AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #21 Skrevet 28. august 2011 Hva med å drysse litt næringsgjær over isteden? Eller litt gress? 2
HopelessFear Skrevet 28. august 2011 #22 Skrevet 28. august 2011 Envy har kunnskap nok hun For min del hadde jeg helt klart gått for litt tortilla på pizzaen istedet for ost, litt avhengig av hva slags type tortilla. Men som jeg skrev, det går veldig fint å lage "ost" av nøtter, funker overraskende bra. Hvordan får du til å lage noe ostelignende av nøtter? Blir det ikke veldig tørt da? Jeg for min del kunne aldri tenkt meg pizza uten ost, er liksom noe som mangler da.
Gjest NozMonster Skrevet 28. august 2011 #23 Skrevet 28. august 2011 kanskje det er et dumt forslag, men jeg ville bare si at det er veeeldig godt å bruke kremost på pizza ( og ostesmørbrød for den sak skyld!) . om du bruker en light-versjon, så er det vel ikke såååå ille?
2shy Skrevet 28. august 2011 #24 Skrevet 28. august 2011 Hvordan får du til å lage noe ostelignende av nøtter? Blir det ikke veldig tørt da? Jeg for min del kunne aldri tenkt meg pizza uten ost, er liksom noe som mangler da. Sikkert flere fremgangsmåter, men jeg bløtlegger macadamia-nøter i et par timer, skyller av, tar nøttene i en blender og har oppi vann til det nesten dekker nøttene, tilsetter krydder, og blender. Jeg var storspiser av ost før og skjønner hva du mener, men alt er en vanesak. Nå kunne jeg aldri tenke meg å spise ost
2shy Skrevet 28. august 2011 #25 Skrevet 28. august 2011 kanskje det er et dumt forslag, men jeg ville bare si at det er veeeldig godt å bruke kremost på pizza ( og ostesmørbrød for den sak skyld!) . om du bruker en light-versjon, så er det vel ikke såååå ille? Smeltet ost er nok ille uansett, light-versjon gjør ikke produktet nødvendigvis sunnere
Surriball Skrevet 28. august 2011 #26 Skrevet 28. august 2011 Jeg syns det er godt med pizza uten ost også, jeg! Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg er jo nødt til å droppe den. Men når min kjære og jeg lager pizza har vi én halvpart med ost, og én uten. Så lenge man gjør tomatsausen godt krydret og har noe spennende oppå pizzaen, blir det veldig godt. Men jeg må innrømme at jeg hadde foretrukket ost på dersom jeg tålte det! Men varier med innholdet oppå pizzaen (pepperoni og ananas en dag, skinke, mais og ruccola en annen, osv) så blir det så bra så. Man trenger ikke nødvendigvis en osteerstatning
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #27 Skrevet 28. august 2011 Eller litt gress? For et dumt svar. Næringsgjær minner i det minste om ost.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #28 Skrevet 29. august 2011 Envy har kunnskap nok hun For min del hadde jeg helt klart gått for litt tortilla på pizzaen istedet for ost, litt avhengig av hva slags type tortilla. Men som jeg skrev, det går veldig fint å lage "ost" av nøtter, funker overraskende bra. Nei, Envy har ikke det. Hadde hun hatt det så ville hun ikke uttalt seg om mettet/umettet fett og bedt enkelte brukere å gå tilbake til skolebenken, når det var hun som tok feil. Trenger jeg å si mer? :=) 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #29 Skrevet 29. august 2011 For et dumt svar. Næringsgjær minner i det minste om ost. Det var ikke et dumt svar, og hvis du tenker over det så var det for å vise hvor overhysterisk trådstarter er. Og igjen, det er ikke noe galt med litt ost på pizzaen. 1
Meridian Skrevet 29. august 2011 #30 Skrevet 29. august 2011 (endret) Ikke at dette er noe sunnere, men prøv pizza med kokt makaroni strødd over pizzaen istedenfor ost. Det er faktisk veldig godt! Det er mange år siden jeg smakte det(den gangen jeg kunne spise gluten), men jeg vet ikke om man må strø makaronien over på slutten av steketiden siden kanskje makaronien blir litt stekt? Selv kan jeg ikke spise noe ost(melk) eller gluten, men når jeg skal lage glutenfri pizza og vil lage en sterk variant, er det veldig godt å strø nachochips over pizzaen istedenfor ost Endret 29. august 2011 av meridian
Momseguri Skrevet 29. august 2011 #31 Skrevet 29. august 2011 Jeg vet ikke om dette teller som "ikke-ost" men jeg har en gang oppdaget at jeg manglet ost da jeg skulle strø den over pizzaen, og brukte i desperasjon cottage cheese i stedet for. Og det ble faktisk ikke så verst
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #32 Skrevet 29. august 2011 Jeg vet ikke om dette teller som "ikke-ost" men jeg har en gang oppdaget at jeg manglet ost da jeg skulle strø den over pizzaen, og brukte i desperasjon cottage cheese i stedet for. Og det ble faktisk ikke så verst
2shy Skrevet 29. august 2011 #33 Skrevet 29. august 2011 Nei, Envy har ikke det. Hadde hun hatt det så ville hun ikke uttalt seg om mettet/umettet fett og bedt enkelte brukere å gå tilbake til skolebenken, når det var hun som tok feil. Trenger jeg å si mer? :=) Hva er det envy har uttalt om mettet/umettet fett som er feil?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #34 Skrevet 29. august 2011 Pizza med ost er usunt fordi det umettede fettet i ost blir mettet når osten er smeltet. Mettet fett er ikke sunt. Dette med mettet og umettet fett er da ungdomsskole pensum, trodde de fleste visste det. Det er vel strengt tatt også ungdomsskolepensum at man ikke skal tro på alt man hører, og at det står mye bullshit på Internett... Det samme gjelder kunnskapen om at det er mengden med mettet fett som gjør det usunt. Litt mettet fett en sjelden gang har forsvinnende lite å si for kroppen. Særlig hvis man er fysisk aktiv, det oppveier for mange av de negative effektene. Spiser man sunt og ligger unna de kjipe fettypene vanligvis, har ikke én pizzamiddag noe å si. Er man veldig bekymra kan man jo bruke mindre ost, ta ett stykke mindre og heller spise mer salat? Og jogge seg en ekstra tur? Jeg syns ikke det å være veldig kategorisk og dogmatisk virker sunt, jeg... 1
skandale Skrevet 29. august 2011 #35 Skrevet 29. august 2011 Det var ikke et dumt svar, og hvis du tenker over det så var det for å vise hvor overhysterisk trådstarter er. Og igjen, det er ikke noe galt med litt ost på pizzaen. Jo, det var et dumt svar. Så syns ikke DU det er noe galt med ost da, men det var faktisk ikke det TS spurte om. Hun spurte om alternativer, jeg svarte. Meninger rundt ost på pizza kan du sikkert lage en avstemningstråd om selv. 1
2shy Skrevet 29. august 2011 #36 Skrevet 29. august 2011 Det er vel strengt tatt også ungdomsskolepensum at man ikke skal tro på alt man hører, og at det står mye bullshit på Internett... Det samme gjelder kunnskapen om at det er mengden med mettet fett som gjør det usunt. Litt mettet fett en sjelden gang har forsvinnende lite å si for kroppen. Særlig hvis man er fysisk aktiv, det oppveier for mange av de negative effektene. Spiser man sunt og ligger unna de kjipe fettypene vanligvis, har ikke én pizzamiddag noe å si. Er man veldig bekymra kan man jo bruke mindre ost, ta ett stykke mindre og heller spise mer salat? Og jogge seg en ekstra tur? Jeg syns ikke det å være veldig kategorisk og dogmatisk virker sunt, jeg... Jeg kjenner ikke til om det umettete fettet i osten blir til mettet fett ved smelting i ovn. Nå inneholder vel ost relativt lite umettet fett kontra mettet. Det går vel en del ost på pizza generellt, og det er godt med mettet fett i ost i utgangspunktet som gjør at det bør spises med forsiktighet. Jeg vet at umettet fett i nøtter omdannes til mettet fett ved høy varme, men om det gjelder ost har jeg aldri hørt om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå