Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over en oppskrift en eller annen dag, og dette var på en sunn pizza med speltbunn og uten ost. Synes den så veldig god ut, og tenkte å lage den i dag, men nå husker jeg ikke hvor jeg fant oppskriften, også husker jeg ikke hva dem brukte i steden for ost!

Var det kesam? Det sto at dette skulle bli som en slags mozarella på toppen.. Men husker ikke om det var kesam, eller om det var noe annet?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kesam er også en ost.

Red: Noen bruker potetmospulver på toppen:

"I STEDET FOR OST BRUKER JEG POTETMOSPULVER SOM JEG DRYSSER LETT OVER HELE PIZZAEN - DENNE BLIR GYLDEN OG FIN, OG NESTEN SPRØ " ( link)

(beklager de store bokstavene, men gidder ikke skrive inn selv)

Red2: Hvorfor ikke lage speltbunn selv og bare hive på det du har lyst på ? MÅ ikke ha ost(-elignende saker) på pizza om du ikke vil. Men problemet var vel å få "ost" uten ost...?

Endret av spinnwild
Skrevet

Og når ble en pizza usunn bare fordi man har ost på? Jeg har sett andre innlegg fra deg og, Envy, og du virker litt vel fanatisk når gjelder kosthold. Pizza uten ost? No no no no no!

• Liker 1
Skrevet

Kesam er også en ost.

Red: Noen bruker potetmospulver på toppen:

"I STEDET FOR OST BRUKER JEG POTETMOSPULVER SOM JEG DRYSSER LETT OVER HELE PIZZAEN - DENNE BLIR GYLDEN OG FIN, OG NESTEN SPRØ " ( link)

(beklager de store bokstavene, men gidder ikke skrive inn selv)

Takk, da var det kanskje det det var snakk om på den oppskriften da :)

Og når ble en pizza usunn bare fordi man har ost på? Jeg har sett andre innlegg fra deg og, Envy, og du virker litt vel fanatisk når gjelder kosthold. Pizza uten ost? No no no no no!

Pizza med ost er usunt fordi det umettede fettet i ost blir mettet når osten er smeltet. Mettet fett er ikke sunt.

Dette med mettet og umettet fett er da ungdomsskole pensum, trodde de fleste visste det.

Digresjon: Og at jeg velger å leve sunt betyr ikke at jeg er fanatisk, men jeg har et mål, og da velger jeg å ikke la unødvendigheter gjøre veien dit lengre.

Dette var bare et spørsmål etter hva jeg kunne bruke i steden for ost. Når du ikke hadde et fornuftig svar å komme med, synes jeg du kunne holdt deg for god til å komme med fordømmende kommentarer som AB.

• Liker 3
Skrevet

Takk, da var det kanskje det det var snakk om på den oppskriften da :)

Pizza med ost er usunt fordi det umettede fettet i ost blir mettet når osten er smeltet. Mettet fett er ikke sunt.

Dette med mettet og umettet fett er da ungdomsskole pensum, trodde de fleste visste det.

Digresjon: Og at jeg velger å leve sunt betyr ikke at jeg er fanatisk, men jeg har et mål, og da velger jeg å ikke la unødvendigheter gjøre veien dit lengre.

Dette var bare et spørsmål etter hva jeg kunne bruke i steden for ost. Når du ikke hadde et fornuftig svar å komme med, synes jeg du kunne holdt deg for god til å komme med fordømmende kommentarer som AB.

Hvis du tror det er umettet fett i ost som blir mettet når osten smelter (!) må du kanskje lese pensum én gang til.

• Liker 12
Skrevet

Mener å ha hørt det ja. Prøvde å google, men fikk bare frem andre forumer med samme spørsmål. Mulig jeg tar feil, mulig du tar feil. Du har ikke kommet med noen troverdig kilde selv heller.

Om du er samme AB som lenger opp, synes jeg du kan sende meg en PM med hva problemet ditt ovenfor meg er, i steden for å sitte og gjemme deg bak AB med frekkhetene dine.

Skrevet

Ikke er mettet fett farlig heller, men transfett (det som er menneskelaget.)

At noe er skolepensum betyr ikke at det er riktig.

• Liker 4
Skrevet

Pizza uten ost høres ikke godt ut. Men du kan kanskje bruke rømme istedet ofr osten? Det er også feit mat, men du trenger vel ikke ha så mye ost på pizzaen? Hvis pizza ikke er hverdagskost gjør det vel ingenting med ost så lenge man tåler melkeprodukter?

Mener ikke være frekk og håper noen andre vet hva man kan bruke. Istedet for rømme kan du bruke matyoghurt med litt salt, pepper og evt. krydder. Eller raspe ost og blande med raspet potet?

• Liker 1
Skrevet

Eller raspe ost og blande med raspet potet?

Potet på pizza? Skal si folk er kreative for å slippe å få i seg litt ost! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Potet på pizza? Skal si folk er kreative for å slippe å få i seg litt ost! :fnise:

Ja, helt utrolig :fnise:

Skal man først spise pizza, så unn deg selv litt ost!

• Liker 3
Skrevet

Om sunnhet er målet spiser jeg heller noen stykker mindre av pizzaen med ost, istedenfor å måtte spise mer pizza uten ost for å bli mett - på den måten blir det mindre brød. Å erstatte ost med potetmospulver blir en parodi av "kostholdstipsene" lavkarbotilhengerne kritiserer. Jeg er skeptisk til "mindre fett, mer karbo".

• Liker 3
Skrevet

Mener å ha hørt det ja. Prøvde å google, men fikk bare frem andre forumer med samme spørsmål. Mulig jeg tar feil, mulig du tar feil. Du har ikke kommet med noen troverdig kilde selv heller.

Om du er samme AB som lenger opp, synes jeg du kan sende meg en PM med hva problemet ditt ovenfor meg er, i steden for å sitte og gjemme deg bak AB med frekkhetene dine.

Det var han ikke, han var AB nr 2 kan man si. Både umettet og mettet fett er sunt, i normale mengder når man lever på et vanlig norskt kosthold. Man kan derimot ikke pøse på med det, men det lille som er i osten kan man faktisk kose seg med. Lever man derimot på lavkarbo er takhøyden igjen enda høyere. For det er nemlig ikke fettet i seg selv (mettet eller umettet) som er problemet, men kombinasjonen av MYE, og da mener jeg mye umettet eller mettet fett og karbohydrater.

Jeg tror du skal sette deg ned på skolebenken igjen, før du kommer med betterwisser attituden din. :)

• Liker 4
Gjest Survival
Skrevet

Du kan jo f.eks. lage hvit pizza og droppe osten alt i alt?

Skrevet

Jeg tror du skal sette deg ned på skolebenken igjen, før du kommer med betterwisser attituden din. :)

For det første heter det "besserwisser", og for det andre blir det vel litt rart å kalle meg det, når jeg i det innlegget du siterte hadde skrevet "mulig jeg tar feil".

Til dere andre som har kommet med reelle tips, takk :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veganer og lager pizza uten ost. Istedet for ost lager jeg "ost" av macadamia-nøtter" (noen bruker rå cashewnøtter), og dette blir faktisk veldig godt, og pizzaen slår an hos ikke-veganere også :)

• Liker 2
Skrevet

Har en kompis som er allergisk mot melk, og han pleier å knuse tortilla/nachos chips over pizzaen i steden for ost, det blir veldig godt!

Skrevet

Hva med å drysse litt næringsgjær over isteden?

Skrevet

Har en kompis som er allergisk mot melk, og han pleier å knuse tortilla/nachos chips over pizzaen i steden for ost, det blir veldig godt!

Med tanke på hvor hysterisk Envy er, så er i hvert fall ikke tortilla eller nacho chips noe bedre råd. "HJELP DET ER JO ENDA VERRE". Jenta kan ikke noe om mettet eller umettet fett, så hun kommer i hvert fall ikke til å gå for rådet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på hvor hysterisk Envy er, så er i hvert fall ikke tortilla eller nacho chips noe bedre råd. "HJELP DET ER JO ENDA VERRE". Jenta kan ikke noe om mettet eller umettet fett, så hun kommer i hvert fall ikke til å gå for rådet ditt.

Envy har kunnskap nok hun ;)

For min del hadde jeg helt klart gått for litt tortilla på pizzaen istedet for ost, litt avhengig av hva slags type tortilla. Men som jeg skrev, det går veldig fint å lage "ost" av nøtter, funker overraskende bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...