Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å jeg har skikkelig gått på trynet. IGJEN :( Tenk at man aldri lærer. Nå er jeg der at jeg ikke tør å åpne posten engang. Trenger virkelig hjelp. Er det noen som kjenner til noen foretak som kan hjelpe med slik? Å få orden på regninger, samle inkassoregninger slik at man kun betaler inn til en plass. Evt en plass man kan få lån med betalingsanmerkning.

Slulle bruke helgen til å åpne post, se gjennom alt osv. Men tør ikke, blir deprimert med tanken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med dem pr mail og si hva du kan betale hver måned. Be og om å få den siste fakturaen pr mail, så vet du nøyaktig hva du skylder. De bruker å være ganske medgjørlig om du legger deg flat. De kan og ordne slik at du betaler inn et beløp som de evt. fordeler på flere regninger om du er skyldig til flere!

Skrevet

Det er noe som heter gjeldssanering, men da er det ofte ventetid, så det lønner seg heller å fikse opp i ting selv. Er det snakk om store summer? Sosialkontoret har også noe økonomisk veiledning, men der erdet også ventetid og liten hjelp å få. Og i mellomtiden øker jo rentene på.

For det første bør du passe på at du har all kommunikasjon mellom deg og inkassoselskapene skriftlig. De er noen haier, så det er fort gjort å bli uenige. Det andre du bør gjøre er å sette opp et budsjett for å se hva som faktisk er REALISTISK å betale tilbake per måned. Denne summen fordeler du på de ulike sakene. Si at du har fem saker, og 1000 kr per måned, så betaler du hvert selskap 200 kr per måned.

Lag en mal for et brev som du sender på mail til alle selskapene. Her legger du deg langflat, forklarer hvilket uføre du har havnet i, men at du virkelig har lyst til å ordne opp. Spør om de vil være så snille å fryse rentene, så skal du betale tilbake så fort du kan. Forklar at du har eks 1000 kr mnd, og dette må du fordele på de fem, så de kan altså få 200 kr mnd. Jo mer du klarer å betale, jo bedre. Det beste er bare å ære fattig en stund sånn at du får orden på dette, men det viktigste er at du er realistisk når du setter opp budsjett, slik at du faktisk klarer å overholde betalingsavtalen. Lykke til!

Skrevet

NAV har gjeldsrågiver. Ta kontakt med dem

Skrevet

Takker for svar til dere. NAV drar jeg ikke til, så lavt synker jeg ikke. Jeg er med på den at jeg kan ta kontakt med hvert enkelt inkassobyrå, men jeg er der nå at jeg trenger virkelig motivasjon og hjelp til å sortere. Derfor lurte jeg på om det var noen som kunne bistå med det. Om noen kjenner til noen som kan hjelpe. Off ikke noe moro situasjon overhodet :(

Skrevet

Motivasjonen vil vel kanskje være at det blir så mye bedre når du har kommmet gjennom og fått oversikten over hva du skylder, til hvem du skylder, og hvor mye du skylder?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det finnes folk som kan hjelpe ja, men de tar betalt for det.

Jeg har vært gjennom dette selv. Det var ikke noe spesielt gøy, spesielt ikke for meg som hater å ringe ...

De to første telefonene var verst, men da disse møtte meg med vennlighet og forståelse samt en vilje til å både høre på meg og inngå en avtale så ble det lettere.

Kom igjen, helgen er ikke over enda. I morgen forteller du oss at du har åpnet alle konvoluttene og sortert dem i bunker.

Da jeg ryddet opp tok det 6 mnd før jeg var i orden igjen.

Skrevet

Har du ingen venner du kan involvere i saken? Som ikkje fordømmer, men som kan hjelpe deg å få oversikt og følge opp at du tar ansvar?

Lykke til!

Skrevet

Alle kommuner har gjeldsrådgivere, noen har organisert de under NAV. Men de skal kunne ta kontakt med alle inkassobyråer og finne ut hva du har i samlet gjeld, samt lage en nedbetalingsplan for dere.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dessverre har gjeldsrådgiverne i kommunen forferdelig lang ventetid. Ofte månedsvis.

Skrevet

Jeg kan fortelle hva jeg gjorde i hvert fall. Jeg var 18, ung og dum og lot venner, bekjente og den daværende kjæresten min ta opp rikstv, mobilabonnoment, bestille klær, ta opp lån, ta ting på avbetaling o.l i mitt navn i god tro om at de skulle betale tilbake. Dette gjorde de ikke (noen betalte de første månedene, men så sluttet de) og jeg var student på den tiden så til slutt satt jeg med inkassogjeld på rundt 60-70 000. Og dette måtte jeg fikse opp i.

Etter hvert som jeg fikk f.eks brev/faktura/giro fra Lindorff på f.eks 18000 ringte jeg til dem og spurte hva slags andre saker jeg hadde hos dem. Så fikk jeg en oversikt over dette på mail - altså hvor mye jeg skyldte og hva de aktuelle sakene gjaldt. Jeg kjøpte meg en notisblokk og begynte å betale det største beløpet først. Jeg betalte da i avdrag hver måned. Etter hvert som jeg fikk brev fra andre selskapet (Gothia(?), Sergel, Alektum så kontaktet jeg dem også. Hos dem hadde jeg en og annen sak). Jeg ringte til Lindorff og fikk som sagt fikset det slik at jeg betalte i avdrag, ringte deretter til de andre selskapene og fikk fikset en betalingsordning hos dem også.

