprøtt at det skal vere en ca pris på gaver.Det spørs jo vilket forhold man har til brudeparet.man gifter seg jo ikke for å få gaver.Selv om det er veldig koselig å bli husket på' date='på en slik dag i livet.[/quote']

Det handler jo ikke om annet enn god gammel skikk og bruk. Er man invitert på fest "skal" man gi gave så man dekker vertskapets utgifter. Men selvfølgelig er det mange ting det kommer ann på - derfor vil det jo aldri bli noe mer enn en retningsviser. Men en retningsviser er det jo ikke noe galt i å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser dette ble mange delte meninger rundt dette temaet med pris. Uansett - jeg er glad for deres tilbakemeldinger og kommer ikke til å overskride 500 kr, men skal også høre med ei annen venninne om vi kanskje kan kjøpe ilag for dermed å få "litt mer" å gi på en måte. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...