Gå til innhold

Tips til "myk mat"?


Gjest döderlein

Anbefalte innlegg

Gjest döderlein

Jeg trenger tips til "myk mat" som jeg kan spise nå som jeg har operert ut visdomstannen. Jeg klarer ikke gape veldig høyt og bør tygge minst mulig. Har levd på blomkålsuppe og loff uten skorper til nå, så trenger noen tips som kanskje jeg ikke hadde tenkt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes mange andre supper som er verdt å prøve.

Potetstappe, smoothies, avokado(mos), babymat på glass (det er helt greit i korte perioder, bare man har på litt salt/krydder), risgrøt, rømmegrøt, havregrynsgrøt, yohgurt, kokt egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt, suppe, yogurt =)

For eksempel en litt tykkere fiskesuppe så du føler deg litt mettere.

Du klarer fint å "tygge" fiskeboller uten å bruke tennene.

Sjokolademousse, gelé (lørdagskos) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

fiskegrateng med en eller annen form for purè/stappe/mos?

(brokkoli/blomkål eller liknene som kokes mørt,moses med stavmixer, smør, melk og krydder :spise:)

brokkoligrateng er også godt da! findus har en sånn frysepose som funker veldig bra :)

denneeee: :fnise:http://www.findus.no/showimage.asp?id=92004708&size=big

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned endel sjokoladepudding sist jeg fjernet en, da er det bare å svelge ned. Tomatsuppe, yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskive uten skorper med ost i mikroen! Godt å få i seg litt annet enn bare suppesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg endte med å spise da jeg var lei av suppe, grøt, yoghurt og smoothies var rett og slett ritz kjeks med smøreost. Kjeksene blir jo myke med en gang de kommer i munnen, så jeg "sugde" på dem rett og slett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Tusen takk for gode tips!

Har noen av dere operert ut visdomstenner før? Det er nå to dager siden, og leppa og deler av kjakan er fortsatt nummen. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Tusen takk for gode tips!

Har noen av dere operert ut visdomstenner før? Det er nå to dager siden, og leppa og deler av kjakan er fortsatt nummen. Er det vanlig?

jaa-aaa, jeg opererte ut 2 og 2 jeg. men jeg synes det bare var ubehagelig en stund etter at bedøvelsen gikk bort. 2 dager sier du? da tror jeg du bør kontakte tannlegen din på mandag? sikkert ikkenoe farlig, men jeg hadde jaffal ikke ubehageligheter såå lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opererte ut mine visdomstenner på en kjevekirurgisk post.Hadde smerter i over en uke og spiste "flytendes " i lang tid etterpå

Is er deilig,supper,potetmos ,saus med div mosa grønnsaker og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det her minna meg om første gangen jeg opererte ut en visdomsjeksel - da levde jeg på banan og yoghurt i en uke. Anbefales ikke om noen lurer ;)

Neste gang jeg opererte fant jeg ut at det var ganske mye mat som var enkel å få i seg, så lenge jeg spiste det i små biter. Potet, fisk, grønnsaker som er kokt litt mer enn jeg liker det, pasta, mørt kjøtt, og så videre. Kan jo hende du er i litt verre tilstand enn jeg var, men det er jo verdt et forsøk? :)

Kirurgen jeg var hos andre gangen rådet meg forresten til å ikke kun tygge på den uopererte siden av munnen, men å heller tygge med fortennene. Tar litt tid og tilvenning, men jeg ble mindre støl og rar i kjeven av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...