daemonia Skrevet 27. august 2011 #1 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg har fått en ganske så streng beskjed av mannen min. Etter en god del gallesteinsanfall de siste ukene har jeg atter en gang fått totalforbud mot sukker, fett, kaffe, te, brus, og alt mulig annet som hører til i helgene. Jeg var jo veldig flink en stund og holdt meg unna alt det. Men så blir en syk. Ungene blir sure og rastløse og en hiver i seg ett eller annet. En reiser på ferie. Det er selskap. Det er mye stress en liten stund. Unnskyldningene og grunnene blir veldig mange, og plutselig er en tilbake i gamle vaner igjen. Etter halvannen mnd med mine gamle vaner har jeg altså begynt å få vondt igjen. Bare en mnd før operasjon til og med! Så da har jeg bestemt meg da. NÅ er det nok! I går prøvde jeg å gå hele dagen uten kaffe. Det gikk ikke så veldig bra. Jeg var så trøtt at når jeg skulle betale for matvarene trengte jeg 3 forsøk før jeg i det hele tatt klarte å sette kortet i betalingsterminalen rett vei Så i dag har jeg hatt to svake kopper kaffe, men har vært flink til å holde meg unna andre fristelesr. Har spist omelett med brokkoli og fetaost til frokost, og har spist knekkebrød med magert kjøttpålegg og eple i stedet. Så foreløpig går det greit. Har også kikket litt i vegetarbøker for å få litt inspirasjon til mager mat, og det er et par ting som frister. Så sant den der ekle tofuen blir erstattet med renskåret kjøtt og fisk. Så skal jeg være flink til å skrive ned dag for dag hvordan det går her da, så om jeg føler meg fristet så kan jeg heller få ut frustrasjonen her. Og dere er hjertelig velkomne til å både heie og kjefte, alt etter hva jeg trenger. Hjertelig velkommen til mitt eget lille selvbeherskelseskurs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trudelu Skrevet 27. august 2011 #2 Del Skrevet 27. august 2011 Decaf kaffe smaker like godt og gir en litt sånn psykisk virkning, hehe! Måtte selv kutte kaffe i en periode og det var sånn jeg kom meg gjennom.. :gjeiper: Sånn cottage-cheese med syltetøy og grønnsaker med hvitløksdip laget av lettrømme er jo super snacks Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 27. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 27. august 2011 Decaf kaffe smaker like godt og gir en litt sånn psykisk virkning, hehe! Måtte selv kutte kaffe i en periode og det var sånn jeg kom meg gjennom.. :gjeiper: Sånn cottage-cheese med syltetøy og grønnsaker med hvitløksdip laget av lettrømme er jo super snacks Lykke til! Godt mulig at jeg kan bruke koffeinfri kaffe ja. Det er noe både med koffein og ett eller annet i kaffen som ikke er en fordel for en defekt galleblære, så jeg er usikker der altså... Men jeg har jo trappet ned, før ville jeg jo drukket en hel kanne før klokka 10 Tenkte å lage hummus med mager kesam for å få minst mulig fett. Blir jo interessant å se hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 28. august 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 28. august 2011 I dag skulle vi ha den typiske frokosten vår på søndager. Egg, bacon, bønner, og småpølser. Men på grunn av at jeg ikke tåler vanlig bacon kjøpte jeg Go' og mager bacon til meg selv, og vi brukte pølsekuler av kylling og kalkun i stedet for smårettpølser. Har virkelig gått inn for å være flink nå Baconet smakte ikke bacon for å si det slik... Men jeg reagerte ikke på det da, og det er jo for såvidt bra. Men så snart jeg hadde spist en 5-6 pølsekuler så kjente jeg at jeg ble kvalm og bare måtte gå fra bordet og legge meg nedpå. Så til og med prior sine alternativer er for fettholdige for meg akkurat her og nå Men da vet jeg jo det til neste gang, så får jeg heller finne på noe annet godt til neste søndag til meg selv, eller bare hoppe over pølsene og ta ekstra bønner eller noe Ha en fin søndag folkens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 29. august 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) En liten oppsummering av dagen i kveldinga Til frokost ble det en smoothie med banan, honning, og melk. Enkelt og mettende faktisk Til lunch lagde jeg hummus med hvite bønner og mager kesam (1% fett) og hadde i littegrann honning for smakens skyld, og la det og müsli lagvis i en skål. Veldig godt faktisk Og så var det middagen da... Gutten vår har vært så flink til å gjøre leksene sine i dag, at han ikke har noe som helst lekser før til fredagen, så da skulle han få lov å bestemme middagen sa jeg. Valget falt på pølser og potetstappe, og opptatt som jeg har vært i dag har jeg ikke kommet på å finne på noe alternativ til meg selv :klask: Så nå sitter jeg her da og er kvalm og angrer at han skulle få lov til å bestemme Men så får jeg vel veie opp med en Skyr Youghurt til kvelds og noe oppskåret frukt, så blir det nok skikk på magen igjen Edit: Jeg har bare hatt en kopp kaffe i dag, og jeg er ikke trøtt enda en gang! Men jeg sovner vel på sofaen i kveld igjen til mannens store fortvilelse akkurat som i går Endret 29. august 2011 av daemonia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 1. september 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Glemte helt ut å oppdatere både i går og forgårs, men her kommer det altså. Det jeg har spist nå de siste dagene er smoothie med banan og melk + litt bær, omelett