På den saken som kostet meg 18000 kr betalte jeg 4000 kr i mnd - ble da ferdig på 5 mnd. Så betalte jeg f.eks 500 til sergel, 500 til Alektum, 500 til Gothia slik at summene ble mindre og mindre. Skrev opp HVER eneste måned i notisblokken min de selskapene jeg betalte til, hvor mye jeg hadde betalt, hvilken sak det gjaldt og hva jeg hadde i restgjeld på den aktuelle saken slik at jeg HELE tiden hadde oversikt over hvor mye jeg hadde igjen å betlae.

F.eks:

August:

Lindorff - Telenor. Betalt 4000,- 28.08.11 - restjeld 14000,-

Alektum - Netcom. Betalt 500,- 28.08.11 - restgjeld 5000,-

Gothia - Klarna. Betalt 500,- 28.08.11 restjeld 4000,-

Så kom f.eks september. Da ble det jeg skrev i notisblokken slik

Lindorff - Telenor. Betalt 4000,- 28.09.11 - restgjeldt 10000

Alektum - Netcom. Betalt 500,- 28.09.11 - restgjeld 4500

Gothia - Klarna. Betalt 500,- 28.09.11 - restgjeld 3500

Og sånn fortsatte det. Jeg flyttet på den tiden hjem til min mor igjen, var ikke sosial i det hele tatt og brukte ikke penger på meg selv utenom til mat (kun mat som var på tilbud). Det var et grusomt år, men det gikk seg til og jeg kan si at jeg hadde MANGE flere saker enn det der. Jeg satt først opp et budsjett slik at jeg visste hvor mye jeg kunne bruke på inkassoregningene mine.

Nå er jeg gjeldsfri og lar ALDRI ALDRI ALDRI noen ta noen ting i mitt navn :)

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar til dere. NAV drar jeg ikke til, så lavt synker jeg ikke. Jeg er med på den at jeg kan ta kontakt med hvert enkelt inkassobyrå, men jeg er der nå at jeg trenger virkelig motivasjon og hjelp til å sortere. Derfor lurte jeg på om det var noen som kunne bistå med det. Om noen kjenner til noen som kan hjelpe. Off ikke noe moro situasjon overhodet :(

for seint. kontakt dem

Skrevet

Var i akkurat samme situasjon som deg og brukte et firma til å ordne opp. Det ble veldig bra. Jeg husker ikke adressen til nettsiden deres, men om du vil så kan du kontakte meg på PM og få mail-adressen til han som var min rådgiver.

Skrevet

Var i akkurat samme situasjon som deg og brukte et firma til å ordne opp. Det ble veldig bra. Jeg husker ikke adressen til nettsiden deres, men om du vil så kan du kontakte meg på PM og få mail-adressen til han som var min rådgiver.

Skrevet

hei...

du er ikke alene... jeg har hatt det sånn i 6 år... å ser ikke noe lys i en tunnel enda...

jeg tjener bra. nesten 500 000 kr i året. men pga alt trekke jeg har i lønn,så klarer jeg meg ikke hver mnd...

har sagt fra,men de mener jeg skal det. men så klart regner ikke de med utgifter til jobb.

jeg får ikke bil lån, så går det ikke buss eller tog til arbeidsplassen min.så jeg er avhengi av taxi... å det koster...

så nå måtte jeg sykemeld meg pga. jeg har ikke råd til å komme meg på jobb...

alt dette med økonomi har gitt meg angst.så er avhengi av sobril for å fungere om dagen.

ofte sittet å lurt på. når kommer man til det punktet man ikke orker leve mer. eller blir kriminell...

å alt man skulle ønske er at man fikk en sjanse til å samle alt i ett lån.så man hadde hatt ett mer normalt liv...

ikke vært ute på byen med venner på 5 år.

mista over 98 prosent av kontakten med venner. pga dette. for man har aldri råd til å gå å ta en kaffe engang...

mista kontakt med barna. pga dem har man ikke penger til å hente. å mora nekter å kjøre de. så de har man ikke sett på 5 år..

prøvd alt. men komme ingen vei... å orker ikke flere år med dette.

når jeg starta,så hadde jeg 900 000 kr i innkasso. å nå er jeg ned epå 450 000 krca...

grunnen til jeg havna i dette er ikke bare rot. men jeg hadde en trygg jobb. som gikk konkurs. firma slo seg konkurs. så jeg hadde en bil å leilighet som jeg plutselig ikke hadde råd til. å tapte penger på dette samt j hadde ikke jobbet før,så lønna gikk fra 30 000 i mnd netto .til dagpenger og 4500 kr annen hver uke...

så ble jeg arbeidsledig i 1 år. fikk men en psykisk knekk. å da begynte sobril bruken...

har prøvd gjeldssannering. men fikk beskjed om ,det var jeg kvalifisert for. men rett før man skulle starte. bytta de namsmann og han trakk den tilbake. og mente jeg ikke var godkjent alikevell...

prøvd sosial kontoret. men de bryr seg ikke om utgifter,så når man tjener 500 000 så har man det ikke vondt sa de...

så da sitter man her da... å tenker. 6 nye år. med samme dritet.

det klarer man ikke.

men what to do. skal man gå 12 år med dette ...

ikke har man familie. så ingen hjelp der. ikke kan man ha forhold. pga ,man vil ikke dra inn i dette. ¨ikke kjenner man noen i samme situasjon,så ingen å prate med... da blir det tungt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...