Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å fyller ut søknad/krav om dagpenger, har aldri vært i kontakt med NAV før og synes de har mange rare krav...

Det står at jeg må ha mulighet til å flytte hvor som helst i landet hvis de har funnet en aktuell jobb til meg som ikke er på bostedet mitt. Er dette reellt? Man kan huke av for at man ikke vil flytte eller pendle og oppgi grunnen, men er det noe lurt å huke av for nei? Hva skal man eventuelt skrive som grunn, jeg vil jo selvfølgelig ikke flytte, jeg har jo akkurat meldt flytting til her jeg bor nå! :gjeiper: Vi har jo leilighet og alt her, jeg regner jo med å finne meg en jobb her selv om forhåpentligvis ikke så lenge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Huker du av for NEI ang flytting, så får du heller ikke penger. så man har ikke så mye valg der i realiteten.

Derimot så er det ikke så ofte det skjer at man blir tilbudt en jobb som gjør at man må flytte, dersom man ikke bort langt uti skauen.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ikke huker av ja så er du i deres øyne ikke reell arbeidssøker. Jeg har aldri hatt interesse av å flytte eller jobbe noe annet sted, har alltid huket av ja, og har aldri blitt tilbudt jobb noe annet sted. Huk av, så får du dagpenger.

Skrevet

OK, da gjør jeg det :) Takk for svar!

Skrevet

skriver du nei får du ikke penger nei, jeg gjorde det og fikk ikke. da jeg måtte søke igjen skrev jeg ja på det spm, og fikk.

det er svært sjelden man faktisk må flytte.. i mitt tilfelle har jeg en deltidsjobb jeg håper at en dag skal bli fulltid, her jeg bor - og nav er veldg positive til det.

kryss ut for ja du:)

Skrevet

Lurer på en ting til jeg :gjeiper: Det NAV-skjemaet som heter "Bekreftelse på sluttårsak/permitteringsårsak/nedsatt arbeidstid", skal jeg sende det til min tidligere arbeidsgiver? Det er jo litt rart, siden jeg huket av for at jeg har gått på skole det siste året, og at jeg fyllte ut at jobben jeg hadde nå fra juni-august var en sommerjobb. Da er det jo ikke så vanskelig å forstå at grunnen til at jeg ikke har jobb der mer er fordi det bare var en sommerjobb. Jeg får opp det skjemaet automatisk, så jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre. Kjenner jeg blir litt lei av NAV allerede :fnise:

Skrevet

jeg måtte også skrive sluttårsak selvom det sto klart at det var en sommerjobb. det skjema skulle nav ha, jeg har ikke levert noe til arbeidsgiver noengang som har med dagpenger og gjøre :) det skal nok til nav sammen med alle papirene.

Skrevet (endret)

Men det sluttårsak-skjemaet, der står det for eksempel "Til (arbeidsgiver"), "Adresse". Videre står det: "Arbeidsgiver fyller ut". Har jeg fått feil skjema kanskje?

Forvirra! :sukk:

Endret av Lumos
Skrevet

Det holder med arbeidsattest hvis sluttårsaken står der ;)

Og stakkar deg hvis du er lei NAV allerede :roll:

Skrevet

OK, jeg har fått en veldig fin attest, og der står det jo at jeg har arbeidet der som ferievikar. Tror dere det holder?

Ja, hehe, jeg tenkte det samme! :gjeiper: De skal iallfall ha det at de er steike nøyne!

Skrevet

det holder ja :) men jeg tror du må nevne sluttårsaken selv også i skjemaene

Skrevet

OK, tuuusen takk for hjelp :)

Gjest Blondie65
Skrevet

De skal iallfall ha det at de er steike nøyne!

De er noen voldsomme paragrafryttere - dessverre er det noen ganger sånn at de også er lite hjelpsomme når en stakker ikke helt forstår.

Skrevet

Velkommen til NAV rot. Det er mye de skal ha info om, men din tidligere arbeidsgiver skal ikke ha noe papir fra deg. Du fyller ut som de andre skriver her, trenger de mer info får du beskjed om det. Jeg ble innkalt da jeg var arbeidsledig og fikk beskjed at jeg måtte ta jobb hvor som helst i landet. Fikk tilbud til slutt om jobb i barnehage men da satte jeg foten ned. Sa at jeg orker ikke barneskrik eller hadde ingen interesse av og jobbe med barn i det hele tatt. Kan godt møte opp sa jeg men ikke forvent at jeg gjør noe. Mista ikke dagpengene den gangen. Fikk tilbud til slutt om en kontorjobb via NAV som var intressant så den tok jeg uten og nøle. :duskedame:

Skrevet

Hm, jaja, det er vel bare å stålsette seg da! Jeg var en liten tur innom NAV-kontoret her en dag, og hun jeg traff på der var veldig hyggelig da, håper de jeg treffer på er likedan :fnise:

Skrevet

Hm, jaja, det er vel bare å stålsette seg da! Jeg var en liten tur innom NAV-kontoret her en dag, og hun jeg traff på der var veldig hyggelig da, håper de jeg treffer på er likedan :fnise:

jeg har bare vært heldig her jeg bor, veldig hyggelige folk. tror ikke det er slik at de på nav er fæle i hele landet, jeg bor på et lite sted da, det kan jo ha noe og si.

AB over som forteller over at han nektet og ta en jobb, og det gikk greit - det anbefales ikke. gjør man det mister man nok dagpengene også, bare sånnat du ikke tenker at det hørtest ut som en grei løsning hvis de tilbyr deg noe.

som tidligere nevnt har jeg aldri hørt om noen som faktisk må flytte, men du må sikkert på jobbsøkerkurs, og det må du ikke si nei til, for da mister du også dagpengene. men, ei jeg kjenner går på dette kurset nå, og sier det er kjempebra:)

nav er veldig veldig nøye, så du må bare godta det de vil ha av papirer og maset deres, men få det sendt inn så fort som mulig - du har vel ikke rett på dagpenger fra før den dagen du setter frem kravet.

dette går så bra så! nav er ei papirmølle, men når du er gjennom den er det ikke mer mas:)

(sett bortifra dem som søker aap og sånne ting da, da er det visst ikke annet enn mas fra nav)

Skrevet

Vil nok ikke nekte noen jobb nei :)

Tusen takk for fint svar! Skal få sendt inn papirene i morgen den dag :) Så får vi håpe at alt er i orden med de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...