med broccoli og fetaost, wok med renskåret svinekjøtt og litt ris, Skyr youghurt, masse frukt, og et par brødskiver med magert pålegg. Det er helt sikkert noe jeg ikke kommer på her og nå, men jeg har ihvertfall klart å holde meg til fettfattig mat Jeg har drukket ett glass brus, men lightbrus, så det går jeg ut fra at ikke har noe å si for galleblæren. Jeg håper ihvertfall ikke det! Ellers harjeg holdt meg 2 hele dagen uten kaffe i det hele tatt, og det tar på kan en si. Skikkelig trøtt og ufokusert, og en smule irritabel Men det er vel egentlig bare et tydelig tegn på at kaffe ikke er bra når en faktisk blir såpass avhengig? Jeg får trøste meg med det i hvert fall Ellers har jeg merket at jeg har litt problemer med dobesøkene pga galleblæren, men nå er det jo bare 28 dager igjen til operasjon så såpass skal jeg holde ut Men nå er det tid for å komme seg ut og nyte været. Ser ut til at vi har fått en siste sommerdag her nå Endret 1. september 2011 av daemonia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 12. september 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 12. september 2011 Hei igjen! Har vært mye sykdom og andre ting som har tatt oppmerksomheten, så KG har ikke akkurat vært prioriteten i ukene som har gått Jeg har klart å holde meg til mat med høyt proteininnhold og minimalt fettinnhold, så det har gått helt greit. Jeg klarte å avvenne meg med kaffe også, men når mannen kom hjem fra jobb på torsdag var jeg så dum at jeg tok en kopp sammen med ham. Resultatet var jo at jeg sovnet på sofaen klokka halv 10, og at jeg hadde dundrende hodeverk i et par dager etterpå. Veldig irriterende siden jeg hadde kommet meg over akkurat det stadiet der egentlig Det er blitt bedre nå, og i går så bare holdt jeg på å sovne på sofaen og klarte å holde meg fra å lukke øynene Ellers har jeg hatt en del smerter i magen den siste uka selv om jeg har vært flink. Symptomene er der under dobesøkene igjen selv om de forsvant litt. Det er bare 2 og en halv uke igjen til operasjon nå, så jeg håper virkelig at det ikke skjer noe drastisk på den korte tiden! Har jeg infeksjon eller noe, så må jeg jo vente, og det frister ikke særlig. Til helga er det 2 barneselskaper her, så det blir en stor styrkeprøve for min del. Gutten har nemlig forlangt at jeg skal lage ostekake, og det er jo den beste kaka jeg vet også Godt jeg har en mann som passer på meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 14. september 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 14. september 2011 Har klart meg ganske bra i dag. Spist broccoli og fetaost-omelett til frokost. Nydelig! Til lunch hadde jeg noe frukt. Har ikke drukket noe kaffe nå på leeeenge, og eneste jeg har hatt i dag utenom vann er et halvt glass juice til frokosten Den fysiske formen er ikke så veldig bra akkurat nå. Jeg verker på høyre siden i øverste del av korsryggen, og det strammer til på samme sted bare i magen en gang i blandt. Var ute og kjøpte bursdagspresang til gutten nettop, og det var veldig ubehagelig på grunn av det. Foreløpig krysser jeg fingrene for at det ikke er noe infeksjon her, men det finner jeg vel ut om en time eller to når ting evt. forverrer seg. Akkurat nå er det ihvertfall tid for å elte ut de 12 brødene jeg har satt deig til, og så blir det til å gjøre klar til lasagne til middag etter bursdagsguttens ønske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 27. september 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 27. september 2011 Hei igjen alle sammen! Har vært veldig dårlig med å oppdatere her, men den siste måneden har vært full av halsbetennelser for oss alle her i huset. Og for en uke siden ble sønnen vår operert, så da har jeg vært sykepleier en ukes tid, hehe. Har prøvd å holde meg til fettfrie alternativer, og har spist mest rent kjøtt og grønnsaker, og prøvd å holde meg unna snacks. Merk: Jeg har prøvd. Det har ikke vært så vellykket ved et par anledninger når det har vært så mye mas og stress med syke og småsure unger. Så om kveldene har jeg lurt til meg litt sjokolade, et par glass brus, og andre ting som ikke er "lov" for min del. Resultatet av det har jo selvfølgelig vært at jeg har hatt skikkelig vondt i magen etter en periode, og at jeg har vært trøtt og helt utmattet. Helt idiotisk gjort, I know I dag har jeg sett i nye kokebøker. Jeg fant frem til noe som kalles for Carb Lovers Diet, og den passer perfekt til mine behov! Det går ut på at en skal spise minimalt med fett, og absolutt ikke animalsk fett, og ikke raffinert sukker. Karbohydratene må ha høyest mulig nivå av resistent stivelse, noe som gjør at en blir mer mett, og lenger mett. Det er blandt annet der jeg har funnet oppskriften på broccoli og fetaost-omeletten Jeg har også vært på sykehuset i dag og tatt ultralyd av magen og blodprøver, og når jeg fikk vite at jeg faktisk har fått mer gallestein enn i mai, og at de også er blitt større, så var det et skikkelig spark bak for min del. Ikke tale om at jeg skal spise noe av det jeg blir dårlig av igjen! Ikke særlig lovende for julematen, men sånn er det bare Torsdag er det operasjonsdag, så jeg må nok kikke litt mer i kokebøkene slik at jeg får handlet inn alt det jeg trenger til min egen mat i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå