AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Må man ha egen kapital for å kjøpte bolig og når man skal ta opp boliglån? Spiller studielån noe rolle for hvor mye man kan få?
Gjest Chevy Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 jeg er ingen ekspert, men er det ikke noe med at man kan ha kausjonist på egenkapitalen eller noe sånt?
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Man får som regel kun låne et sted mellom 75 til 80 % av boligens verdi (90 % hvis man har BSU). De resterende 10 til 25 % må enten anskaffes som egenkapital, lånes til høyere rente med sikkerhet i kausjonist eller annen bolig. Man kan også låne dette som kommunalt Startlån (hør med boligkontoret i din kommune). Det er imidlertid langt fra likt i bankene så hør litt rundt.
Drizzt Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Må man ha egen kapital for å kjøpte bolig og når man skal ta opp boliglån? Spiller studielån noe rolle for hvor mye man kan få? Ting som barn, billån, studielån regnes som utgifter og da får du mindre lån. I tillegg setter bankene veldig stor pris på BSU. Jeg kan trygd si at JA, som regel trenger du egen kapital når du skal ta opp boliglån. Kanskje ikke hvis du har en annen bolig allerede, men hør med bankene.
Sissan9 Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Du bør ha minst 10% av boligens verdi i egenkapital, mange banker vil nok kreve opp mot 20%. Alternativt en som er villig til å stille realkausjon for tilsvarende (dvs. at banken tar pant i foreldres bolig f.eks. for denne summen).
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Man får i dag låne MAX 90% av totalverdien på en bolig, i tillegg kommer avgifter osv som gjør at man bør ha minst 12% EK hvis man ikke vil ha noen til å stille kausjon for en...
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Jeg gjør oppmerksom på at man får låne 100 % dersom bank nr 1 er villig til å godta at den delen de selv ikke er villig til å gi lån til finansieres av f.eks. kommunalt lån eller en annen bank.
kirstiJ Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Vi har lånt 100% på vår bolig. 90% som førstehjemslån, 10% som forbrukslån i egen bank. Ingen av oss har noe familie til å stille som kausjonister og vi hadde heller ingen sparepenger. Men, det kommer veldig ann på hvilken bank man går til.
Gjest Consensio Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Min mann pratet med en saksbehandler på DnBNor som er den banken vi bruker. Vi har aldri eid vårt eget og han lurte egentlig på hva som måtte til for å få boliglån. Der fikk han iallefall beskjed om at han kunne låne 100%, men han får jo ikke låne den helt store summen. Utifra hans inntekt så kunne han låne 1,2 mill (noe som ikke rekker til noe leilighet/hus her)
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #11 Skrevet 28. august 2011 DnBNOR er kjipe og rammepregede. Jeg har helt motsatt erfaring. Selv om de er store gir de individuell behandling. Vet om flere som faller langt utenfor den vanlige A4-rammen, men som har fått hjelp der.
Alice123 Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Jeg har svært god erfaring med DnBNOR. Jeg og min mann har overhodet ikke fått noen rammeavtale fra dem. De har sett gjennom fingrene på mye, og fått til en avtale begge parter er fornøyd med. Jeg tror derimot det er viktig å ha en bankkontakt! Før vi fikk en fast bankkontakt fikk vi bare tilbud om standarlån. Max 3x årsinntekt og max 90% av kjøpesum (vi er under 33 år og trenger derfor kun 10% egenkapital). Da vi fikk "vår egen" person, så var det ikke måte på hvor mange spesialavtaler vi fikk, og hvor mange smutthull i regelverket det var.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Vi har akkurat fått 100% finansiert boliglån. Så det er mulig. Men tror det er lettere på en liten plass, der banken kjenner oss.
Anglofil Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Jeg har svært god erfaring med DnBNOR. Jeg og min mann har overhodet ikke fått noen rammeavtale fra dem. De har sett gjennom fingrene på mye, og fått til en avtale begge parter er fornøyd med. Jeg tror derimot det er viktig å ha en bankkontakt! Før vi fikk en fast bankkontakt fikk vi bare tilbud om standarlån. Max 3x årsinntekt og max 90% av kjøpesum (vi er under 33 år og trenger derfor kun 10% egenkapital). Da vi fikk "vår egen" person, så var det ikke måte på hvor mange spesialavtaler vi fikk, og hvor mange smutthull i regelverket det var. Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan får man "sin egen person"? Det høres jo flott og interessant ut. Mvh Yvonne
Alice123 Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan får man "sin egen person"? Det høres jo flott og interessant ut. :)Mvh Yvonne Der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg Vi fikk henne gjennom bekjentskap. Svigermor har brukt "vår" bankperson i flere år, og spurte bankpersonen om ikke vi kunne kontakte henne direkte. Det kunne vi, og det gjorde vi, og nå har vi hus
Anglofil Skrevet 28. august 2011 #16 Skrevet 28. august 2011 Der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg Vi fikk henne gjennom bekjentskap. Svigermor har brukt "vår" bankperson i flere år, og spurte bankpersonen om ikke vi kunne kontakte henne direkte. Det kunne vi, og det gjorde vi, og nå har vi hus Aha! Vel, jeg får søke litt rundt og se, de har jo rådgivningstjenester i banken så kanskje jeg kan ta det derfra. Mvh Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 Man får "sin egen person" i en skikkelig bank. Du Yvonne antar jeg bør se på Sparebank1 sine muligheter (LO medlemmer får veldig gode betingelser og "sin egen person" der).
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #18 Skrevet 28. august 2011 Man får "sin egen person" i en skikkelig bank. Du Yvonne antar jeg bør se på Sparebank1 sine muligheter (LO medlemmer får veldig gode betingelser og "sin egen person" der). Nettopp. Du får også egen kontaktperson og personlige vilkår i Handelsbanken.
Anglofil Skrevet 28. august 2011 #19 Skrevet 28. august 2011 (endret) Man får "sin egen person" i en skikkelig bank. Du Yvonne antar jeg bør se på Sparebank1 sine muligheter (LO medlemmer får veldig gode betingelser og "sin egen person" der). Jeg har brukt Postbanken (nå DNBnor) i alle år så tror jeg at jeg vil høre med dem først (der jeg har BSU, brukskonto osv), i mine øyne er det en "skikkelig bank", litt usikker på hva du egentlig vil frem til ved å poengetere dette (med mindre du mener jeg ikke bruker en skikkelig bank..)? Frem til nå har jeg ikke egentlig hatt noen grunn til å gå til rådgiver, men det kan bli aktuelt etterhvert, og det er derfor jeg spurte. Jeg har dog kontaktet Postbanken/DNBnor tidligere, sendte faktisk førespørsler til flere aktuelle banker angående boliglån og det var bare Postbanken/DNBnor samt Nordea som tok seg bryet med å gi meg ordentlig svar, Sparebank 1 gav sånn sett et ekstremt dårlig inntrykk. Jeg er fullstendig klar over at LO-medlemmer har en del betingelser gjennom Sparebank 1, jeg har tross alt vært LO-medlem i ganske mange år nå, men jeg har nok et bedre forhold til DNBnor enn Sparebank 1. Mvh Yvonne Endret 28. august 2011 av Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2011 #20 Skrevet 28. august 2011 Jeg har brukt Postbanken (nå DNBnor) i alle år så tror jeg at jeg vil høre med dem først (der jeg har BSU, brukskonto osv), i mine øyne er det en "skikkelig bank", litt usikker på hva du egentlig vil frem til ved å poengetere dette (med mindre du mener jeg ikke bruker en skikkelig bank..)? Frem til nå har jeg ikke egentlig hatt noen grunn til å gå til rådgiver, men det kan bli aktuelt etterhvert, og det er derfor jeg spurte. Jeg har dog kontaktet Postbanken/DNBnor tidligere, sendte faktisk førespørsler til flere aktuelle banker angående boliglån og det var bare Postbanken/DNBnor samt Nordea som tok seg bryet med å gi meg ordentlig svar, Sparebank 1 gav sånn sett et ekstremt dårlig inntrykk. Jeg er fullstendig klar over at LO-medlemmer har en del betingelser gjennom Sparebank 1, jeg har tross alt vært LO-medlem i ganske mange år nå, men jeg har nok et bedre forhold til DNBnor enn Sparebank 1. Mvh Yvonne LO har klaget på Sparebank1 for meget vekslende service tidligere og de har fulgt opp. Da jeg fikk boliglån gjennom kommunen ble jeg anbefalt Sparebanken Vest eller DnBNor som hovedbank (siden Skandiabanken ikke gir lån til folk uten fri egenkapital). Sparebanken Vest svarte først og jeg var kunde der i et halvt år. Da skiftet jeg bank - etter råd fra Sparebank1 kunder som var SVÆRT fornøyde. Ikke bare fikk jeg et boliglån som var 1 % billigere rente på, men jeg har en egen kontaktperson som jeg kan snakke med når som helst, samt at jeg sparer en formue på gebyrer uten å måtte være totalkunde. Det holder at jeg er LO-medlem (jeg kan ikke bli totalkunde etter kravene til Sparebanken Vest). Med "skikkelig bank" mente jeg ikke noe negativt om Postbanken eller DnBNor (selv om jeg personlig har veldig dårlig erfaring med begge disse bankene), det var mer referanse til Sparebanken Vest og Skandiabanken som sikkert er grei for de som ikke trenger personlig oppføling (spesiell lånesøknad f.eks.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå