Gjest UhuruPeak Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Jeg lurte litt på hvordan privatist eksamen i Naturfag fungerer. Kan noen som har hatt denne eksamenen fortelle meg litt hvordan den er lagt opp? Har lest det er både en skriftlig og en muntlig del, stemmer det? Er forsøk en del av eksamen? Alltså må jeg utøve et forsøk under den muntlige delen? Må jeg levere forsøksliste? Dere som har vært oppe til privatist eksamen i naturfag hvordan løste dere dette med forsøk? Leste dere bare teorien? Gjorde dere noen forsøk, i såfall hvordan løste dere dette rent praktisk?
Blue India Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Jeg tok privatisteksamen i naturfag i 2010. Jeg hadde bare en muntlig-praktisk eksamen, vet ikke om det er fordi jeg har fagbrev eller om det er slik for alle. Eksamen varte i ca 45 minutter og jeg fikk 45 minutter forberedelsestid på forhånd med alle hjelpemidler (foruten kommunikasjonsmidler.) Under eksamen fikk jeg snakke om den oppgaven jeg hadde trukket (forberedt del), så fikk jeg en uforberedt del og flere spørsmål rundt det. Jeg fikk også et "forsøk". Dette var å påvise stivelse med jod, der jeg skulle dryppe jod på en potet, se at det ble svart og forklare hvorfor. Jeg fikk ingen undervisning i dette faget, jeg bare meldte meg opp til eksamen og det gikk veldig bra. Jeg gjorde ingen forsøk, men leste om dette i boken og så litt videoer på YouTube etc. Vil du ikke dette så kan du ta kontakt med din lokale vgs og spørre om du kan være med dem på laben. Det har jeg gjort i andre fag, uten problemer. Jeg leverte ingen forsøksliste. Eksamen kan dog være litt forskjellig alt etter hvilket fylke du er i og hvem som er sensor. Vet at mange bare har 30 minutter på eksamen. Jeg har tatt mye fag som privatist og mitt aller beste råd er: Lær deg læreplansmålene/kompetansemålene! Har du dette inne, så kan det ikke gå dårlig. Sensor former spørsmålene etter disse målene. Målene kan du finne på Udir.no under læreplaner.
Anneee Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Jeg tok naturfag som privatist i 2009. Først hadde vi en skriftlig multiple choice oppgave, så ble den rettet mens vi ventet og hadde så en muntlig del. Vi hadde ingen forberedelstid og jeg ble spurt ut om hele pensum, de spurte også litt rundt den skriftlige oppgaven. Jeg tok et lab-kurs på forhånd (via sonans) og sendte inn liste over forsøk på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå